Business Know-How

#crestesmart: Ep.11 – Externalizarea in afaceri

crestesmart - externalizarea in afaceri

Publicat in 17-02-2020

In episoadele anterioare am vorbit despre diviziunea muncii si despre recrutare si anume despre nevoi ale unei afaceri de a imparti diversele task-uri, sarcini, intre fondatori, coechipieri si terti. In episodul de astazi as vrea sa ne concentram pe cateva idei legate de externalizare si anume de a contracta diverse persoane sau echipe pentru anumite sarcini.

Everybody, hands up, hands up, stick ’em up, this is a hold-up! I said, stick ’em up!

In primul rand, trebuie sa ne punem intrebarea “Cand externalizam?”. Din punctul meu de vedere, sunt doua situatii foarte clare cand trebuie sa facem asta:

  1. Cand avem nevoie de ceva punctual, care se intampla o data sau din cand in cand: ai nevoie de flyere, ai nevoie sa-ti faci un website – nu ne apucam sa angajam oameni pentru asta. Externalizam.
  2. A doua situatie: chiar daca avem nevoie de ceva care se desfasoara continuu si pe termen lung si ar putea parea logic sa angajam pe cineva, nu o facem atunci cand trebuie sa ne dezvoltam competente si skill-uri care sunt complet fara legatura cu afacerea noastra, care sunt, cum am spus in episoadele anterioare, altceva decat core-business-ul nostre. Spre exemplu, nu te-apuci sa recrutezi si sa angajezi personal pentru curatenie sau daca vrei sa-ti faci o aplicatie, sa dezvolti o aplicatie web, care poate dura 2 ani (dezvoltarea ei), nu te apuci sa angajezi programatori, pentru ca nu stii sa recrutezi si nu stii sa faci project management si sunt sanse foarte, foarte mari sa ajungi la un dezastru. Aceasta este o situatie in care este bine sa externalizezi si pur si simplu doar sa ceri rezultate, sa nu trebuiasca sa faci recrutare si management in domenii pe care nu le cunosti si nici nu e cazul, pentru afacerea ta, sa le inveti.

Acestea fiind spuse, iata cateva sugestii referitoare la externalizarea catre terti:

  • Este important sa stim de la inceput la ce rezultat vrem sa ajungem. Adesea, antreprenorii au doar o idee cam ce-ar vrea sa faca, merg cu ea la un tert si dupa aceea cel mai probabil iese o chestie nasoala, pentru ca el nu stie din start foarte clar la ce vrea sa ajunga – asa cum am mai dat exemplul, in alte episoade, al unui vapor care porneste pe mare, oamenii stiu ca vor sa ajunga undeva unde este bine si misto, dar nu stiu foarte concret. Care este sansa sa iasa totul foarte bine? Foarte mica. 
  • Atat viata, cat si business-ul, se desfasoara pe axa timpului, de aceea este foarte important sa stabilim cu tertul spre care externalizam niste termeni, niste milestones in care trebuie sa se intample anumite lucruri. Sunt acele momente punctuale in care analizam ce se intampla si cum stam. Nefacand asta, avem toate sansele sa ne trezim dupa luni sau chiar ani de zile ca suntem foarte departe de asteptarile pe care le aveam si sa iasa un dezastru.
  • Negociaza foarte clar de la inceput care sunt toate conditiile si care este pretul pe care il ai de platit si in ce conditii acesta se poate modifica. Adesea antreprenorii gresesc lucrul asta. Au o discutie de genul “Da, facem cam asa, este cam asa”, dupa care lucrurile se schimba foarte mult si se trezesc ca au niste costuri de doua sau de trei ori mai mari decat se asteptau. Este bine din capul locului sa stabilim clar: ce platim, cand platim, cum platim si in ce conditii se schimba lucrurile acestea.

You will never see this money, not one dollar.

  • Cum alegem? Aici este destul de lesne de inteles ca alegem dupa recomandari sau dupa notele pe care le au pe diverse platforme. Atentie aici insa sa fie recomandari de asemenea relevante: oamenii care au mai apelat la respectivii sa fi avut cu adevarat niste rezultate de succes. Si aici revin la exemplul cu website-ul – “Uite, eu mi-am facut website cu ala si m-a costat doar 300 EUR” “Uai, ce super, ce ieftin, vreau si eu asta.” Intrebarea corecta aici este: “Ok, tu, cu website-ul de 300 EUR, ce ai facut?” Si abia dupa aceea, daca a si avut rezultate, atunci cu adevarat tertul respectiv isi merita banii aia, fie ei putini sau multi.
  • Alege oameni si echipe care au experienta cu adevarat relevanta pentru nevoia pe care o ai tu si nu ceva asemanator sau pe-aproape cu ce ai tu nevoie. Ai nevoie de editare video, cel mai probabil nu este ok sa mergi la un designer, chiar daca el poate stie sa faca si asta.
  • Un lucru pe care adesea il spun este ca noi, oamenii, suntem emotie. Suntem subiectivi. Si de aceea conteaza foarte tare, pentru a obtine un rezultat bun de la cineva, de la oricine, sa ne purtam frumos cu el. Nu doar noi trebuie sa avem asteptari de la un tert pentru faptul ca-l platim, ci si el are asteptari de la noi. Si adesea oamenii, cand sunt in postura de clienti, tind sa devina impunatori sau aroganti sau sa neglijeze sau chiar sa jigneasca cealalta parte. Rareori poti obtine de la cineva cel mai bun rezultat daca nu te porti frumos cu el. Vrei o colaborare buna? Trebuie sa fii si tu un bun colaborator. 

Nous refusons de reprendre de travail, hors de question de continuer dans ces conditions, c’est intolérable! Pas contents, pas contents, pas contents! Du calme, du calme!

  • Una dintre cele mai frecvente greseli ale antreprenorilor, mai ales incepatori si care nu au foarte multi bani este legata de costuri. De exemplu, eu am 2000 EUR si vreau sa-mi cumpar o masina. Un Logan nou costa 10-12 000 EUR. Si eu o sa trag concluzia ca este scump, desi masina aceea este printre cele mai ieftine masini care exista. Ce se intampla de fapt este ca eu iau si pun vina, problema, pe masina aia. Eu nu constientizez ca eu am buget prea mic, ca problema este la mine. Eu spun ca masina aia este prea scumpa. Ea este vinovata, costa prea mult. Alt exemplu este ca am 300 EUR sau 500 EUR sa-mi fac un magazin online. Si primesc niste oferte de la diverse companii care imi cer 5000, 7000, 20 000 EUR. Si automat o sa tind, pentru ca asa sunt oamenii, emotivi, sa spun: “Aia sunt scumpi”. Eu iau vina de la mine si o pun la ei. Ca si cand normalul este la mine – normal este sa faci un magazin cu bugetul meu de 500 EUR – si aceia sunt scumpi si nu fac bine ce fac. Si atunci, cu mindset-ul asta, eu o sa caut sa-mi fac un magazin cu 500 EUR, pentru ca atata am si o sa gasesc niste furnizori care sa-mi faca magazin cu 500 EUR. Prima reactie va fi ca acestia sunt niste super oameni, ca-mi fac mie magazin dupa bugetul meu si ca ceilalti erau naspa. Realitatea este ca cu 500 EUR poti sa obtii un magazin de 500 EUR, in conditiile in care in piata un programator costa 2-3000 EUR pe luna, un designer la fel, iar de 500 EUR nu face nimeni foarte multa munca. Ce vreau sa spun este ca ok, acesta este bugetul pe care il avem, nu putem cheltui mai multi bani, asta este. Dar trebuie sa fim foarte constienti si cinstiti cu noi insine sa acceptam ca vom obtine un rezultat similar cu bugetul respectiv, ca o sa obtinem atata cat platim. Mos Craciun nu exista. Foarte multi antreprenori si oamenii in general au problema aceasta si o impresie ca Mos Craciun exista si ei l-au intalnit. Stiti cum e expresia: daca pare prea bun ca sa fie adevarat, probabil ca este.

Hey Joey, when you said “the deal with Santa Claus”, you meant.. That he doesn’t exist. Right.

Acestea au fost pe scurt sugestiile noastre despre externalizare, speram sa-ti fie de folos. In episodul urmator vom vorbi despre echipa. Pana atunci nu uita, urmareste-ne, da subscribe, share, inimioare si bineinteles, #crestesmart!

Mircea Capatina
Despre autor

Scriu din experienta de cofondator al SmartBill, scriu ca si cand m-as adresa mie, cel de acum 5-10 ani, adica fara perdele, fara cuvinte frumoase, complet deschis. Scriu pareri si nu pretind ca sunt adevaruri absolute. Scriu si pe blogul personal: https://www.mirceacapatina.ro/
Articole similare
Business Know-How

#crestesmart: Ep.10 – Sfaturi de recrutare pentru antreprenori

Business Know-How

#crestesmart: Ep.9 – Diviziunea muncii intr-o afacere

Business Know-How

#crestesmart: Ep.8 – Competitia in afaceri

Business Know-How

#crestesmart: Ep.7 - Scalabilitatea unui business sau ce fel de animal crestem noi

0 0 vote
Article Rating
Aboneaza-te
Anunta-ma
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments