Articol scris de Mircea Capatina

Scriu din experienta de cofondator al Smart Bill, scriu ca si cand m-as adresa mie, cel de acum 5-10 ani, adica fara perdele, fara cuvinte frumoase, complet deschis. Scriu pareri si nu pretind ca sunt adevaruri absolute. Scriu si pe blogul personal: https://www.mirceacapatina.ro/
Home | | #crestesmart: Ep. 2 – Contextul in antreprenoriat

Modificat in 19-07-2019

In primul episod am vorbit despre ancorarea la realitate si despre mindset-ul corect.

Astazi vreau sa vorbesc despre cealalta parte a ancorarii in realitate si anume despre context.

Eu nu inteleg nimic.

Contextul inseamna practic cumulul tuturor factorilor care compun universul nostru inconjurator, la un anumit moment in timp. Atentie, la un anumit moment in timp.

O greseala pe care o vad adesea, este ca oamenii incearca sa ia o reteta din 2000 si sa o replice in 2020 si se mira ca nu functioneaza.

Nu functioneaza. Foarte multe nu mai functioneaza.

Iar cele care functioneaza acum nu vor mai functiona poate peste 5 ani.

Practic poti privi contextul intr-un mod foarte simplu, metaforic: sa pui samanta potrivita, in solul potrivit, in anotimpul potrivit.

Foarte multi antreprenori isi imagineaza intr-un mod complet eronat ca pot adapta contextul la business-ul si la durerile lor, lucru care evident nu se poate si atunci reactia lor adesea este sa se planga.

Hai sa vedem ce formeaza contextul.

Evident, sunt acei factori macro care ne afecteaza pe absolut toti, sunt factori la o scara mai mica, ai nostri, in Romania si tot asa, privind din mai mic in mai mic, sunt acele elemente de context ale business-ului tau, ale fiecarui business in parte.

Acolo este datoria fiecaruia dintre noi sa reuseasca sa inteleaga acele lucruri si sa actioneze in consecinta.

Hai sa luam cateva elemente de context ca sa mergem mai in concret, sa intelegem mai bine treburile astea.

Accesul la informatie si tehnologie este mai facil si mai ieftin decat niciodata si va deveni tot mai ieftin.

Asta inseamna lucruri minunate, de genul: poti sa urmezi un curs online in timp real, predat de un profesor de la MIT din SUA; poti sa importi produse din China si sa le vinzi in SUA; poti, cu o unealta ca SmartBill, sa emiti 10,000 de facturi intr-un minut, si sa fie toate livrate instantaneu clientilor tai.

Lucruri de genul asta acum 20 de ani fie nu erau posibile, fie aveau un cost mult prea mare, pe care o firma mica nu si le-ar fi permis.

Asta inseamna contextul tehnologic din 2019: firme mici au acces facil la tehnologie si le dau puterea unei furnici.

O furnica, o firma mica poate face lucruri care nici nu se puteau imagina acum 15 ani.

Uite, si exemplul ca esti un bistro din Berceni si ai o pagina de Facebook si oamenii, publicul tau tinta te poate gasi acolo, te poate urmari acolo, poti sa le trimiti un mesaj si daca e suficient de relevant pentru publicul tau, ceea ce tu ai de spus, va ajunge la ei.

I will look for you, I will find you…

Venim de la scara globala putem sa luam un exemplu la o scara mai mica si anume la nivel de Romania.

Care sunt cateva elemente de context din Romania anului 2019?

Evident, aproape in toate cazurile sunt lucruri bune si rele.

Inclusiv la asta, cu ce spuneam mai devreme, cu tehnologia, faptul ca tehnologia este mai ieftina si permite oricui sa aiba acces la ea, adica si competitorilor tai de maine, de poimaine le va fi mai usor sa vina din urma si sa te concureze pe tine.

La fel si cu lucrurile din Romania: pe de o parte este ieftin sa deschizi un business in Romania.

Este inca mult mai ieftin decat in alte parti, din multe puncte de vedere.

Poti incepe un business aici cu mult mai putini bani si vei intampina cel mai probabil, evident nu e valabil in toate cazurile,cel mai probabil, o competitie mai putin acerba decat ar fi daca ai incerca acelasi business in SUA.

Adica este totusi mai usor sa fii competitiv in Romania decat in alte tari.

In acelasi timp avem si minusuri, de exemplu avem o foarte acuta criza de personal.

