Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | In ce categorii poate fi incadrata firma ta?

Publicat in 14-08-2019

O firma (SRL) se poate incadra in diverse categorii de marime, din punct de vedere fiscal si contabil, ceea ce antreneaza un mod de raportare diferit, un regim fiscal diferit sau anumite facilitati.

Contabil

Din punct de vedere contabil, entitatile se impart in 3 categorii de marime microentitati, entitati mici si entitati mijlocii și mari.

Microentitatile sunt entitatile care, la data bilantului, nu depașesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:

a) totalul activelor: 1.500.000 lei (echivalentul a 338.310 euro);

b) cifra de afaceri neta: 3.000.000 lei (echivalentul a 676.620 euro);

c) numarul mediu de salariati în cursul exercitiului financiar: 10.

Entitatile mici sunt entitatile care, la data bilantului, nu se încadreaza în categoria microentitatilor și care nu depașesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:

a) totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);

b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);

c) numarul mediu de salariati în cursul exercitiului financiar: 50.

Entitatile mijlocii și mari sunt entitatile care, la data bilantului, depașesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:

a) totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);

b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);

c) numarul mediu de salariati în cursul exercitiului financiar: 50.

Cu cat entitatea este mai mare, cu atat are de depus raportari contabile (situatii financiare) mai complexe. Cele mai putine si mai simplificate documente se depun de catre microentitati.

In plus, situatiile financiare ale entitatilor mijlocii si mari, precum si ale entitatilor de interes public, fac obiectul auditului statutar.

Sunt supuse, de asemenea, auditului entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:

 a) totalul activelor: 16.000.000 lei;

 b) cifra de afaceri netă: 32.000.000 lei;

 c) numarul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50;

Obligaţia de auditare se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive.

Nota: Microentitatile nu trebuie confundate cu microintreprinderile care sunt o categorie definita in legislatia fiscala, asa cum vom vedea mai jos.

Fiscal

Din punct de vedere fiscal, entitatile poti fi:

  • Microintreprinderi, daca au a realizat venituri care nu au depașit echivalentul în lei a 1.000.000 euro (la care se adauga conditia privind capitalul social – sa fie detinut de persoane, altele decât statul și unitatile administrativ-teritoriale si sa nu se afle în dizolvare, urmata de lichidare, înregistrata în registrul comertului sau la instantele judecatorești, potrivit legii.)
  • Platitoare de impozit pe profit daca nu sunt indeplinite conditiile de microintreprindere.

Incadrarea aceasta determina modul de impozitare -respectiv impozit pe venit de 1% sau 3% la microintreprinderi sau 16% impozit pe profit la celelalte entitati.

Tot din punct de vedere fiscal, al TVA, exista asa numitele intreprinderi mici, care au o cifra de afaceri anuala sub 300.000 lei, care pot aplica scutirea de TVA, numita regimul special de scutire.

Din punct de vedere al relatiei cu ANAF, contribuabilii sunt impartiti in :

  • contribuabili mici
  • contribuabili mijlocii si
  • mari contribuabili

Pentru stabilirea incadrarii intr-o categorie sau alta de catre ANAF, exista un algoritm mai complex, prevazut in ordine specifice.

Selectia are la baza:

a) criterii specifice;

b) criteriul de baza (acesta reprezinta rezultatul agregarii a trei indicatori relevanti ponderati ai activitatii contribuabililor: cifra de afaceri – 50%, volumul obligatiilor fiscale declarate – 30% și volumul cheltuielilor cu personalul – 20%);

c) criteriul de continuitate;

De exemplu, pentru contribuabili mijlocii este aplicabil Ordinul nr. 3.610 din 15 decembrie 2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii in timp ce pentru marii contribuabili avem Ordinul nr. 3.609 din 15 decembrie 2016 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili.

Lista contribuabililor mari si mijlocii se publica pe site-ul ANAF si poate fi gasita la urmatorul link:

Contribuabilii mari sunt administrati de Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili.

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma

Autentificare Cloud

Contact