Articol scris de Miruna Ursache

Home | | 10 pentru dragoste si business

Publicat in 14-02-2019

O planta are nevoie de timp sa creasca si sa se dezvolte, are nevoie de lumina, apa, de un pamant potrivit. O relatie este ca o planta: nu poate evolua si trece testul timpului fara interes sau consecventa. Orice fel de relatie, fie ea cu afacerea pe care o conduci sau colaboratorii de tot felul, de familie, prietenie sau sentimentala, va avea nevoie de grija.

De Sfantul Valentin, ne-am gandit la cateva lucruri care sa fie importante atat in afaceri, cat si in dragoste. Si am gasit, fara prea mare efort, 10.

1. Lasa-te purtat de pasiune

Antreprenorii cu care interactionam, atunci cand vorbesc despre factorii-cheie de reusita ai unei afaceri, mentioneaza foarte des doua lucruri: pasiunea si determinarea. Aceste doua ingrediente par sa fie absolut indispensabile. Si nu cred ca se poate fara. Indiferent daca este vorba despre pasiunea pentru antreprenoriat, pentru activitatea pe care o desfasori sau pentru plus-valoarea pe care o creezi, pasiunea devine motorul care pune si mentine in miscare intreaga masinarie, atat de complexa, a unui business.

Pe de alta parte, pasiunea este indispensabila unei relatii sentimentale. Inca o data, indiferent de natura ei, ca este fizica, intelectuala, in legatura cu anumite calitati pe care le are persoana de langa tine, pasiunea este necesara pentru ca o relatie sa aiba sanse de a rezista testului timpului.

2. Fii autentic

Dincolo de a fi o strategie, autenticitatea este o conditie sine qua non. Nu poti reusi in orice ar fi daca nu esti exact cine esti. Orice tip de prefacatorie, pe termen lung, va juca impotriva ta. Daca te prefaci ca stii mai multe decat stii, va iesi eventual la iveala. Daca te prefaci a fi atent si serviabil cu un nou client doar pentru a-l castiga, apoi nu mai faci niciun efort, vei pierde clientul respectiv. Daca te prefaci a fi prietenos si flexibil la un interviu cu un potential colaborator, doar pentru a-l atrage sa lucreze pentru tine sau sa semneze un parteneriat si se dovedeste ulterior ca nu esti, vei pierde acea relatie. Si este in regula sa nu ai toate calitatile, este firesc, dar invata sa accepti ce lipseste si sa lasi acele lucruri in sarcina oamenilor care se pricep mai bine.

De exemplu, un om de vanzari va fi mult mai eficient la o intalnire cu un potential client, iar un om de resurse umane va fi mult mai potrivit la un interviu. Accepta ca nu le stii pe toate, afla exact unde te-ai mai putea ameliora, iar cat lucrezi la asta, lasa-i sa faca pe cei care stiu. Dar nu te preface niciodata.

In mod similar, autenticitatea este vitala intr-o relatie de dragoste. Te poti preface de exemplu ca esti mai atent la inceputul relatiei, mai manierat, mai sensibil, mai calm, mai generos, totul pentru a te prezenta intr-o lumina favorabila in fata celeilalte persoane si a o seduce. Dar incet, incet adevarata ta fire va iesi la lumina, iar daca prefacatoria a depasit limitele tolerate de celalalt, iti vei pierde partenerul. De exemplu, poate ca cineva nu va face o mare drama din a afla ca de fapt nu-ti place Justin Bieber, ci mai degraba Iron Maiden, dar va pleca atunci cand va realiza ca nu esti un om calm, ci din contra, ca iti iesi usor din fire. Pentru altii poate fi invers. Important este sa fii cine esti si nu-ti pierzi astfel timpul, nici tie, nici celui de langa tine.

3. Nu face nimic lipsit de respect

Unul dintre cele mai grele lucruri pe care le avem de facut zi de zi, chiar daca nu ne dam mereu seama, este sa pastram un ton calm si echilibrat in conversatiile cu ceilalti. Orasul zgomotos este stresant, iar ritmul de munca alert si viteza cu care se intampla totul sunt factori care ne pot testa limitele. Astfel, uneori ne putem lasa antrenati intr-o discutie ceva mai aprinsa si spune lucruri pe care apoi sa le regretam. Lipsa de respect in relatiile cu cei din jur este fatala. Pe plan profesional antreneaza neincredere, contribuie la o reputatie negativa pe piata, altereaza relatiile cu partenerii de afacerii si poate duce la pierderea clientilor, ceea ce niciun business nu ar trebui sa riste in mod constient.

Pe plan personal, lipsa de respect duce la nemultumiri, la resentimente, se transforma intr-un bulgare de zapada care poate distruge legatura formata. Este o situatie in care putem ajunge foarte usor in situatia de a ne revarsa frustrarile acumulate in timpul zilei (pentru ca incercam, constient sau nu, sa ramanem profesionali) pe partenerul de viata. Odata ce incepem sa facem acest lucru, odata ce il facem repetitiv, avem reteta perfecta pentru dezastru.

Nimeni nu este mai presus de cei din jurul lui si toti cei cu care interactionam trebuie tratati cu respect.

4. Invata cum sa comunici

Orice psiholog, guru, consilier sau mentor iti poate confirma: comunicarea este seva care circula prin venele relatiilor. Dar de ce este atat de greu sa invatam sa comunicam? Pentru ca orice am face, pare ca uneori spunem lucruri pe care nu le gandim, in feluri pe care nu le dorim si care ajung la celalalt complet distorsionat. Din pacate, nu exista o reteta-miracol care sa te ajute sa inveti sa comunici peste noapte, nu exista un manual pe care sa-l parcurgi intr-o noapte. Nu. Comunicarea eficienta este o stiinta complexa si din ce in ce mai complicata din cauza diverselor canale de comunicare, variate si din ce in ce mai multe si solicita extrem de multa rabdare, asumare si invatare permanenta.

In relatiile cu partenerii de afaceri, clientii sau colegii, comunicarea trebuie sa ramana profesionala si politicoasa. Desigur, una este sa discuti cu oamenii cu care lucrezi zi de zi si care cel mai probabil iti sunt prieteni si alta sa te adresezi unui client. De asemenea, unii clienti pot fi mai deschisi, mai volubili, altii foarte rezervati. Dar daca pastrezi o atitudine politicoasa, daca esti strict in ceea ce priveste corectitudinea, forma si eleganta comunicarii scrise si daca esti dechis sa inveti in permanenta, vei reusi sa devii in timp un maestru al comunicarii.

In dragoste, tehnologia nu a fost poate cel mai bun lucru care s-a intamplat comunicarii. Relatiile sentimentale sunt delicate, ne vulnerabilizeaza, iar aceasta vulnerabilitate poate insemna totodata frustrare, suferinta, liniste, fericire si atat de mult in plus. Si atunci cum facem sa comunicam cu cel de langa noi? La fel, este nevoie de timp si rabdare, de multa bunatate si asumare, de dorinta de a fi mai bun. Este nevoie sa il inveti pe celalalt, sa inveti din greselile pe care le faci, pentru ca vei face, sa nu le repeti si, foarte important, sa spui atunci cand ceva nu este in regula. Spune ce te doare si spune-o frumos, spune ce te face fericit, spune-i ca este un om frumos, ca il iubesti, ca te face fericit.

5. Invata din greselile pe care le faci

Cu totii facem greseli si este unul dintre cele mai bune lucruri pe care le putem face. Gresind, invatam si evoluam. De altfel, tendintele in materie de educatie sunt de a permite copiilor sa greseasca si nu de a-i sanctiona daca o fac. Cu totii gresim si e ok sa o facem. Dar ce este esential, e sa invatam din greselile pe care le facem si sa nu le repetam. Sau sa nu le repetam la nesfarsit. O greseala repetata in afaceri te poate costa foarte scump. De exemplu, nu achiti suma de TVA datorata statului si platesti penalitati de intarziere. Sau nu citesti cu atentie o solicitare primita de la client si livrezi gresit. Oricand poti gresi, dar invata din greseala respectiva lectia cuvenita si fa tot posibilul sa nu o repeti.

Pe plan personal, aceasta dinamica a greselilor si a lectiilor pe care le invatam din ele este foarte diferita in functie de gravitatea greselilor si de gradul de toleranta a partenerului. Dar daca ti se trece cu vederea, nu o repeta.

Ai gresit? Este in regula. Asuma-ti greseala, cere-ti scuze si nu o repeta, pentru ca astfel vei deveni un om mai bun.

6. Atentie la felul in care se transforma nevoile celorlalti pe masura ce relatia evolueaza

Asa cum spuneam la inceputul articolului, relatiile sunt ca niste plante care cresc, care evolueaza, se transforma. In acelasi timp, oamenii se transforma si evolueaza. Invata din timp ca singura constanta este schimbarea si ca este important sa te adaptezi nevoilor celor cu care interactionezi.

Clientii se pliaza tendintelor si vor dori, poate, un serviciu evoluat sau produse inovate. Fii atent la dorintele lor si preintampina-le. Altfel, ii vei pierde in favoarea concurentei. Este esential sa te reinventezi in permanenta, sa inovezi, sa imbunatatesti. Nu te baza pe succesul de acum ca fiind vesnic. Nimic nu dureaza fara efort. Acelasi lucru este valabil si in relatiile cu partenerii de afaceri: ofera-le motive pentru a continua sa colaboreze cu tine, ofera-le un discount poate sau posibilitatea de a se promova pe pagina ta gratuit sau trimite-le un cadou dragut de Craciun. Orice gest comercial intareste relatia deja creata si increderea in colaborarea dintre voi.

In relatia de cuplu, acesta este probabil unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le facem, cel mai simplu de realizat si unde cei mai multi gresesc. Seductia nu se incheie la inceputul relatiei, ea nu ar trebui sa se incheie niciodata. Gandeste-te la seductie ca la coloana sonora a unui film: uneori muzica se aude mai tare, alteori deloc, din cand in cand devine un murmur abia auzit, dar nu trebuie sub nicio forma sa dispara. Continua sa-ti seduci partenerul, fii atent la ce isi doreste, la felul in care se modifica asteptarile acestuia in functie de cum evolueaza relatia. Poate va mutati intr-o casa mai mare si are nevoie de ajutor mai mult, poate apare un copil si are nevoie de mai multa atentie, poate trece printr-o perioada dificila si are nevoie ca tu sa il sustii. Pastreaza-ti focusul pe relatie, pe nevoile omului de langa tine, fa efortul de a te adapta si nu inceta sa-l seduci.

7. Continua sa investesti

Pe un ton ceva mai pragmatic, dar deloc lipsit de importanta, sa discutam putin si despre bani. Banii sunt importanti, ne dorim sa-i avem, multi, foarte multi sau suficient cat sa traim frumos si nu ne place sa-i risipim. Dar banii pe care ii investesti in afacerea ta sau in cel de langa tine nu sunt bani risipiti – desigur, atata timp cat o faci in mod echilibrat si rezonabil.

In afaceri este vital sa investesti din tot ce castigi. Asa cum mentionam mai sus, trebuie sa intelegi cat de important este sa te adaptezi, sa te inovezi in permanenta. Ori asta necesita timp si bani, unele dintre cele mai valoroase resurse pe care le ai. Citeste despre asta, vorbeste cu oamenii care se pricep la finante si de la care ai ce invata, nu investi fara sa te pregatesti temeinic!

Desi poate suna meschin, banii sunt importanti intr-o relatie sentimentala. Oricat am fi de boemi, ne place atentia. Ne place sa primim cadouri. Ne place sa fim surprinsi cu un weekend in doi, cu o seara la teatru, cu o cina romantica. Dar ce este important de retinut aici este plus-valoarea pe care aceste lucruri o aduc relatiei: momente in doi, reconectare, regasire, dialog, tandrete.

8. Invata sa negociezi

Arta negocierii este una pe care nu multi o stapanesc. Dificil de realizat, devine totusi o sarcina mai usoara pe masura ce acumulam experienta. O negociere de succes este perceputa de toate partile implicate ca fiind benefica.

Pe plan profesional, negocierea unui contract, de exemplu, fie acesta de munca sau de colaborare, trebuie sa tina cont de dorintele si motivatiile partilor implicate, sa fie corecta, sa nu fie abuziva si condusa cu sinceritate.

In dragoste, o astfel de negociere se numeste mai degraba compromis. Daca ne dorim lucruri diferite sau daca avem idei diferite intr-o anumita privinta, este important sa fim deschisi sa lasam de la noi, sa intelegem ca poate cel de langa noi isi doreste acel lucru mai mult decat ne dorim noi, ca poate are mai mare importanta. De exemplu, o discutie in ceea ce priveste destinatia de vacanta: poate ca cel de langa noi chiar isi doreste de multi ani sa ajunga intr-un anumit loc, pe cand celuilalt ii este oarecum indiferent. Un astfel de argument nu ar trebui sa se transforme in cearta, ci in compromis. Inca o data, este important sa fim buni, toleranti, intelegatori. Desigur, lucrurile diferite despre care vorbim aici nu pot fi atat de mari si importante incat sa nu suporte compromis: un conflict de viziuni complet diferite pe plan politic, religios, al educatiei copiilor, de exemplu, cu greu va fi rezolvat printr-un compromis.

9. Compatibilitatea este cheie

Nu ne putem alege clientii sau foarte putini sunt aceia care au acest lux. Dar atunci cand alegem un colaborator sau un partener de viata, este esential sa fim compatibili. Compatibilitatea usureaza relatia. Alege oameni alaturi de care te simti bine, care iti transmit o energie buna, cu care iti doresti sa petreci timp, sa discuti, sa construiesti. Acest aspect este cu atat mai important intr-o echipa, unde toti ar trebui sa-si gaseasca locul si sa se simta apreciati si impliniti. Ca antreprenor, este sarcina ta sa construiesti o cultura a companiei pe care ulterior sa se formeze o echipa castigatoare.

Compatibilitatea cu partenerul de viata este cumva baza pe care se construieste relatia: daca va plac aceelasi lucruri, daca radeti la aceleasi glume, daca petreceti ore vorbind despre orice va trece prin cap, daca va simtiti amandoi impliniti atat sexual, cat si afectiv, atunci exista compatibilitate, aveti acea conexiune atat de rara si de pretioasa.

10. Este nevoie sa aveti aceeasi viziune

Aceeasi viziune inseamna acelasi set de principii si valori.

Pe plan profesional, asta inseamna ca trageti in aceeasi directie, ca aveti aceleasi asteptari de la afacerea pe care o conduceti sau ca doriti sa oferiti clientilor, de exemplu, calitate si nu faceti rabat la acest lucru.

Pe plan sentimental, o viziune comuna inseamna vederi similare pe subiecte importante si dorinta de a parcurge acelasi drum. Inseamna, de exemplu, ca ambii parteneri isi doresc copii sau ca ambii se multumesc cu un anumit confort sau ca ambii doresc sa construiasca mai mult. Oricare ar fi relatia, o viziune comuna este esentiala.

Sa aveti o zi linistita, profitabila si incarcata de iubire!

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma

Autentificare Cloud

Contact