This is Sales and Marketing, they’ve all left. This is my group, they’ve all left.

Ne place, nu ne place, ne plangem, antreprenorii se plang zilnic, zilnic vad oameni care se plang legat de problema asta. Un singur lucru conteaza, cum rezolvi problema?

Problema nu dispare vaicarindu-te legat de ea. Si atunci, fiind criza de personal, inseamna un lucru clar: ca platim mai mult pentru oameni mai putin calificati.

Si intrebarea este cum rezolvam problema asta? Despre asta voi vorbi ulterior intr-un alt episod.

Acum ramanem la context. Context, din nou, inseamna sa intelegi lucrurile asa cum sunt ele, nu cum ai vrea tu sa fie.

In Romania, bineinteles sunt alte minusuri. Este totul foarte imprevizibil, iar birocratia ne omoara.

Sir, did you fill out the 1170? I think i did. Did you fill out the 1170?

I filled this out. That’s the 1190

Un alt element de context de care intr-un fel sau altul, mai mult sau mai putin, ajung sa se loveasca foarte multi antreprenori: ai nevoie sa iti creezi un website sau vrei sa iti faci un magazin online.

Aici din nou ajungem la context. Ce vrei sa faci cu magazinul online?

Multi oameni pun problema complet gresit. Fac din site sau din magazin online un scop in sine.

Mi-am facut site, am dat 300 de euro pe site-ul respectiv. Singurul lucru care conteaza este de ce ai facut site-ul?

Si aproape, aproape intotdeauna, pentru ca vorbim de antreprenoriat, raspunsul la intrebare este: pentru a vinde. In mod direct sau indirect, tu iti faci un site sau un magazin online: pentru a vinde ceva, ca e cu informatii, ca este un produs direct, tu vrei sa vinzi, scopul tau este sa vinzi, sa ai niste rezultate, aia este ceea ce urmaresti.

Nu sa ai site-ul si gata am bifat task-ul si la revedere. Si realitatea, aici iarasi ne lovim de context, este ca foarte multi au 200 – 300 de euro in buget pentru un website, in conditiile in care un programator costa 2 000 – 3 000 de euro pe luna.

Si intr-o luna nu poate sa faca foarte multe lucruri. Tu iti poti, si chiar iti recomand sa-ti construiesti un website cu 300 de euro daca acela este bugetul tau, dar este foarte important sa intelegi ca ai un website de 300 de euro si ca va fi greu sa faci profituri de zeci de mii sau sute de mii de euro cu el.

Mai departe, mergand din aproape in aproape, fiecare antreprenor are datoria sa depisteze acele elemente de context care ii afecteaza in mod direct business-ul.

In fapt cred ca sunt zeci, sute pentru orice business. Asa ca avem teme de facut si, din nou, este foarte important sa urmarim toate lucrurile astea in timp, pentru ca ce este valabil astazi nu va mai fi valabil maine.

Adaptarea la contex este critica. Va dau si un exemplu care imi vine mereu in minte. La un eveniment, odata, o doamna s-a ridicat si a adresat o intrebare: cat trebuie sa fie bugetul de marketing?

Vorbitorul evident nu a avut ce sa raspunda la o asemenea intrebare, a incercat sa bolboroseasca ceva acolo, la care doamna a spus asa, plina de ea:

“Eu stiu ca este de 2%, dar am vrut doar sa vad ce spuneti.”

Asta este exact genul de situatie in care iei ceva dintr-un context si incerci sa il faci general valabil.

E ca si cand ai incerca sa vindeci toate bolile cu un leac. Este exemplul perfect de a intelege gresit contextul si in care tu te astepti ca lucrurile sa fie adaptate la ceea ce stii si ce ai tu si nicidecum tu sa te adaptezi la situatie. Acestia sunt oamenii care cel mai probabil vor esua si dupa care vor spune:

“Nu merge nimic in tara asta, n-ai nicio sansa.”

Nothing

Acum am vorbit despre context, in primul episod am vorbit despre mindset.

Ele impreuna te ancoreaza in realitate.

Multumesc pentru astazi, data viitoare vom vorbi despre un aspect foarte important si despre care nu se vorbeste mai deloc, legat de relatii.

Dintre oameni, dintre companii, de orice fel.

Pana atunci #crestesmart!

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma

Autentificare Cloud

Contact