Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Infiintare microintreprindere – pas cu pas

Te-ai gandit sa iti dezvolti o afacere si sa iti infiintezi o microintreprindere?  

Pentru ca dorintele si ideile tale sa fie puse mai usor in practica, ar trebui sa cunosti cateva aspecte principale cu privire la procedura de infiintare a unei microintreprinderi.

Majoritatea persoanelor care doresc ca pentru inceput sa isi deschida o „mica afacere” apeleaza de cele mai multe ori la inregistrarea ca persoana fizica autorizata (PFA). Insa, pe masura ce afacerea se dezvolta, apare si necesitatea infiintarii unei microintreprinderi, mai exact deschiderea unui SRL/SRL-D.

Atentie! La infiintare o persoana juridica romana (SRL sau SRL-D) este considerata microintreprindere daca sunt respectate aspectele mai sus mentionate, mai exact va plati impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Procedura de infiintare a unei microintreprinderi

In vederea infiintarii unei microintreprinderi trebuie parcurse urmatoarele etape:

  • Alegerea si rezervarea denumirii entitatii – verificarea disponibilitatii firmei si rezervarea acesteia se poate face online;
  • Alocarea unui spatiu drept sediu social;
  • Intocmirea actului constitutiv;
  • Deschiderea unui cont bancar de capital social;
  • Depunerea capitalului social in contul bancar deschis (minim 200 lei);
  • Pregatirea documentelor privind inregistrarea enitatii la ONRC.

La Registrul Comertului trebuie completate si prezentate urmatoarele documente:

  • Cerere de inregistrare (formular ONRC);
  • Anexa 1 privind inregistrarea fiscala (formular ONRC);
  • Anexa 2 privind investitia straina (formular ONRC) – dupa caz;
  • Declaratie-tip pe propria raspundere semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte:

– PJ nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani;

– PJ indeplineste conditiile de functionare in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii – dupa caz.

  • Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei;
  • Acordul pentru utilizarea denumirii – dupa caz;
  • Declaratia ca persoana are calitatea de asociat unic intr-un singur SRL sau ca SRL-ul cu asociat unic nu este asociat unic intr-un alt SRL;
  • Actul constitutiv;
  • Document care sa ateste dreptul de folosinta asupra spatiului ales drept sediu social;
  • Cererea catre ANAF in vederea obtinerii certificatului emis de administratia fiscala competenta, care certifica faptul ca pentru imobilul cu destinatie de sediu social nu a fost inregistrat un alt document pentru instrainarea dreptului de folosinta;
  • Declaratia pe propria raspundere in cazul in care, din certificatul emis rezulta ca sunt deja inregistrate la ANAF alte documente care atesta instrainarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil cu destinaţie de sediu social;
  • Dovada varsarii aporturilor privind capitalul social;
  • Actele privind proprietatea pentru aporturile in natura;
  • Declaratiile fondatorilor/administratorilor/cenzorilor din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestei calitati;
  • Actele de identitate ale fondatorilor/administratorilor/cenzorilor;
  • Specimenele de semnatura;
  • Declaratia pe propria raspundere a PF cetatean strain in nume propriu sau ca reprezentant al PJ straine care nu este inregistrata fiscal in Romania – daca este cazul;
  • Dovezile privind plata tarifului legal.

Din punct de vedere fiscal, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste urmatoarele conditii la data de 31 a anului fiscal precedent:

  • a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
  • capitalul social al acesteia este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;
  • nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii.

Avantajele unei microintreprinderii (SRL/SRL-D):

  • Capitalul social la infiintare este de minim 200 lei, care ulterior poate fi recuperat;
  • Nu exista limitare in alegerea codurilor CAEN;
  • Solicitantul nu trebuie sa ateste calificarea/pregatirea acestuia;
  • Asociatii raspund in limita capitalului social varsat de 200 lei;
  • Daca exista cel putin un salariat cu norma intreaga, se va plati un impozit pe venitul microintreprinderilor de doar 1%. In caz contrar se aplica cota de 3%.
  • Poate exista un numar nelimitat de salariati spre deosebire de PFA unde numarul de angajati este limitat la 3.

Dezavantajele unei microintreprinderi (SRL/SRL-D):

  • Costuri cu evidenta contabila (servicii de contabilitate);
  • Cheltuieli administrative aferente sediului (chirii, utilitati etc);
  • Asociatul nu poate beneficia de profit decat la sfarsitul anului, dupa aprobarea situatiilor financiare;
  • Asociatul trebuie sa plateasca impozit pe dividendele retrase.

Asadar, dupa eliberarea actelor de la ONRC, persoana juridica se considera infiintata si isi poate incepe activitatea.

Nu trebuie efectuata nici o inregistrare initiala la ANAF, deoarece comunicarea infiintarii si inregistrarea la ANAF este efectuata de catre ONRC.

Doar daca microintreprinderea urmeaza sa aiba angajati atunci contabilul va trebui sa depuna la ANAF un formular pentru modificarea vectorului fiscal.

Etapa urmatoare dupa infiintare este gasirea unui contabil.

Cine poate tine contabilitatea unei microintreprinderi?

Contabilitatea unei microintreprinderi se poate tine legal doar in unul din cele doua moduri descrise mai jos:

  • prin departamente interne distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-şef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta funcţie. Aceste persoane trebuie sa aiba obligatoriu  studii economice superioare.
  • prin contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitaţii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre CECCAR.

Urmeaza apoi alte etape, care tin de optiunea fiecarui antreprenor:

  • deschiderea unui cont curent bancar;
  • organizarea unui flux de lucru si utilizarea unei aplicatii pentru emiterea documentelor tale. Poti alege Smart Bill care detine un modul de facturare online (gazduit in cloud) usor de utilizat.
  • angajarea de personal;
  • organizarea protectiei muncii;
  • pregatirea unui site, setarea unei adrese de mail de contact etc.
avatar
1 Discutii
1 Raspunsuri la discutie
0 Abonati
 
Comentariul cu cele mai multe reactii
Cea mai populara discutie
2 Autorii comentariilor
Monica HaggartyMiriam Autorii comentariilor recente
  Aboneaza-te  
Cele mai noi Cele mai vechi Cel mai votat
Anunta-ma
Miriam
Vizitator
Miriam

Cat este impozitul pe dividente? Poate fi locul unde locuiesti considerat sediul microinterprinderi?

Prenume
B
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea adresata, 1. Anul acesta impozitul pe dividende a ramas tot 5% cu mentiunea ca se plateste CASS (10%) de catre persoana fizica ce incaseaza venituri din dividende peste plafonul de 22.800 lei. 2. Dintre documentele solicitate la infiintarea unei societatii la ONRC se numara si dovada unui sediu social (contract de vz-cump; contract de inchiriere; contract de comodat; etc.). Sediul social poate fi un sediu al carui proprietar este asociatul unic sau unul dintre asociati (dupa situatie) sau alte persoane (cazul inchirierii). Un singur imobil poate fi sediul social pentru mai multe firme, daca acesta… Citeste mai mult »

Autentificare Cloud

Contact