Intrebari din Domeniu

Cum poti afla care este situatia fiscala a firmei tale?

Publicat in 21-07-2020 - Actualizat in 23-07-2020

Cei mai multi dintre antreprenori urmaresc sa aiba o situatie fiscala clara a firmei lor – respectiv sa isi declare si sa isi plateasca taxele corect si la timp. Desigur ca fiecare urmareste sa isi optimeze taxele, insa in sfera legalitatii, astfel incat sa poata profita de avantajele fiscale care exista in prezent.

Fiecare firma, potrivit legislatiei din Romania, este obligata sa isi tina contabilitatea fie intern prin personal angajat, coordonat de directorul economic sau contabilul sef (obligatoriu cu studii superioare economice) sau extern, prin contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

Aceste persoane, fie ca sunt interne sau externe, sunt cele care gestioneaza relatia cu ANAF, respectiv pregatesc si depun declaratiile si stabilesc sumele de plata, pe baza documentelor furnizate de antreprenori.

  1. Fisa de platitor

Daca doresti sa afli situatia fiscala a firmei tale la un moment dat, poti solicita contabilului tau sa obtina din Spatiul Privat Virtual o fisa de platitor.

Se mai numeste fisa rol sau fisa sintetica totala. Aproape orice firma a ajuns la un moment dat sa analizeze o fisa de rol si probabil a intampinat dificultati in interpretarea acesteia datorita complexitatii de simboluri cu care se lucreaza. Responsabilii cu contabilitatea ar trebui sa verifice periodic fisele de rol pentru firmele la care lucreaza, fiindca este un instrument de stabilire a comparabilitatii infomatiilor din contabilitatea proprie cu evidentele ANAF.

O fisa sintetica totala reprezinta o lista centralizatoare cu fisele de cont pentru fiecare obligatie fiscala a firmelor, inscrisa in vectorul fiscal: TVA, impozit pe veniturile din salarii, CAM etc. in care se vede, de la inregistrarea firmei, istoricul declaratiilor depuse pentru respectiva obligatie, al platilor efectuate pentru stingerea acesteia sau al compensarilor, al dobanzilor si penalitatilor de intarziere/nedeclarare etc.

In ultima parte a fisei de platitor se face o centralizare a sumelor de plata/incasat. Aceasta este partea cea mai importanta, fiindca:

  • daca sumele sunt marcat cu albastru, atunci nu ai datorii la ANAF.
  • daca sumele sunt cu rosu, inseamna ca ai datorii si trebuie sa reglezi situatia. 

Fiindca formatul detaliat este greu de interpretat, ANAF a pus la dispozitie incepand cu 1 iulie un format mai restrans.

Simplificarea fisei pe platitor a urmarit separarea datelor care nu mai prezinta interes, in sensul ca nu vor mai fi vizualizate informatii cu privire la creantele fiscale care au fost stinse. In cazul contribuabililor care nu inregistreaza obligatii fiscale restante sau sume platite in plus, ori acestea sunt inregistrate doar pe parcursul anului curent, fisa pe platitor simplificata va cuprinde informatii de la data de 1 ianuarie a anului in care este pusa la dispozitie fisa.

In plus, a fost implementata o functie de transmitere in format excel a fisei pe platitor, astfel ca, la solicitarea contribuabililor, incepand cu aceasta data, fisa in acest format poate fi descarcata din Spatiul Privat Virtual.

Fisa de platitor este disponibila imediat ce solicitarea a fost facuta.

2. Certificatul de atestare fiscala

Este un document care se poate elibera atat din Spatiul Privat Virtual, cat si la ghiseul ANAF si certifica indeplinirea tuturor obligatiilor de plata ale contribuabilului. Se emite la cerere de catre organul fiscal competent.

Cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala se depune:

a) la registratura organului fiscal central competent;

b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;

c) prin intermediul serviciului ”Spatiu privat virtual”;

d) prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala in vederea furnizarii de servicii;

e) prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

In vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala, organul fiscal central competent verifica:

a) dosarul fiscal al contribuabilului, cu exceptia declaratiilor informative si a bilanturilor contabile. 

b) fisa pentru evidenta analitica pe platitori a contribuabilului;

c) existenta sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare pana la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala;

d) existenta deciziilor de rambursare sau, dupa caz, a documentatiei aprobate pentru solutionarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise si inregistrate in evidenta fiscala decizii de compensare/restituire;

e) existenta documentului eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul/platitorul le are de incasat de la acestea;

f) existenta acordului scris al contribuabilului in situatia in care certificatul se obtine la solicitarea altei persoane fizice sau juridice;

Daca fisa de platitor este disponibila imediat, certificatul de atestare fiscala se emite in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia.

Certificatul de atestare fiscala cuprinde 4 sectiuni, respectiv:

a) sectiunea A „Obligatii fiscale si alte obligatii bugetare”;

b) sectiunea B „Sume de rambursat/restituit”;

c) sectiunea C „Informatii pentru verificarea eligibilitatii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile”;

d) sectiunea D „Alte mentiuni” (exemplu: mentiuni relevante pentru situatia fiscala a contribuabilului, cum ar fi esalonare/plan de reorganizare confirmat, in curs de derulare; mentiuni referitoare la starea obligatiilor fiscale astfel cum au fost solicitate prin cerere, cum ar fi: aflate in executare silita, suspendate la executare silita in conditiile legii etc.)

3. Interogarea registrelor publice

ANAF publica un registru al persoanelor fizice/juridice care au datorii la ANAF , datorii care depasesc o anumita valoare. Astfel, o cale de verificare alternativa este interogarea acestui registru.

Acest registru este disponbil accesand urmatorul linkhttps://www.anaf.ro/restante/

Obligatiile fiscale restante ale contribuabililor persoane juridice care fac obiectul publicarii sunt cele notificate, existente la sfarsitul trimestrului de raportare si neachitate pana la data publicarii. Nu fac obiectul publicarii obligatiile fiscale restante al caror cuantum total este sub urmatoarele plafoane:

a) 500.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil;

b) 250.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;

c) 100.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori, inclusiv in cazul persoanelor fizice care inregistreaza obligatii fiscale restante si din desfasurarea de activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Testeaza gratuit programele noastre: Program FacturareProgram Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
Intrebari din Domeniu

Spatiul Privat Virtual - pentru persoane fizice si juridice

Intrebari din Domeniu

Obligatiile legate de contabilitatea firmei pentru administratori

Conta

Spatiu privat virtual - S.P.V.

0 0 vote
Article Rating
Aboneaza-te
Anunta-ma
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments