Business Know-How

#crestesmart: Ep. 4 – Idei de business

idei de business

In episodul de astazi vreau sa vorbim despre idei de business. Este plin internetul, online, offline, gasesti in toate publicatiile, pe Facebook, pe Instagram, in povesti in Vama: idei de business. Gasesti articole cu idei de business peste tot. Oamenii vor sa inceapa business-uri, vor sa devina antreprenori.

Vrei sa fii in tagline-ul: A lasat corporatia si si-a deschis…

Majoritatea articolelor sunt scrise de oameni care nu au facut nicodata un business sau si daca au facut, nu au facut business cu acele idei pe care le prezinta.

Nu vreau acum sa vorbim despre idei de business. Nu vreau sa dau idei de business. Nu vreau nici sa arunc cu noroi in ideile altora de business. Vreau sa punctez niste lucruri care mie mi se par critice, despre ceea ce inseamna sau cum vad eu a fi o idee de business.

In primul rand, asa cum am povestit in episodul al doilea, este critic sa luam in calcul contextul. Inainte de orice decizie de business este foarte important si va recomand sa faceti un pas in spate si sa analizati contextul.

90% dintre firme raman mici sau dispar

Contextul in care o afacere ia nastere este urmatorul: 90% dintre firme raman mici sau dispar. Si acest lucru se intampla pe tot globul. Nu este o chestiune romaneasca. Nu are rost sa ne plangem aiurea.

De ce lucrul acesta este atat de important? Este important pentru ca tu, atunci cand pleci la drum, te inarmezi cu informatia asta. Stii, ca statistic, matematic, sansa este impotriva ta, mai degraba decat, lasa ca vad eu cum o sa rezolv si va fi bine.

so you’re telling me there’s a chance…yeeaaah

Hai sa vedem, inainte de toate, ce inseamna, de fapt, un business? O afacere inseamna, in esenta, rezolvarea unei nevoi. Rezolvarea unei dureri care exista in piata. Si anume, o problema pe care o au altii si nu tu. O problema pe care o au viitorii tai clienti. Iar tu, prin business-ul pe care il vei construi le vei rezolva aceasta nevoie, iar in schimbul acestei rezolvari ei iti vor da tie niste bani. Practic, pentru ei este mai importanta rezolvarea pe care o oferi tu, decat banii pe care ti dau tie.

E foarte importanta toata treaba aceasta, deoarece este despre ei si despre durerea pe care o au ei. Adica, altii si nu tu. Cand contruiesti un business, rezolvi nevoia altora si nu a ta. O afacere este intotdeauna despre altii si niciodata despre noi, antreprenorii. Este despre clienti, este despre echipa, despre parteneri, despre stat, despre oricine altcineva, dar nu despre noi.

Pe noi nu ne intreaba nimeni niciodata la sfarsitul zilei…Mai poti? Cate ore ai lucrat? Ce iti ramane tie la final de zi? Daca iti ramane bine, daca nu, nu. Este foarte important sa traiesti cu gandul acesta.

Am sa dau doua exemple, care mie mi se par foarte importante si care explica, prin natura lor, situatia asta.

Am o prietena care vine acum cateva luni si imi spune, cred ca vreau sa imi deschid o gradinita. Nu vreau sa intru in detalii. Dupa care, acum cateva zile, imi spune, vreau sa imi deschid o cofetarie. Bun…asta este primul exemplu. Ce face persoana asta? Persoana asta vrea sa isi rezolve ei o nevoie. Ea vrea ea sa isi deschida un business. Sa devina antreprenor. Gandurile ei, concentrarea ei este pe a-si rezolva ei o durere. Acesta este primul exemplu.

Hai sa va dau un alt exemplu, despre o poveste de succes.

Un business care a crescut mare. Doi tineri, in fine, erau tineri acum 10 ani, lucrau in domeniul pieselor auto, intr-o companie mare. Acolo aveau clienti, furnizori. Stiau tot ce se intampla acolo. Si ei au sesizat o nevoie in piata, in domeniul respectiv. O nevoie pe care o aveau altii. Si au zis…Noi putem sa rezolvam nevoia asta, noi putem sa rezolvam problema asta. Si si-au deschis un business cu gandul ca noi o sa rezolvam nevoia asta. Deci practic, tot focus-ul lor era pe cum rezolva nevoia respectiva.

Si da, business-ul acela a crescut mare. Si da, a fost bine si pentru ei, in cele din urma. Dar oamenii acestia s-au focusat pe a rezolva o nevoie din piata si nu, pe planul egoist, in care…eu vreau sa devin antreprenor, asa ca eu caut idei de business.

They ran studies…you know….50% of the time, it works…every time

In continuare, in explorarea de idei de afaceri, in dreptul fiecarei idei pe care o gasim, ce as face eu, este sa ne adresam urmatoarea intrebare, putem sa zicem filosofica, existentiala. De ce eu…de ce eu si ideea aceasta de business? De ce eu si business-ul acesta?

Si in primul rand, trebuie sa ne asiguram noi, ca antreprenori, ca avem, asa cum am povestit in primul episod, mindset-ul potrivit, atat pentru ideea aceea, dar si pentru business, in general, cat si, cum se spune pe romaneste, stomacul de a fi antreprenor.

Antreprenoriat inseamna ca traiesti practic intr-o furtuna nesfarsita 24/7

Cunosc manageri care au fost foarte performanti, in companii mari si care in antreprenoriat, au fost in continuare performanti, dar viata pentru ei a devenit un chin. Deoarece, antreprenoriat inseamna incertitudine, inseamna haos, inseamna ca traiesti practic intr-o furtuna nesfarsita 24/7. Si nu oricine este pregatit de pasul asta si nu oricui ii este bine. Pentru ca banii nu sunt totul.

Si de asta este foarte important sa stai cu tine, sa analizezi si sa te gandesti…bai, sunt pregatit si imi doresc asta si mi se potriveste treaba asta?

In al doilea rand, o afacere, ca si orice proiect, are nevoie de resurse. Si atunci, in dreptul fiecarei idei pe care o avem, stam si analizam de ce resurse am avea nevoie pentru a avea succes in domeniul respectiv. Si resursele pot fi evident, dupa cum stim cu totii, de mai multe tipuri.

In primul rand este despre tine. Ce poti tu? Intrebarea este: de ce eu? Si te gandesti ce know-how ai tu in domeniul respectiv. Vrei sa iti deschizi o gradinita. Ai experienta, cat de cat, in domeniul respectiv? Da sau nu. Este foarte mare diferenta intre a avea si a nu avea.

Antreprenoriatul este foarte greu si atunci te rodezi sufleteste in timp

Mai departe, pasiunea despre care vorbeste toata lumea. Pasiunea este importanta, in primul rand, pentru ca e mai usor sa devii mai bun in ceva de care esti pasionat, decat daca nu esti pasionat. Si de asemenea, ajuta si pe termen lung. Pentru ca antreprenoriatul este foarte greu si atunci te rodezi sufleteste in timp. De asta, ajuta foarte tare sa fii pasionat.

Dupa care oamenii, care pot fi, fie relatii si cunoscuti, fie vorbim de coechipieri pe care ii atragi in proiectul acesta al tau, fie ca sunt cofondatori sau primii tai angajati. Dar este critic sa intelegi ca resursa umana poate sa te completeze pe tine. Adica, daca nu poti tu, poate pot sa faca altii.

People we’re in trouble here. We’ve only got 12 hours and 36 minutes left. Move…move…move

Si nu in ultimul rand, banii. Banii pot sa cumpere si sa rezolve multe nevoi. Aceasta este realitatea. Poti sa platesti pentru know-how-ul pe care tu nu-l ai. Poti sa atragi oameni talentati in jurul tau. Poti sa rezolvi multe nevoi. Doar ca, din pacate, realitatea face ca majoritatea dintre noi, atunci cand incepem o afacere, sa nu avem suficienti de multi bani, incat sa putem rezolva toate acestea. Asa ca, mergem tot la resursele de care am vorbit anterior: know-how, pasiune si oameni.

Si nu in ultimul rand, sa ne punem si intrebarea: Ce este de fapt o idee de business? Pentru ca toata lumea vorbeste de idei de afaceri. Cum am zis la inceputul episodului, idei de afaceri sunt peste tot.

O idee, fara executia de dupa, nu are nicio valoare

O idee de afaceri este intr-adevar, o conditie necesara pentru a porni la drum, dar este total insuficienta. Ideea in sine, doar ideea, nu valoreaza absolut nimc. O idee, fara executia de dupa, nu are nicio valoare. Si este foarte important sa stiti lucrul asta, deoarece, multi antreprenori, se culca pe o ureche cu gandul ca…aaa…eu am o super idee si daca am o super idee o sa iasa ceva super. Nu, nu o sa iasa ceva super.

Un business este despre altii si nu despre noi

In concluzie, pentru a ne mari semnificativ sansele, pentru a fi in acei 10%, trebuie sa ne asiguram ca avem mindset-ul corect, avem stomac sa fim antreprenori, avem cat mai multe din resursele necesare demararii unui business, cu ideea respectiva. Si, nu in ultimul rand, ca este despre altii si nu despre noi.

Pregatim multe alte episoade despre antreprenoriat. Asa ca, urmareste-ne si #crestesmart!

Aboneaza-te la canalul nostru pentru a nu rata nicio lectie de business!

Mircea Capatina
Despre autor

Scriu din experienta de cofondator al SmartBill, scriu ca si cand m-as adresa mie, cel de acum 5-10 ani, adica fara perdele, fara cuvinte frumoase, complet deschis. Scriu pareri si nu pretind ca sunt adevaruri absolute. Scriu si pe blogul personal: https://www.mirceacapatina.ro/
Articole similare
Business Know-How

#crestesmart: Ep.8 – Competitia in afaceri

Business Know-How

#crestesmart: Ep.7 - Scalabilitatea unui business sau ce fel de animal crestem noi

Business Know-How

#crestesmart: Ep. 6 - Piata, unul dintre aspectele critice in dezvoltarea afacerii

Business Know-How

#crestesmart: Ep. 5 - Nevoia in business

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma