Business Know-How

#crestesmart: Ep. 3 – Alinierea in antreprenoriat

alinierea

Nu mai esti omul pe care l-am cunoscut. Imi pare rau, dar nu mai putem continua.

Business-ul, ca si viata, este despre relatii. O afacere este, in fapt, o suma de relatii: cu asociatii, cu partenerii, cu co-echipierii, cu clientii, cu furnizorii, cu bancile, cu statul. Cu orice entitate cu care interactioneaza afacerea ta.

In acest episod vreau sa vorbim despre relatii si mai exact despre un aspect critic al acestora, pe care rareori l-am auzit mentionat. Acesta este, asa cum eu il numesc, alinierea.

Ce inteleg eu prin aliniere? Alinierea este atunci cand toate partile implicate intr-o relatie isi doresc acelasi lucru si trag in aceeasi directie. Mai mult, alinierea trebuie sa se pastreze si in timp. Rareori, ceea ce ne dorim astazi mai este valabil peste trei luni, daramite pestre trei ani. Lucrul acesta este foarte important, atat in business, dar si in viata personala.

Oh…come on now…come on

Cel mai eficient mod de a explica alinierea, mi se pare prin exemple concrete din viata reala, pentru diversele tipuri de relatii, cum ar fi cu asociatii. Caci acestia sunt primii oameni cu care pornim la drum.

Sa zicem ca trei tineri vor sa inceapa un business. Adesea ei isi imagineaza ca lucrurile vor sta ceva de genul acesta. Toti trag in aceeasi directie, cu aceeasi forta. Insa, oameni diferiti au nevoi diferite, abilitati diferite, dorinte diferite si mai mult, inteleg lumea in moduri diferite. Asa ca adesea, dupa un timp, ei ajung intr-o situatie de genul acesta. Caz in care, in mod evident, vorbim de o nealiniere.

Nealinierea inseamna ca rezultatul la care ajung este diferit de ceea ce ei isi imaginau initial si cel mai probabil vor trebui sa rediscute situatia.

600$ for the day, plus every time, if we go over 8h. I’ll do my own hair and make-up and I want you to pay for the six-week intensive acting camp that my mom can’t afford.

O alta situatie des intalnita, de inceperea unei afaceri este cand asociatii au aporturi, unul in bani, iar celalalt sau ceilalti in munca. Ce este interesant aici este ca banii intotdeauna sunt o certitudine. 20.000 de euro sunt 20.000 de euro. Insa munca si mai ales rezultatul ei in timp este ceva mult mai greu de cuantificat. De aceea, am intalnit adesea, situatia in care, dupa doi ani sau trei ani de la pornirea unei afaceri, care chiar merge, aceia care muncesc sa ajunga la niste frustrari, deoarece simt ca doar ei pun munca si banii, pusi initial de celalalt, nu mai cantaresc atat de mult. Moment in care iarasi vorbim de o nealiniere.

One, two, three, four….one, two, three, four….ohhh

Acestea sunt doar doua exemple insa, in realitate pot fi multe altele,
in care asociatii sa ajunga dupa un timp la o situatie de nealiniere.

Sfatul meu este sa intelegeti foarte bine ce vreti de la voi, ce vreti de la ceilalti si ce vreti de la afacerea pe care urmeaza sa o creati impreuna.
Si toate lucrurile acestea sa le discutati foarte sincer si foarte deschis.
Dupa care totul sa fie consemnat in acte. Un astfel de act se poate numi Shareholders Agreement, unde se poate trece tot ce isi doreste fiecare, atat de la ceilalti, cat si de la afacere. Foarte important si cum veti trata, acele situatii de nealiniere, care cel mai probabil o sa apara.

I hope that we could come here and reason together.

Un alt tip de relatie este cea cu partenerii de business. Si aici iti dau un exemplu din viata SmartBill.

Acum cativa ani noi am semnat un parteneriat foarte important cu un gigant de la care aveam asteptari foarte mari. Radu Georgescu, care atunci ne era business advisor si ulterior ne-a devenit si investitor ne-a spus: aveti grija sa nu fiti doar un produs pe raft. Noi am spus: ok, o sa avem grija. Dar si in cel mai rau caz, ce poate sa fie? O sa fie succesul mai mic, dar oricum va fi un succes. Ce s-a intamplat gresit, de fapt? In relatia creata, cele doua parti, noi si gigantul, aveam dorinte si asteptari complet diferite. Daca asteptarile noastre erau sa se vanda SmartBill in cantitati mari sau foarte mari. Pentru partener, asteptarile erau cu totul si cu totul altele. Nu am sa intru in detalii aici. Dar ce e important de stiut este ca nu isi pusesera foarte tare problema de a vinde produsul nostru. Si atunci nici nu s-a vandut. Problema a fost evident una de nealiniere. Noi credeam si ne asteptam la ceva, iar partenerul se astepta la cu totul si cu totul altceva.

Un alt exemplu. Foarte des, chiar saptamanal, primesc propuneri de colaborare de la diverse companii. De cele mai multe ori, mesajul vine sub forma unui email kilometric, la sfarsitul caruia se gaseste un atasament sau chiar mai multe, cu prezentari despre respectiva companie si realizarile lor.
Ori, lucrurile acestea se traduc pentru mine exact asa: tu vrei ceva de la mine…tu vii inspre mine…si ceea ce faci este sa imi dai o gramada de treaba
sa ma pui sa lucrez, sa aflu despre tine, iar la finalul acestei munci, tot ce reusesc sa aflu este cat de grozav esti tu. Si aceasta este exact o problema de aliniere, pentru ca intr-o relatie trebuie sa avem aliniere, iar tu tot ce faci este sa spui despre tine…me…me…me si nimic absolut despre mine si ce as avea eu de castigat din asta. Ori eu si multi altii alegem sa ignoram din start genul acesta de mesaje.

You can’t triple stamp a double stamp, Lloyd! You can’t triple stamp a double stamp, Lloyd!  Loyd! Loyyyd! Guyyys!

Evident, o relatie super importanta in care sta alinierea este cea cu clientii tai. Si anume, tu sa castigi atunci cand castiga ei, iar daca ei au de pierdut, sa ai si tu de pierdut. In acest mod, te asiguri ca vasliti in aceeasi directie.

Si am sa dau din nou un exemplu din viata SmartBill. Noi oferim asistenta tehnica si suport clientilor, gratuit. Ceea ce inseamna ca daca ei au probleme noi avem un cost. Si atunci ambele parti ne dorim, ca pentru ei, pentru clienti, sa fie totul cat mai simplu, cat mai usor si fara probleme.

Un caz de nealiniere, pe care l-am vazut nu rar, este ca o firma de software sau de hardware sa perceapa o taxa pentru suport tehnic. Ceea ce inseamna ca eu firma castig cand tu clientul ai probleme. Ori eu consider ca acesta este un mod nefericit de a face business.

Anyway, as a satisfied woman customer, in this women shoe store, I insist that I pay.

In concluzie, nu poti sa construiesti un business sanatos, fara relatii sanatoase. Si nu poti sa construiesti relatii sanatoase unde nu exista aliniere. De aliniere nu poti sa scapi orice ai face. Iar pentru a avea aliniere trebuie sa te asiguri ca toate partile implicate intr-o relatie sa castige in aceleasi conditii. Mai mult, nu doar astazi, ci si in timp. Ceea ce este cel mai complicat. Dar cine a a spus vreodata ca antreprenoriatul este usor?

In primele doua episoade am vorbit despre mindset si despre context, iar in acesta despre aliniere. Din punctul meu de vedere, acestea trei reprezinta baza, pilonii pe care se construieste orice afacere. Nimic nu poate garanta succesul unui business, insa unul construit pe baza subreda are aproape toate sansele sa se prabuseasca.

In urmatoarele episoade vom aprofunda alte aspecte despre antreprenoriat. Daca iti place ceea ce facem, aboneaza-te la canalul nostru si da-ne un share pe Facebook. Intre timp stai alaturi de noi si #crestesmart!

Mircea Capatina
Despre autor

Scriu din experienta de cofondator al SmartBill, scriu ca si cand m-as adresa mie, cel de acum 5-10 ani, adica fara perdele, fara cuvinte frumoase, complet deschis. Scriu pareri si nu pretind ca sunt adevaruri absolute. Scriu si pe blogul personal: https://www.mirceacapatina.ro/
Articole similare
Business Know-How

#crestesmart: Ep.8 – Competitia in afaceri

Business Know-How

#crestesmart: Ep.7 - Scalabilitatea unui business sau ce fel de animal crestem noi

Business Know-How

#crestesmart: Ep. 6 - Piata, unul dintre aspectele critice in dezvoltarea afacerii

Business Know-How

#crestesmart: Ep. 5 - Nevoia in business

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma