Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Infiintare microintreprindere – pas cu pas

Modificat in 20-07-2018

Te-ai gandit sa iti dezvolti o afacere si sa iti infiintezi o microintreprindere?  

Pentru ca dorintele si ideile tale sa fie puse mai usor in practica, ar trebui sa cunosti cateva aspecte principale cu privire la procedura de infiintare a unei microintreprinderi.

Majoritatea persoanelor care doresc ca pentru inceput sa isi deschida o „mica afacere” apeleaza de cele mai multe ori la inregistrarea ca persoana fizica autorizata (PFA). Insa, pe masura ce afacerea se dezvolta, apare si necesitatea infiintarii unei microintreprinderi, mai exact deschiderea unui SRL/SRL-D.

Atentie! La infiintare o persoana juridica romana (SRL sau SRL-D) este considerata microintreprindere daca sunt respectate aspectele mai sus mentionate, mai exact va plati impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Procedura de infiintare a unei microintreprinderi

In vederea infiintarii unei microintreprinderi trebuie parcurse urmatoarele etape:

  • Alegerea si rezervarea denumirii entitatii – verificarea disponibilitatii firmei si rezervarea acesteia se poate face online;
  • Alocarea unui spatiu drept sediu social;
  • Intocmirea actului constitutiv;
  • Deschiderea unui cont bancar de capital social;
  • Depunerea capitalului social in contul bancar deschis (minim 200 lei);
  • Pregatirea documentelor privind inregistrarea enitatii la ONRC.

La Registrul Comertului trebuie completate si prezentate urmatoarele documente:

  • Cerere de inregistrare (formular ONRC);
  • Anexa 1 privind inregistrarea fiscala (formular ONRC);
  • Anexa 2 privind investitia straina (formular ONRC) – dupa caz;
  • Declaratie-tip pe propria raspundere semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte:

– PJ nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani;

– PJ indeplineste conditiile de functionare in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii – dupa caz.

  • Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei;
  • Acordul pentru utilizarea denumirii – dupa caz;
  • Declaratia ca persoana are calitatea de asociat unic intr-un singur SRL sau ca SRL-ul cu asociat unic nu este asociat unic intr-un alt SRL;
  • Actul constitutiv;
  • Document care sa ateste dreptul de folosinta asupra spatiului ales drept sediu social;
  • Cererea catre ANAF in vederea obtinerii certificatului emis de administratia fiscala competenta, care certifica faptul ca pentru imobilul cu destinatie de sediu social nu a fost inregistrat un alt document pentru instrainarea dreptului de folosinta;
  • Declaratia pe propria raspundere in cazul in care, din certificatul emis rezulta ca sunt deja inregistrate la ANAF alte documente care atesta instrainarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil cu destinaţie de sediu social;
  • Dovada varsarii aporturilor privind capitalul social;
  • Actele privind proprietatea pentru aporturile in natura;
  • Declaratiile fondatorilor/administratorilor/cenzorilor din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestei calitati;
  • Actele de identitate ale fondatorilor/administratorilor/cenzorilor;
  • Specimenele de semnatura;
  • Declaratia pe propria raspundere a PF cetatean strain in nume propriu sau ca reprezentant al PJ straine care nu este inregistrata fiscal in Romania – daca este cazul;
  • Dovezile privind plata tarifului legal.

Din punct de vedere fiscal, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste urmatoarele conditii la data de 31 a anului fiscal precedent:

  • a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
  • capitalul social al acesteia este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;
  • nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii.

Avantajele unei microintreprinderii (SRL/SRL-D):

  • Capitalul social la infiintare este de minim 200 lei, care ulterior poate fi recuperat;
  • Nu exista limitare in alegerea codurilor CAEN;
  • Solicitantul nu trebuie sa ateste calificarea/pregatirea acestuia;
  • Asociatii raspund in limita capitalului social varsat de 200 lei;
  • Daca exista cel putin un salariat cu norma intreaga, se va plati un impozit pe venitul microintreprinderilor de doar 1%. In caz contrar se aplica cota de 3%.
  • Poate exista un numar nelimitat de salariati spre deosebire de PFA unde numarul de angajati este limitat la 3.

Dezavantajele unei microintreprinderi (SRL/SRL-D):

  • Costuri cu evidenta contabila (servicii de contabilitate);
  • Cheltuieli administrative aferente sediului (chirii, utilitati etc);
  • Asociatul nu poate beneficia de profit decat la sfarsitul anului, dupa aprobarea situatiilor financiare;
  • Asociatul trebuie sa plateasca impozit pe dividendele retrase.

Asadar, dupa eliberarea actelor de la ONRC, persoana juridica se considera infiintata si isi poate incepe activitatea.

Nu trebuie efectuata nici o inregistrare initiala la ANAF, deoarece comunicarea infiintarii si inregistrarea la ANAF este efectuata de catre ONRC.

Doar daca microintreprinderea urmeaza sa aiba angajati atunci contabilul va trebui sa depuna la ANAF un formular pentru modificarea vectorului fiscal.

Etapa urmatoare dupa infiintare este gasirea unui contabil.

Cine poate tine contabilitatea unei microintreprinderi?

Contabilitatea unei microintreprinderi se poate tine legal doar in unul din cele doua moduri descrise mai jos:

  • prin departamente interne distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-şef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta funcţie. Aceste persoane trebuie sa aiba obligatoriu  studii economice superioare.
  • prin contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitaţii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre CECCAR.

Urmeaza apoi alte etape, care tin de optiunea fiecarui antreprenor:

  • deschiderea unui cont curent bancar;
  • organizarea unui flux de lucru si utilizarea unei aplicatii pentru emiterea documentelor tale. Poti alege Smart Bill care detine un modul de facturare online (gazduit in cloud) usor de utilizat.
  • angajarea de personal;
  • organizarea protectiei muncii;
  • pregatirea unui site, setarea unei adrese de mail de contact etc.
avatar
4 Discutii
10 Raspunsuri la discutie
2 Abonati
 
Comentariul cu cele mai multe reactii
Cea mai populara discutie
7 Autorii comentariilor
Ursache MirunaRobertPopVictorIon Popa Autorii comentariilor recente
  Aboneaza-te  
Cele mai noi Cele mai vechi Cel mai votat
Anunta-ma
Miriam
Vizitator
Miriam

Cat este impozitul pe dividente? Poate fi locul unde locuiesti considerat sediul microinterprinderi?

Prenume
B
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea adresata, 1. Anul acesta impozitul pe dividende a ramas tot 5% cu mentiunea ca se plateste CASS (10%) de catre persoana fizica ce incaseaza venituri din dividende peste plafonul de 22.800 lei. 2. Dintre documentele solicitate la infiintarea unei societatii la ONRC se numara si dovada unui sediu social (contract de vz-cump; contract de inchiriere; contract de comodat; etc.). Sediul social poate fi un sediu al carui proprietar este asociatul unic sau unul dintre asociati (dupa situatie) sau alte persoane (cazul inchirierii). Un singur imobil poate fi sediul social pentru mai multe firme, daca acesta… Citeste mai mult »

Popa
Vizitator
Popa

Mulțumesc pentru acest articol foarte interesant și util! Deci dacă fac, să zicem €10.000 pe an cu micro srl, plătesc impozite de €300. Bun. Dacă cheltuiesc banii (la orice, nu cheltuieli de afaceri)… cumpăraturile sunt considerate ‘dividende’ și taxat din nou? Ce anume declanșează impozitarea suplimentară a dividendului? Sau este vorba doar de plăți în numerar către asociat / fondator impozabile ca dividende?

Prenume
Ion
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua Ion, Mare atentie, cheltuielile efectuate de orice societate trebuie sa fie facute in scopul desfasurarii activitatii – cheltuieli care sa conduca la indeplinirea obiectivelor stabilite de societate. Pe parcursul desfasurarii activitatilor orice societate inregistreaza atat venituri cat si cheltuieli. In cazul microintreprinderilor, societatea datoreaza trimestrial 1% (daca are angajati) sau 3% (daca nu are angajati) impozit pentru veniturile realizate (cifra de afaceri). Daca la sfarsitul exercitiului financiar societatea dumneavoastra inregistreaza venituri > cheltuieli, atunci diferenta pozitiva dintre venituri si cheltuieli reprezinta profitul societatii. Profitul se poate distribui apoi catre asociatii entitatii sub forma de dividende, insa pentru dividendele… Citeste mai mult »

Ion Popa
Vizitator
Ion Popa

Draga Monica. Vă mulțumesc foarte mult pentru răspunsul dvs.! Venituri – Cheltuieli = Profit. Da, acesta este principiul de bază al economiei 🙂 Să rămânem cu exemplu de mai sus: dacă firma micro SRL face €10k pe an (venituri) și nu are cheltuieli de afaceri, atunci profitul este = €10k pe care o va plăti asociaților ca dividende. Frima plătește €300 impozit pentru veniturile de €10k (având în vedere că nu are angajați). Firma mai plătește €500 impozit pentru €10k dividendele plătite către asociaților. Asta este tot, compania trebuie să plătească în impozite, da? Asociații care la sfârșitul anului fiscal… Citeste mai mult »

Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Daca firma are 10.000 E venituri pe an inseamna ca va plati un impozit pe micro de 300 E (3% * 10.000 E) la bugetul de stat, asa cum mentionati si dumneavoastra – care pentru firma este o cheltuiala, deci dupa aceasta plata firma ramane cu un profit de: 10.000 – 300 = 9.700 E pe care ii poate da spre repartizare ca dividende catre asociati. Din profitul de 9.700 E dat spre repartizare societatea va datora 5% la bugetul de stat ca impozit pe dividende = 5% * 9.700 E = 485 E. Diferenta 9.700 E –… Citeste mai mult »

Ion Popa
Vizitator
Ion Popa

Draga Monica. Vă mulțumesc din nou pentru răspunsul dvs.! Permiteți-mi să rezum: 10.000€ venituri srl – 300€ imp. 3% – 458€ imp. 5% – 525€ CASS 2.496 RON ————————- = 8.717€ care care sunt plătite asociatului. Iar asociatul are obligația de a depune declarația unică și datorează impozit pe venit de…? Cât e? 10%, nu? În cazul în care se aplică aceste 10%: 8.717€ venit – 871€ imp. 10% ————- 7.845€ venit net “în mână” Deci, de la €10k venit au ramas €7.845 ceea ce înseamnă, că el a platit/pierdut efectiv 21,5% din banii pe care compania le-a câștigat (dacă… Citeste mai mult »

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru atentia cu care ne urmariti.

Raspunsurile oferite anterior ofera, consideram, suficient de multe informatii pentru speta dumneavoastra. In cazul in care inca au ramas lucruri neclare, va sfatuim sa le discutati cu un consultant / contabil.

Mare atentie ! Asociatul nu datoreaza impozit pentru veniturile din dividendele incasate peste plafon, ci doar CASS (10%).

O zi frumoasa!

Robert
Vizitator
Robert

Un raspuns foarte elaborat si de mare ajutor. De asemenea foarte usor de inteles. Mii de mulțumiri!

Ursache Miruna
Administrator

Si noi va multumim pentru interesul acordat!

Weekend placut!

Victor
Vizitator
Victor

Bună ziua, am o întrebare ce ține de asociați. Din cîte am citit la înființarea unei noi întreprinderi acum în 2019 pentru a fi considerată din start microîntreprindere, este necesar ca asociații să NU aibă cotă de participare în alte întreprinderi? Iar dacă la înființare unei companii din 2 asociați, dintre care unul este asociat și la o altă întreprindere îar al doilea nu este asociat – compania nou instituită va merge direct cu achitarea impozitelor din profit și nu din venit? Și încă un scenariu – dacă la inființarea unei microîntreprinderi asociații nu au cote de participare în alte… Citeste mai mult »

Prenume
Ciubotaru
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Victor, Potrivit art. 48. alin. (3) din Codul Fiscal – “o persoana juridica romana care este nou-infiintata este obligatia sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. d) este indeplinita la data inregistrarii in registrul comertului”. Conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. d) se refera la urmatorul aspect: “capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale”. Astfel, o societate nou infiintata este considerata din start microintreprindere atunci cand capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si… Citeste mai mult »

Pop
Vizitator
Pop

Buna ziua,
Va rog sa ma ajutați cu urmatoare speță.
Sunt angajata a unei multinaționale si vreau să-mi deschid pe cont propriu un Srl dar sa raman in continuare angajata a multinaționalei respective, se poate, implica ceva?
Daca estimez ca veniturile mele vor fi de 25.000 lei într-un an este ok sa-mi infiintez srl sau e mai ok un Pfa?
Mulțumesc de ajutor!

Prenume
Daniela
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Daniela,

Va puteti pastra calitatea de salariat si sa va infiintati pe cont propriu un SRL, nu exista nicio restrictie in acest sens.

Consideram ca decizia de a va infiinta un SRL sau de a va inregistra ca PFA ar trebui sa o luati impreuna cu un contabil, fiindca sunt mai multe aspecte pe care ar trebui sa le puneti in balanta, pe langa veniturile anuale estimate.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

O zi placuta!

Autentificare Cloud

Contact