Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Obtine minimum de informatii in legatura cu legislatia din domeniul in care activezi

legislatie

Orice afacere ai derula este bine si chiar vital sa ai idee despre cum este reglementat domeniul in care aceasta activeaza. Exista reglementari generale pe care trebuie sa le aplice toate entitatile, indiferent de profilul de activitate si exista reglementari speciale aplicabile doar anumitor domenii.

Iata mai jos cateva legi si prevederi care i?i vor fi de ajutor:

1. Prima si cea mai importanta este Legea societatilor comercialeLegea nr. 31/1990 care reglementeaza functionarea entitatilor – indiferent ca sunt SRL-uri, SA-uri sau alte tipuri.

Aici vei gasi informatii utile despre ce ai voie si ce nu ai voie sa faci daca ai o firma si ce drepturi si obligatii iti revin in calitate de asociat sau de administrator.

2. Legea contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare – Legea nr. 82/1991 care reglementeaza modul de organizare si de conducere a contabilitatii.

Chiar daca nu esti contabil, este bine sa o citesti pentru a fi la curent cu obligatiile care iti revin, astfel incat activitatea contabila a firmei tale sa fie conform cerintelor legale.

3. OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Acest ordin este foarte important, deoarece te va tine informat cu privire la obligatiile care iti revin in calitate de administrator in organizarea inventarierii patrimoniului, momentul cand trebuie facuta inventarierea, modul de lucru, gestiunile si modul de organizare a procesului, dar si consecintele legale care rezulta in cazul in care nu respecti prevederile acestei legi.

4. Ordinul 2634/2015 privind documentele financiar-contabile – este un alt act legislativ pe care, desi in practica este mai mult in sarcina contabilului sa se asigure ca il aplici corect, este bine sa il cunosti.

Orice antreprenor ar trebui sa aiba si o cultura financiara, sa stie ce documente se ruleaza in firma sa si fiecare la ce foloseste.

5. Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca din care vei afla ce responsabilitati ai privind securitatea si sanatatea angajatilor tai si ce masuri trebuie sa iei astfel incat sa te asiguri ca vei trece cu bine peste controalele din acest domeniu si mai ales ca angajatii tai sunt protejati de potentialele riscuri.

6. Daca ai angajati atunci trebuie sa stii ca legislatia muncii este foarte stricta si consecintele nerespectarii ei pot avea un impact deosebit asupra cheltuielilor tale prin prisma amenzilor pe care le poti lua. Asadar, este bine sa citesti Codul Muncii, accesibil tuturor, in care poti sa afli informatii simple precum: care este numarul maxim de ore lucrate pe saptamana, cand trebuie sa isi ia angajatii repaos saptamanal, care este numarul minim de zile de concediu pe an pe care trebuie sa le acorzi, etc.

7. Un alt act important este Codul fiscal, insa exista o mare probabilitate ca antreprenorii sa nu inteleaga multe exprimari, fiind destinat cu precadere specialistilor in domeniul financiar-contabil. Dar, poti incerca sa abordezi capitole mai simple cum ar fi cel care prezinta elementele obligatorii ale facturii sau cel referitor la obligatiile privind impozitele si taxele locale.

8. OUG 28/1999 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, din care vei afla ce obligatii ai privind utilizarea casei de marcat, orarele de functionare, acordarea de reduceri la vanzari si altele.

Exista domenii in care, pe langa aceste legi generale, se aplica si legi speciale.

De exemplu, in industria alimentara se aplica prevederi speciale privind comercializarea produselor alimentare, de igiena si siguranta alimentara.

In comertul online exista cateva prevederi specifice cum ar fi:

  • Legea 365/2002 privind comertul electronic si HG 1308/2002 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea Legii 365/2002 privind comertul electronic;
  • OPANPC 72/2010– privind unele masuri de informare a consumatorilor ;
  • Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date;
  • Legea concurentei nr. 21/1996.

In turism si alimentatie publica se aplica mai multe legi printre care:

  • Ordonan?a nr. 58/1998 privind organizarea ?i desfasurarea activitatii de turism in Romania
  • Hotararea nr. 843/1999 privind incadrarea pe tipuri a unita?ilor de alimentatie publica neincluse in structurile de primire turistice

Inainte de inceperea activitatii este bine sa te documentezi cu privire la actele normative incidente domeniului tau, astfel incat sa incepi activitatea informat si protejat de riscul unor amenzi in urma controalelor din partea autoritatilor.

Cel mai simplu mod de a te documenta este de a consulta informatiile publicate de autoritatile in domeniu si solicitarea de detalii suplimentare acolo unde este necesar.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *