Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Mic dictionar financiar-contabil pe intelesul tuturor (Partea 1)

Smart Bill isi propune sa fie cel mai bun prieten al antreprenorului roman iar contabilii sunt partenerii de incredere pe a caror sfaturi ne bazam pentru dezvoltarea produsului. In relatia dintre contabili si antreprenori apar uneori neclaritati cauzate de folosirea unor termeni de specialitate iar din punctul nostru de vedere existenta unui limbaj comun intre prieteni este esentiala. Prin urmare, am decis sa ajutam asa cum putem in aceasta directie, printr-un mic dictionar financiar-contabil pe intelesul tuturor.

Acesta va lua forma unei serii de articole lunare, pe blog, care vor contine cei mai utilizati termeni din contabilitate si fiscalitate  explicati de experti respectati in comunitate, dar pe intelesul antreprenorilor.

Incepem lista cu termeni precum: dividend, certificat de atestare fiscala, creanta fiscala, domiciliu fiscal, insolventa, dobanda, pierdere fiscala, taxa pe valoare adaugata, vector fiscal si certificat constatator.

1. Dividend

Atunci cand esti antreprenor, trebuie sa stii ca profitul firmei il poti retrage sub forma de dividende. Daca ar fi sa il definim conform Codului fiscal, dividendul este o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand :

  • distribuirile legate de titluri de participare noi sau majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente ca urmare a unei operatiuni de majorare a capitalului social;
  • distribuirile efectuate in legatura cu dobandirea/rascumpararea titlurilor de participare proprii de catre persoana juridica, distribuirile in bani sau in natura, efectuate in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;
  • distribuirile in bani sau in natura, efectuate cu ocazia reducerii capitalului social, distribuirile de prime de emisiune, proportional cu partea ce ii revine fiecarui participant;
  •  distribuirile de titluri de participare in legatura cu operatiuni de reorganizare.

Trebuie sa mai stii ca dividendele se pot repartiza doar din profitul anului precedent. Distribuirea de dividende din profitul anului in curs este strict interzisa.

Dividendele se pot distribui in bani sau in natura.

Dividendele sunt supuse impozitarii (impozit si/sau diverse contributii -ex. CASS) in mod diferit in functie de legislatia fiscala aplicabila in anul distribuirii.

2. Certificat de atestare fiscala

Certificatul de atestare fiscala este documentul care atesta indeplinirea obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri datorate la bugetul statului de catre contribuabil, la o data anume.

Se elibereaza de catre ANAF in urma solicitarii contribuabilului.

Certificatul de atestare fiscala este valabil 30 de zile de la data emiterii.

3. Creanta fiscala

Creanta fiscala este dreptul la incasarea oricarei sume care se cuvine bugetului general consolidat, reprezentand creanta fiscala principala si creanta fiscala accesorie.

Creanta fiscala principala este dreptul la perceperea impozitelor, taxelor si contributiilor sociale, precum si dreptul contribuabilului la restituirea sumelor platite fara a fi datorate si la rambursarea sumelor cuvenite.

Creanta fiscala accesorie este dreptul la perceperea dobanzilor, penalitatilor sau majorarilor aferente unor creante fiscale principale, precum si dreptul contribuabilului de a primi dobanzi.

4. Domiciliu fiscal

Domiciliul fiscal (in Romania) este:

  • pentru persoanele fizice, adresa unde isi au domiciliul sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu; pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
  • pentru persoanele juridice: sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat; pentru asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, sediul acestora sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.

5. Insolventa

Insolventa apare atunci cand o companie nu mai poate sa isi plateasca datoriile din lipsa de fonduri. Chiar daca o firma poate supravietui fara profit, ea nu va reusi sa functioneze fara un flux de numerar sanatos.

Insolventa este asadar starea patrimoniului debitorului caracterizata prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide si exigibile, astfel: insolventa debitorului se prezuma atunci cand acesta, dupa 60 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de creditor – prezumtia este relativa; insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati la scadenta datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei.

Alternativa insolventei o reprezinta restructurarea companiei inainte de a ajunge in stare de insolventa, apeland la masuri specifice de redresare financiara si operationala.

Actul legislativ care reglementeaza insolventa este Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, publicata in Monitorul Oficial 466 din 25.06.2014.

6. Dobanda

Atunci cand dai bani imprumut sau dimpotriva atunci cand imprumuti de regula se primeste/plateste o dobanda, adica o remuneratie pentru utilizarea banilor.

Dobanda poate fi platita sau primita in cadrul unei datorii, in legatura cu un depozit sau in conformitate cu un contract de leasing financiar, vanzare cu plata in rate sau orice vanzare cu plata amanata.

Ce diferenta este intre dobanda si rata dobanzii?

Dobanda = Suma imprumutata * rata dobanzii * perioada imprumutului (depozitului)

Perioada = numarul de zile / 360 zile

Rata dobanzii se exprima in procent anual.

7. Pierdere fiscala

Pierderea fiscala este pierderea anuala, stabilita prin declaratia de impozit pe profit (declaratia 101).

Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform regulilor contabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile.

Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala. 

8. Taxa pe valoare adaugata

Taxa pe valoarea adaugata, pe scurt TVA, este un impozit indirect suportat de consumatorul final al bunului/serviciului.

In cazul companiilor platitoare de TVA, la achizitii se inregistreaza TVA deductibila, iar la vanzari se inregistreaza TVA colectata. In functie de perioada fiscala (luna sau trimestru), companiile calculeaza diferenta dintre TVA deductibila si colectata rezultand doua situatii:

  • TVA deductibila > TVA colectata – rezulta TVA de recuperat;
  • TVA deductibila < TVA colectata – rezulta TVA de plata.

9. Vector fiscal

Vectorul fiscal reprezinta totalitatea tipurilor de obligatii fiscale pentru care exista obligatii de declarare cu caracter permanent.

In functie de vectorul fiscal al firmei tale, va trebui sa depui anumite declaratii fiscale cu periodicitatea inscrisa in vector.

Contribuabilii au obligatia de a se inregistra fiscal (companiile depun declaratia 010), prin declararea taxelor si impozitelor pe care urmeaza sa le plateasca in cursul derularii activitatii. De exemplu: impozit pe profit sau impozit pe veniturile microintreprinderilor, accize, impozit pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor, contributii sociale etc.

10. Certificat constatator

Certificatul constatator este un document eliberat de ONRC care prezinta starea la zi a firmei si cuprinde urmatoarele informatii:

  • denumirea (firma);
  • emblema;
  • numarul de inregistrare in registrul comertului;
  • codul unic de inregistrare;
  • starea firmei;
  • forma juridica;
  • sediul social/profesional;
  • durata de functionare;
  • obiectul de activitate – domeniul si activitatea principala;
  • capitalul social (subscris si varsat), numarul si valoarea partilor sociale;
  • asociatii, datele de identificare, numarul partilor sociale atribuite fiecarui asociat pentru aportul sau, participarea la capitalul social si la profit si pierdere (pentru societatile cu raspundere limitata, in comandita simpla sau in nume colectiv);
  • Administratorii/Membrii Consiliului de administratie si Directorii (in sistemul unitar)/ Membrii Consiliului de supraveghere si Membrii Directoratului (in sistemul dualist), datele de identificare si durata mandatului cu puterile conferite;
  • cenzorii/auditorii financiari;
  • sediile secundare;
  • activitati si sedii autorizate;
  • indicatorii din situatiile financiare anuale;
  • alte mentiuni referitoare la masuri asiguratorii si condamnari penale.

Certificatul constator este necesar in diverse situatii: pentru banci, societati de leasing, fonduri europene, etc.

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma

Autentificare Cloud

Contact