#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – facilitati, prelungiri de termene si noi obligatii pentru antreprenori

Cronica antreprenoriala

Publicat in 15-05-2020

De azi, 15 mai, Romania intra in stare de alerta pentru urmatoarele 30 de zile. In ultimele zile s-au publicat foarte multe noutati legislative cu impact direct asupra activitatii antreprenorilor. Va prezentam mai jos situatia:

S-a prelungit termenul pentru depunerea declaratiei privind beneficiarul real pana la 1 noiembrie 2020 (OUG 70/2020).
In termenul prevazut mai sus, declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. Declaratia privind beneficiarul real poate fi si in forma autentica, certificata de avocat sau data la oficiul registrului comertului.

Noul termen pentru depunerea declaratiei unice este 30 iunie 2020 (anterior era 25 mai 2020) (OUG 69/2020).
Pentru depunerea declaratiei unice pana la termenul de 30 iunie 2020 inclusiv, se acorda urmatoarele bonificatii:

  • pentru plata impozitului pe venit, CAS si CASS, reprezentand obligatii fiscale anuale pentru anul 2019, se acorda o bonificatie de 5% din aceste sume, daca toate aceste obligatii fiscale de plata se sting prin plata sau compensare, integral pana la data 30 iunie 2020 inclusiv;
  • pentru depunerea declaratiei unice prin mijloace electronice de transmitere la distanta se acorda o bonificatie de 5% din toate aceste 3 taxe. Bonificatia aceasta se acorda numai daca este indeplinita conditia de acordare a bonificatiei prevazuta la lit. a), caz in care se aplica ambele bonificatii.

Bonificatia se determina de contribuabil si se evidentiaza in mod distinct in declaratia unica sub rezerva verificarii ulterioare. Obligatiile fiscale de plata se determina prin diminuarea obligatiilor fiscale datorate cu valoarea bonificatiei.

Termenul de obtinere a Certificatelor de Situatie de Urgenta tip 2 a fost prelungit pana la data de 15 iunie 2020 (Comunicat al Ministerului Economiei). Mai multe detalii aici.

S-a prelungit perioada pana la care angajatii pot beneficia de indemnizatia de somaj tehnic si de asemenea, termenul pana la care PFA-urile, II si IF pot beneficia de indemnizatii de la stat pana la 31 mai 2020. (OUG 70/2020).

S-a prelungit termenul pana la care parintii pot beneficia de indemnizatia de crestere copil pana la finalizarea cursurilor anului școlar 2019-2020, repectiv data de  12.06.2020 .

Sumele reprezentand stimulente/prime acordate de catre angajator din fondul de salarii, pentru perioada starii de urgenta decretate potrivit legii pentru prevenirea raspandirii epidemiei COVID-19, persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii in baza contractului individual de munca, ca urmare a desfaşurarii de activitati care presupun contact direct cu cetatenii si sunt supuse riscului de infectare cu SARSCoV-2, nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, contributiei de asigurari sociale de sanatate, respectiv al contributiei asiguratorie pentru munca.

Masuri in domeniul insolventei : pe durata starii de alerta, debitorul aflat in stare de insolventa sau care ajunge in stare de insolventa va putea sa adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supus prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, fara a avea insa obligatia de a introduce aceasta cerere. La cererea adresata tribunalului va fi atasata dovada notificarii organului fiscal competent cu privire la intentia de deschidere a procedurii insolventei.(OUG 70/2020).

Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere livrarile catre asociatii si fundatii legal constituite, de medicamente, echipamente de protectie, alte dispozitive sau echipamente medicale si materiale sanitare care pot fi utilizate in prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19, efectuate pana la data de 1 septembrie 2020.(OUG 70/2020).

Scutirea se aplica doar cu conditia ca bunurile achizitionate de asociatii/fundatii sa fie utilizate de acestea pentru combaterea COVID-19 sau sa fie donate altor entitati care le folosesc pentru combaterea COVID-19. Furnizorul justifica scutirea de TVA cu declaratia pe propria raspundere cu privire la destinatia bunurilor, pusa la dispozitia sa de asociatia/fundatia beneficiara, cel tarziu la momentul livrarii.

Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor, conform OUG 37/2020, debitorii trimit creditorilor o solicitare in acest sens, in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, cel mai tarziu pana la 15 iunie 2020 (anterior termenul era 15 mai 2020) (OUG 70/2020).

Pentru durata starii de urgenta decretate in anul 2020, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot adopta hotarari pana la data de 14 august 2020 privind:

  • reducerea impozitului anual pe cladiri cu o cota de pana la 50%, pentru cladirile nerezidentiale, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economica proprie a acestora sau date in folosinta printr-un contract de inchiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice, dupa caz, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se certifica intreruperea partiala a activitatii economice
  • scutirea de la plata taxei lunare pe cladiri datorate de catre concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietatea publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, daca, in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica.

S-a introdus masura anularii dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

  • toate obligatiile bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile și completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv
  • sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv
  • debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central
  • debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute mai sus, dar nu mai tarziu de data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii

Pe durata starii de alerta care dureaza 30 de zile incepand cu 15 mai 2020, angajatorii vor avea cateva obligatii noi (Hotararea 24/2020):

Incepand cu data de 15 mai 2020, la locul de munca si in alte spatii inchise se instituie obligativitatea purtarii mastii, astfel incat nasul si gura sa fie acoperite. Firmele au obligatia organizarii activitatii, astfel incat munca sa se desfasoare de la domiciliul angajatilor, iar daca activitatea desfasurata nu permite acest lucru, sa ia masuri pentru:

  • asigurarea triajului epidemiologic constand in controlul temperaturii personalului propriu si vizitatorilor, la punctele de control-acces in incinte
  • dezinfectarea obligatorie a mainilor inaintea intrarii in spatiile de lucru
  • respectarea regulilor privind desfasurarea activitatii in birourile cu spatii comune (open space) si a regulilor privind functionarea unitatilor de cazare in regim hotelier
  • decalarea programului de lucru, pentru entitatile cu un numar mai mare de 50 de salariati, astfel incat inceperea, respectiv terminarea programului de lucru sa se realizeze la intervale de minimum 1 ora, pe parcursul a minimum 3 ore, in transe de minimum 20% din personal

Firmele care desfasoara activitati comerciale/de lucru cu publicul ce implica accesul persoanelor in interiorul cladirilor iau masuri pentru organizarea activitatii, astfel:

  • accesul trebuie sa fie organizat astfel incat sa fie asigurata o suprafata minima de 4 mp pentru fiecare client/persoana si o distanta minima de 2 m intre oricare doua persoane apropiate
  • sa nu permita accesul persoanelor a caror temperatura corporala, masurata la intrarea in incinta, depaseste 37,3ºC
  • sa asigure dezinfectarea suprafetelor expuse si evitarea aglomerarii de persoane, in special in zonele caselor de marcat/ghiseelor

Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoria Cronica antreprenoriala.

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala - normele de aplicare ale Programului IMM Invest vor fi modificate

#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala - situatii financiare pentru IMM Invest si alte informatii utile pentru starea de alerta

#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala - noutati fiscale in perioada starii de alerta

#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala - noi obligatii pentru angajatori in starea de alerta

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma