Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Facturare in sistemul drop shipping

O idee de afaceri foarte cautata in zilele noastre de catre micii antreprenori este deschiderea unui magazin online (platforma online) si utilizarea sistemului de tip drop shipping. 

Drop shipping-ul este un sistem de vanzare prin care persoana care detine un magazin online nu va avea bunurile comercializate in stoc (intotdeauna va avea stoc zero), ci va transfera automat comenzile clientilor si detaliile de expediere catre un producator sau catre un alt comerciant (furnizor), acesta din urma fiind cel care va livra efectiv produsele comandate de client.

Utilizarea sistemului drop shipping este atractiva deoarece prezinta numeroase avantaje pentru antreprenori, dintre care:

• costuri cu investitia initiala sunt reduse;

• eliminarea costurilor privind gestionarea marfurilor;

• daca nu exista efectiv un depozit, atunci produsele vandute pe site pot fi numeroase (gama larga);

• eliminarea unor activitati cum ar fi: inventarierea, procesarea comenzilor, ambalarea, etc.

• eliminarea costurilor privind salariile gestionarilor;

• eliminarea costurilor cu transportul marfurilor si complicatiilor logistice;

• administrarea magazinului online de oriunde, chiar si de acasa;

• riscuri reduse.

Cel mai mare cost pe care o afacere de tip drop shipping l-ar putea implica, ar fi acela de creare si intretinere a platformei online, insa acest cost poate sa nu existe in conditiile in care antreprenorul are studii in domeniul IT si poate crea si administra singur aceasta platforma, ramanand sa plateasca doar chiria server-ului unde este gazduita platforma. 

Desigur, va mai exista si costul cu serviciile contabile, dar acesta este un cost comun oricarui business.

Cum se factureaza?

In primul rand, pentru a  putea factura, antreprenorul care isi deschide un magazin online si va utiliza sistemul drop shipping va trebui sa se inregistreze ca persoana juridica (PFA; II; IF; SRL; SRL-d; etc.) la Oficiul National al Registrului Comertului

O a doua etapa dupa infiintarea societatii este aceea de stabilire a persoanei  care se va ocupa de contabilitatea firmei. Pentru SRL se poate apela la angajarea cu contract individual de munca a unei persoane cu studiile necesare sau se poate apela la externalizarea serviciilor de contabilitate unei alte societatii care activeaza in acest domeniu.

In ceea ce priveste TVA-ul, entitatea poate opta pentru a ramane inregistrata ca neplatitor de TVA, asteptand pana cand se va depasi plafonul cifrei de afaceri de 300.000 lei, sau va putea sa solicite, inca de la infiintare, optional, inregistrarea in scopuri de TVA. Ramane la latitudinea antreprenorului si la eventualele beneficii pe care i le poate aduce aceasta decizie.

Insa, avand in vedere ca investitia cu deschiderea unui magazin online bazat pe sistemul drop shipping este mica iar cheltuielile lunare cu functionarea acestui magazin sunt mici, recomandat este ca antreprenorul sa ramana neplatitor de TVA pana cand acesta depaseste cifra de afaceri de 300.000 lei si devine obligatoriu acest aspect.

Spunem acest lucru deoarece inregistrarea in scopuri de TVA inca de la infiintare este rentabila pentru entitatile care au cheltuieli mari cu investitia initiala dar si pe parcurs cu functionarea activitatii, putand astfel sa-si deduca sume mari de TVA inca de la inceput, cu mentiunea faptului ca furnizorii cu care aceasta colaboreaza sunt si ei tot platitori de TVA.

In alta ordine de idei, chiar daca bunurile comandate de clienti prin sistemul drop shipping se deplaseaza de la producatorul / furnizorul cu care colaboreaza antreprenorul, direct catre clientii antreprenorului, modul de facturare il va implica si pe acesta din urma.

Adica, dupa ce clientul a plasat comanda pe platforma online, furnizorul / producatorul cu care antreprenorul colaboreaza va primi si el automat aceasta comanda si informatiile despre expediere. Acesta din urma va emite catre firma antreprenorului o factura (factura de intrare) cu bunurile comandate de client, apoi antreprenorul va trebui sa emita o factura (factura de iesire) catre client cu bunurile comandate.

Schema practica:

Furnizor/producator – emite factura →Firma dvs. – emite factura →Client

Factura primita de la furnizor/producator este considerata pentru firma ta o factura de achizitie (factura de intrare) iar factura emisa de firma ta catre client este o factura de vanzare (factura de iesire), practic ceea ce comanzi de la furnizor/producator vei factura automat la client, si de aici reiese faptul ca stocul intotdeauna va fi zero.

In ceea ce priveste expedierea produselor catre client, societatea ta nu va avea nicio implicatie, furnizorul / producatorul se va ocupa de acest aspect.

Care este castigul din aceasta idee de afacere?

Proprietarii de afaceri de tip drop shipping vor castiga din diferenta de pret rezultata dintre pretul de achizitie de la furnizor/producator si pretul mai ridicat pe care acestia il fixeaza pentru clienti pe platformele lor online.

Datorita faptului ca majoritatea clientilor cerceteaza piata si preturile inainte de a achizitiona un bun si aleg sa cumpere acel bun care este rentabil in raport calitate-pret, unii antreprenori tind sa vanda produsele pe platforma la un pret mai mic decat alti comercianti cu scopul de a atrage cat mai multe comenzi, insa din pacate, de cele mai multe ori, aceasta metoda se concretizeaza intr-un profit mai redus pentru antreprenori.

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma

Autentificare Cloud

Contact