Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – impozit specific pentru HoReCa si scutire de TVA pentru anumiti furnizori

Cronica antreprenoriala
  1. In 25 iunie 2020 a fost publicata o Ordonanta de urgenta (OUG 99/2020) care introduce noi masuri fiscale pentru firme, astfel:
    • Impozit specific – pentru operatorii din HoReCa, platitori de impozit specific, se introduce scutirea de la plata impozitului specific unor activitati pentru anul 2020, pentru o perioada de 90 de zile calculata de la data de 25 iunie 2020. Pentru aplicarea acestei prevederi, firmele din domeniu vor recalcula impozitul specific aferent anului 2020, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 90 de zile calendaristice. In plus, acele firme care si-au intrerupt total sau partial activitatea ca urmare a starii de urgenta, atunci cand recalculeaza impozitul specific anual vor scadea si perioada in care au intrerupt activitatea, total sau partial, ca urmare a starii de urgenta. Termenul pentru declararea si plata impozitului specific aferent semestrului I al anului 2020 se efectueaza pana la data de 25 octombrie 2020 inclusiv.
    • TVA – sunt scutite de TVA livrarile de masti de protectie si ventilatoare medicale pentru terapie intensiva, necesare pentru constituirea rescEU rezerva de capacitati a Uniunii Europene, efectuate catre institutiile publice responsabile cu constituirea acestei rezerve, pana la data de 1 octombrie 2020. Furnizorul justifica scutirea de TVA cu declaratia pe propria raspundere cu privire la destinatia bunurilor, pusa la dispozitia sa de institutia beneficiara, semnata de reprezentantul legal al acesteia, cel tarziu la momentul livrarii.
    • Impozit pe profit si pe veniturile microintreprinderilor – firmele platitoare de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata precum si cele platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, care achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II, respectiv 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III, beneficiaza de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat trimestrial/platii anticipate trimestriale.
    • Amanare termen obligatii fiscale restante pana la 25 octombrie 2020 – pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu 21 martie 2020 neachitate pana la 25 octombrie nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere si nu sunt considerate obligatii fiscale restante. Masura era asteptata de antreprenori, fiindca termenul precedent pana la care nu se calculau dobanzi si penalitati expira in 25 iunie 2020.
  2. CNAS a publicat in 26 iunie 2020 un comunicat despre prelungirea valabilitatii cardurilor de sanatate emise pana la 31 decembrie 2014 cu 7 ani. Incepand cu luna iulie 2020, se genereaza si se rescriu noi certificate digitale pentru cardurile nationale de asigurari de sanatate emise pana la data de 31 decembrie 2014. Termenul de valabilitate al acestor carduri este de 7 ani de la data rescrierii certificatului (H 483 din 25 iunie 2020).
  3. Un nou proiect de Lege vizeaza posibilitatea ca pentru durata starii de urgenta, a starii de alerta si pentru durata ulterioara incetarii starii de alerta pana la sfarsitul anului fiscal 2020, sa se aplice anumite reduceri sau scutiri de la plata impozitului sau taxei pe cladiri. Concret, masurile propuse sunt ca pentru durata starii de urgenta, a starii de alerta si pentru durata ulterioara incetarii starii de alerta pana la sfarsitul anului fiscal 2020, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe cladiri/ taxa pe cladiri, consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot adopta hotarari pana la data de 14 august 2020 privind:
    • reducerea impozitului anual pe cladiri cu o cota de pana la 50%, pentru cladirile nerezidentiale, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economica proprie a acestora sau date in folosinta () daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se certifica intreruperea partiala a activitatii economice;
    • scutirea de la plata taxei lunare pe cladiri datorate de catre concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietatea publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, daca, in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica.
  4. In ce priveste obligatia firmelor pentru plata contributieipentru persoane cu handicap neincadrate exista o propunere legislativa care ar permite revenirea la optiunea de a achizitiona produse si servicii de la unitati protejate, intr-un anumit procent. Astfel, se propune ca persoanele juridice care nu angajeaza persoane cu handicap sa aiba doua alternative:
    • plata lunara catre bugetul de stat a unei sume reprezentand salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri pentru care nu au angajat persoane cu handicap
    • plata lunara catre bugetul de stat a minim 50% din salariul de baza minim, inmultit cu numarul de locuri pentru care nu au angajat persoane cu handicap iar pentru diferenta datorata la bugetul de stat sa achizitioneze produse si servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap, angajate in unitati protejate
  5. Cateva statistici utile privind firmele din Romania:
    • prin programul IMM Invest au beneficiat pana acum de finantare 8.368 firme, in total 7,2 miliarde lei credite acordate
    • in primele 5 luni ale anului 2020, numarul de inmatriculari raportat de ONRC a fost de numai 37.754, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut cand au existat 68.229 inmatriculari (cifrele includ toate formele de inmatriculare: PFA, SRL, II, IF, etc)
    • in primele 5 luni ale anului 2020 avem cu 38% mai putine suspendari comparativ cu anul precedent
    • in privinta contractelor suspendate Ministerul Muncii raporteaza 141.664 suspendari la 26 iunie 2020

Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoria Cronica antreprenoriala.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *