Intrebari din Domeniu

Firme cu datorii la stat in 2019? Ce consecinte si ce facilitati exista?

firme cu datorii la stat

Daca ai o firma care inregistreaza datorii la stat, din taxe si contributii neachitate in termenul legal, atunci trebuie sa stii ca exista cateva consecinte:

Calcularea de penalitati si dobanzi de intarziere

Codul de procedura fiscala prevede ca pentru neachitarea la termenul scadent a obligatiilor fiscale principale, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere. Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii.

Dobanzile

  1. se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv.
  2. nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.

Penalitatile

  1. se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv.
  2. nivelul penalitatii de intarziere este de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere.
  3. penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

Poprirea conturilor bancare

In acest sens, in anul 2019 exista un element de noutate adus de publicarea Ordinului ANAF nr. 2098/2019 ( Monitorul Oficial 673 din 13 august 2019).

Acest ordin majoreaza plafoanele existente pentru emiterea popririlor astfel:

Pentru marii contribuabili se emite adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti si adresa de instiintare privind infiintarea popririi daca:

  1. pana la expirarea termenului prevazut la art. 230 alin. (1) din Codul de procedura fiscal (acest articol arata ca executarea silita incepe prin comunicarea somatiei. Daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se stinge debitul sau nu se notifica organul fiscal cu privire la intentia de a demara procedura de mediere, se continua masurile de executare silita), obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din somatie sunt peste 40.000 lei
  2. pana la expirarea termenului de 90 de zile de la comunicarea somatiei, obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din aceasta sunt peste 20.000 lei
  3. pana la expirarea termenului de 180 de zile de la comunicarea somatiei, obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din aceasta sunt peste 3.000 lei

Pentru contribuabilii mijlocii se emite adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti si adresa de instiintare privind infiintarea popririi, daca:

  1. pana la expirarea termenului prevazut la art. 230 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din somatie sunt peste 40.000 lei
  2. pana la expirarea termenului de 90 de zile de la comunicarea somatiei, obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din aceasta sunt peste 10.000 lei
  3. pana la expirarea termenului de 180 de zile de la comunicarea somatiei, obligatiile bugetare/fiscale inscrise in aceasta sunt peste 1.500 lei

Pentru celelalte categorii de debitori se emite adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti si adresa de instiintare privind infiintarea popririi, daca:

  1. pana la expirarea termenului prevazut la art. 230 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din somatie sunt peste 10.000 lei
  2. pana la expirarea termenului de 90 de zile de la comunicarea somatiei, obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din aceasta sunt peste 5.000 lei
  3. pana la expirarea termenului de 180 de zile de la comunicarea somatiei, obligatiile bugetare/fiscale ramase nestinse din aceasta sunt peste 500 lei

Daca esti platitor de TVA, poti sa treci la split TVA

Sistemul split TVA este un sistem obligatoriu doar pentru firmele care inregistreaza datorii la plata TVA (peste un anumit plafon) si cele in insolventa. Pentru celelalte, mecanismul platii defalcate a TVA, care presupune detinerea unui cont special de TVA, pentru plata si incasarea acestei taxe, este optional. Exista in acest moment discutii pentru eliminarea oricarei obligatitivitati in aplicarea sistemului si mentinerea lui optionala, pentru orice categorie de contribuabili, insa nu exista inca nimic publicat in Monitorul Oficial in acest sens.
Conditiile care antreneaza trecerea obligatorie la split TVA sunt: obligatii fiscale reprezentand TVA, restante, neachitate in termen de 60 de zile lucratoare de la scadenta, cu exceptia celor a caror executare silita este suspendata in conditiile art. 235 din Codul de procedura fiscala (in cazul depunerii unei scrisori de garantie/polita de asigurare de garantie), in cuantum mai mare de 15.000 de lei in cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul contribuabililor.

Care sunt facilitatile de care pot beneficia aceste firme in 2019?

Exista doua masuri active:

  1. pentru contribuabilii cu datorii mai mari de 1 mil lei la 31.12.2019
  2. pentru contribuabilii cu datorii sub 1 mil lei la 31.12.2019

Potrivit OG 6/2009 exista posibilitatea de a solicita organului fiscal restructurarea obligatiilor bugetare principale restante la data de 31.12.2018 in cuantum mai mare sau egal cu un milion lei si neachitate pana la data solicitarii, precum si a obligatiilor bugetare accesorii. Ordonanta prevede un plan si cateva conditii cumulative care trebuie indeplinite. Pe de alta parte, pentru cei cu datorii sub 1 milion lei la 31.12.2018 se aplica prevederile O 3126/2019. Potrivit acestei ordonante pot solicita anularea accesoriilor persoanele juridice care, la 31 decembrie 2018 inclusiv, au obligatii bugetare principale restante administrate de ANAF mai mici de un milion lei in anumite conditii.

Observatie: Prin obligatie fiscala accesorie se intelege obligatia de plata sau de restituire a dobanzilor, penalitatilor sau a majorarilor, aferente unor obligatii fiscale principale.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
Intrebari din Domeniu

Deducerea TVA de pe documentele de achizitie – 9 lucruri bine de stiut

Business Know-HowIntrebari din Domeniu

10 lucruri bine de stiut despre inspectia fiscala

avatar
1 Discutii
1 Raspunsuri la discutie
0 Abonati
 
Comentariul cu cele mai multe reactii
Cea mai populara discutie
2 Autorii comentariilor
Ursache MirunaCostachescuElena Autorii comentariilor recente
  Aboneaza-te  
Cele mai noi Cele mai vechi Cel mai votat
Anunta-ma
CostachescuElena
Vizitator
CostachescuElena

Buna seara va rog sa-mi spuneti daca in anul 2018 nu am solicitat tichetele de vacanta pentru ca nu am fost anuntata de la Serviciul de resurse umane ca beneficiez de acestea in conditiile pensionarii si activez in regim de plata cu ora pot beneficia in anul 2019?

Prenume
Elena
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Elena,

Tichetele de vacanta sa acorda pentru angajatii cu contract de munca, in situatia in care entitatea decide sa acorde astfel de tichete. Si in situatia in care lucrati la plata cu ora, aveti un contract de munca, inregistrat in REVISAL.

Prin urmare, daca institutia decide sa acorde tichete de vacanta angajatilor, consideram ca ar trebui sa beneficiati si dumneavoastra.

Zi frumoasa!