#decrizaBusiness Know-How

Cum sa te muti cu afacerea in online – partea I

mutare afacere online

Publicat in 03-06-2020 - Actualizat in 10-08-2020

Traversam, cu siguranta, una dintre cele mai dificile perioade pentru intreaga omenire. Dincolo de tragedia pierderilor umane, ne lovim si de o criza economica globala a carei intindere si al carei impact abia incepem sa le intelegem. Multe afaceri s-au inchis, iar perioada de inactivitate ne-a afectat pe toti, intr-un fel sau altul. Cei care vor iesi cu bine din aceasta incercare vor fi cei care se adapteaza, cei carora nu le este teama de necunoscut si care sunt gata sa exploreze noi cai de a-si desfasura activitatea, noi strategii de business pe care nu le-au incercat pana acum si care vor da rezultate in aceasta perioada incerta, dar si pe viitor.

Un lucru este cert: prezenta online nu mai este o optiune. Dar ce inseamna sa ai o prezenta online, de fapt? Ce trebuie sa faca un antreprenor care a activat pana acum doar in offline? Care sunt pasii de urmat? Vom incerca, in randurile care urmeaza, sa raspundem acestor intrebari si nu numai.

Fie ca iti doresti sa identifici noi modalitati de a vinde sau iti doresti de ceva vreme sa te muti in online si din varii motive nu ai facut-o inca, acest articol te va ajuta sa dobandesti o privire de ansamblu asupra a ceea ce inseamna online si la ce trebuie sa fii atent.

Ce strategie de business poti urma?

Este cu siguranta extrem de tentant sa actionezi imediat, pentru ca, evident, cu cat ajungi in online mai repede, cu atat ajungi la clienti si incepi sa vinzi.

Insa ar fi bine ca inainte de orice altceva sa ai un plan, sa gandesti actiunea in baza unei strategii, sa desenezi metaforic harta pe care o vei urma ulterior in incercarea de a-ti atinge scopul si care va ilustra calea care te va duce din punctul in care te afli acum in punctul unde iti doresti sa ajungi, cu (toata) afacerea in online. Si cand faci acest lucru, este indicat sa tii cont de cativa factori esentiali:

  • Bugetul –  Banii conteaza, pentru ca in functie de suma de care dispui, vei putea opta pentru cele mai eficiente modalitati de a-ti crea o prezenta in online si a ajunge la clienti. De exemplu, un buget redus nu-ti va permite sa te promovezi prin Google Adwords in mod optim. Un buget redus va fi acel filtru care te va ajuta sa pastrezi ce este esential si sa lasi pe mai tarziu ce este „nice to have”
  • Piata si competitorii – Afacerea ta, chiar daca aduce poate ceva nou, va exista pe o piata. Este important, mai ales in acest context aparte in care toata lumea vrea in online, sa intelegi foarte bine care este piata pe care tu iti vei desfasura activitatea si ce fac competitorii tai. Te vor ajuta in acest sens episoadele #crestesmart despre piata si competitie, te sfatuiesc sa le urmaresti si sa faci apoi cercetarile necesare. Te poti ajuta de niste studii de piata din domeniul in care esti activ, care iti vor spune cat de mare este piata si care este trendul – este o piata tanara sau, din contra, saturata? De asemenea, ce face competitia ta pe piata? Te poti inspira din niste best practices? Ce aduci in plus? Raspunsurile la aceste intrebari si toate informatiile pe care le vei obtine in plus te vor ajuta sa controlezi mai bine tranzitia spre online.
  • Cat de confortabil esti cu mediul online – Acest aspect este adesea omis de catre antreprenori, care fac greseala destul de frecventa de a subestima o astfel de tranzitie. Exista in acest moment foarte multe cursuri gratuite despre cum iti poti promova afacerea online, investeste timpul necesar parcurgerii macar unui astfel de curs. Acest lucru te va ajuta mai mult decat crezi, chiar daca nu intelegi tot imediat, vei avea o idee de cum sa te apuci de treaba si iti va trezi curiozitatea in a aplica la businessul tau ce afli. Daca nu ai timpul necesar, incearca macar sa afli de la un prieten, de la o cunostinta care are ceva experienta in domeniu. Orice ai face, evita sa pleci la drum fara nicio informatie despre cum sa faci – vei pierde mult timp si multa energie fara sa obtii mare lucru.
  • Brandul – Pentru a te putea diferentia in online, ai nevoie de o identitate. Astfel, o mare parte din strategie ar trebui sa se concentreze pe a defini acest brand. Este suficient sa iti pui o serie de intrebari: Ce reprezinta compania ta? Ce aduce nou? Cum ar comunica afacerea ta daca ar fi o persoana (mai formal sau mai prietenos, in termeni tehnici sau nu etc.)? Cum se reflecta aceasta identitate in elementele de design: logo, paleta de culori sau fonturi? Cum ai dori sa fii perceput de catre clienti in mediul online?
  • Experienta memorabila – Produsul sau serviciul tau poate fi minunat, iar brandingul corect executat, dar daca acestea nu sunt dublate de o experienta memorabila pentru clienti, risti sa ii pierzi in favoarea competitorilor. Ce inteleg prin experienta? Ei bine, nu exista o definitie exacta, aceasta depinde de natura produselor sau serviciilor pe care le oferi, dar printre elementele care pot face diferenta in online si lasa o impresie puternica, se numara: consecventa in utilizarea paletei de culori si a elementelor vizuale oriunde esti prezent in online, ceea ce va determina o recunoastere usoara a brandului, incredere si loialitate; usurinta in navigare, plasarea comenzii, plata sau contactarea serviciului de Customer Care; calitatea interactiunii cu echipa de Customer Care; mesaje creative, originale acolo unde alti comercianti nu fac niciun efort – de exemplu, dupa plasarea comenzii si/sau plata, pagina de „Multumim pentru comanda plasata/plata efectuata” poate avea un element vizual sau un text hazliu, care sa ramana intiparit in mintea clientilor; iesind un pic din mediul online, dar ramanand in zona de experienta, modul in care este impachetat un produs, biletelul de multumire personalizat, un mic dar pot face o diferenta colosala intre brandul tau si altele.

Cat de adaptabila este afacerea ta la mediul online?

Modelul tau de business si domeniul in care activezi se pot dovedi dificil de transpus in online. Pentru anumite afaceri, tranzitia poate fi simpla: serviciile de consultanta, de exemplu, pot fi livrate si prin intermediul unui soft de comunicare video cum este Zoom, daca vinzi produse, acestea pot fi comercializate prin intermediul unui marketplace etc.

Pentru alte tipuri de afaceri insa este nevoie de ceva mai multa creativitate. Sa luam ca exemplu un restaurant. In afara de livrarea la domiciliu – cea mai la indemana solutie, ar trebui poate avute in vedere o serie de produse care sa fie puse in vanzare pe site:

  • Un eBook in care sa fie grupate cele mai apreciate retete din meniu
  • Pachete „gata de gatit” care sa contina ceea ce este necesar prepararii retetelor preferate ale clientilor, permitandu-le sa obtina acasa gustul delicios al acestora
  • Cutii cu amestecuri de condimente utilizate in prepararea diverselor feluri de mancare sau sticle care sa contina sosurile specifice
  • Vouchere la pret redus pentru pranz sau cina, pentru 2 sau 4 persoane, de exemplu, pe care clientii le vor putea folosi imediat ce restaurantul se va redeschide

Ca tot vorbim despre pret, acesta este un element important in aceasta perioada. Astfel, un studio de yoga sau o sala de fitness, de exemplu, chiar daca organizeaza sedinte online, ar fi de preferat sa reduca preturile – experienta din offline nu este deloc aceeasi cu cea din online. In plus, in online pot intra simultan mult mai multe persoane decat incap fizic intr-o sala, astfel incat miscarea s-ar putea dovedi pana la urma profitabila. In ceea ce priveste produsele, acestea nu isi schimba calitatea doar pentru ca sunt comercializate in online, dar atentie la costurile de transport! Ar fi de preferat sa creasca putin costul, dar sa fie transportul gratuit, decat sa apara la final surpriza neplacuta de a trebui achitat inca X% din pretul produsului, fapt ce i-ar putea determina pe clienti sa iasa de pe pagina si sa caute in alta parte.

In ceea ce priveste o alta zona de business grav afectata in aceasta perioada, zona de turism, exista si aici o serie de modalitati de a iti asigura incasari imediate:

  • Poti, ca si in cazul restaurantelor, sa pui in vanzare vouchere pentru cazare cu discount. Oamenii care au mai fost la tine si s-au simtit bine vor profita de ocazie pentru a-si rezerva un weekend sau o saptamana de vacanta
  • Poti incerca sa inchei o serie de parteneriate cu alte businessuri din zona – sa oferi, de exemplu, pachete mic-dejun sau cina plus cazare in colaborare cu un restaurant din zona sau chiar pachete all-inclusive sau sa faci flyere pe care sa le trimita un producator din zona care livreaza diverse produse cu fiecare comanda
  • Ai putea de asemenea sa-i contactezi personal pe acei clienti care au venit mai des sau de cel putin doua ori si sa le oferi pachete promotionale in exclusivitate – ne place tuturor sa fim apreciati si speciali, iar o astfel de actiune va avea exact acest efect. Nu trebuie sa asteptam intotdeauna sa vina clientii la noi, uneori trebuie sa-i cautam noi si sa ii invitam.

Fiecare afacere este unica, aduce un ceva anume pe piata, iar pentru a avea succes in online, fie trebuie identificat acel avantaj competitiv si fructificat la maxim, fie trebuie gasiti alti diferentiatori care sa te scoata in evidenta si sa trezeasca interesul potentialilor clienti.

Urmareste SmartBill blog pentru a afla urmatorii pasi pe care trebuie sa ii urmezi pentru a te muta cu afacerea online!

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Articole similare
Business Know-How

Cum sa te muti cu afacerea in online – partea IV

#decrizaBusiness Know-How

Cum sa te muti cu afacerea in online – partea III

#decrizaBusiness Know-How

Cum sa te muti cu afacerea in online – partea II

0 0 vote
Article Rating
Aboneaza-te
Anunta-ma
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments