Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Inregistrarea in scop de TVA – obligatii si optiuni

SmartBill

Legislatia din domeniul TVA este una dintre cele mai complexe, existand reguli generale si multe exceptii, astfel este mai greu de aplicat, fara o analiza a contextului fiecarei firme si operatiuni. In calitate de antreprenor, trebuie sa cunosti cateva dintre aceste reguli generale, cu impact asupra intregii activitati.

Inregistrarea in scop de TVA

Aceasta poate avea loc in mai multe situatii:

  • Inregistrarea in scop de TVA prin depasire plafon

Ai obligatia sa te inregistrezi ca platitor de TVA daca cifra de afaceri anuala depaseste plafonul de 300.000 lei. Pana la depasirea plafonului vei factura fara TVA, iar dupa obtinerea codului de TVA vei incepe sa facturezi cu TVA. Tot de la aceasta data vei putea sa deduci suma de TVA aferenta achizitiilor efectuate. Solicitarea inregistrarii in scop de TVA se face in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon.

  • Inregistrarea in scop de TVA prin optiune

Daca cifra de afaceri din cursul unui an nu depaseste 300.000 lei, dar din motive economice diverse doresti sa devii platitor de TVA, poti sa iti exprimi aceasta optiune, iar organul fiscal va aproba sau respinge acest lucru, in functie de parcurgerea anumitor pasi.

Prima etapa este sa completezi o declaratie pe propria raspundere pentru:

  • administratori, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990
  • asociati, a caror cota de participare la capitalul social este >/= cu 25%, si administratori, in cazul altor societati decat cele mentionate la lit. a), infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990

Declaratia se depune online si contine datele de identificare ale administratorilor si asociatilor cu procent de detinere mai mare sau egal cu 25%, date privind sediul social si date privind organizarea contabilitatii. Perioada de valabilitate a declaratiei pe proprie raspundere in evidentele organului fiscal este de 30 de zile de la data transmiterii acesteia prin mijloace electronice. In cazul in care se transmit mai multe declaratii pe proprie raspundere aferente unei singure declaratii de mentiuni (formular 010), organul fiscal va considera valabila ultima declaratie transmisa. Orice declaratie pe proprie raspundere transmisa dupa data la care a fost demarata procedura de inregistrare in scopuri de TVA, nu se considera valida.

Apoi, la organul fiscal se mai depun in format fizic:

  • declaratia de mentiuni – formular 010
  • dovada transmiterii declaratiei pe propria raspundere, fara erori de validare. Persoanele impozabile care depun declaratia pe propria raspundere fara erori de validare nu se incadreaza in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat.

Organul fiscal va emite Decizia prin care se aproba solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA in ziua depunerii solicitarii de catre contribuabil.

In termen de 15 zile de la data depunerii solicitarii de inregistrare in scop de TVA, datele din declaratie vor fi verificate. Daca in urma verificarilor se constata neconcordante intre datele completate si datele disponibile in evidentele fiscale, Directia generala antifrauda fiscala va fi informata, in vederea dispunerii masurilor ce se impun.

  • Inregistrarea in scop de TVA pentru operatiuni intracomunitare

Un tip special de inregistrare in scop de TVA este cea care deriva din derularea anumitor tranzactii intracomunitare de catre neplatitori de TVA. Pentru platitorii de TVA din Romania, cu regim normal, codul pe care il au le da dreptul sa intre in tranzactii cu parteneri din UE. Nu acelasi lucru se intampla cu neplatitorii de TVA. Potrivit legii, un neplatitor de TVA este obligat sa solicite obtinerea codului special de TVA de la ANAF, daca efectueaza urmatoarele operatiuni:

  • achizitii intracomunitare de bunuri in valoare mai mare de 34.000 lei/an
  • prestari intracomunitare de servicii catre persoane impozabile din UE;
  • achizitii intracomunitare de servicii de la persoane impozabile din UE.

Dupa dobandirea acestui cod, va trebui comunicat partenerilor de tranzactii. Subliniem ca dobandirea codului special de TVA nu inseamna ca devii platitor de TVA pentru toate operatiile. In continuare, pentru tranzactiile in tara vei factura utilizand codul de neplatitor de TVA pana in momentul in care te vei incadra la situatiile de la punctul 1 sau 2. O entitate nu poate avea si cod special, si cod normal de TVA. Daca un neplatitor de TVA cu cod special de TVA devine platitor de TVA in regim normal, atunci codul special va fi anulat.

Trecerea de la platitor de TVA la neplatitor

Anularea codului de TVA

ANAF poate dispune anularea codului de TVA al unei societati, daca aceasta se afla in una dintre urmatoarele situatii:

  • daca societatea este declarata inactiva;
  • daca asociatii / administratorii societatii sau societatea in sine au inscrise in cazierul fiscal infractiuni sau alte fapte prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal;
  • daca nu s-a depus niciun decont de TVA timp de 6 luni consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala luna calendaristica) sau 2 trimestre consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala trimestrul calendaristic);
  • daca in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive, si pentru doua trimestre consecutive, nu au fost evidentiate achizitii / livrari de bunuri / servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare;
  • daca societatea nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA;
  • daca societatea platitoare de TVA solicita scoaterea din evidenta entitatilor inregistrate in scopuri de TVA pentru a aplica regimul special de scutire sau regimul special pentru agricultori;
  • daca societatea platitoare de TVA prezinta risc fiscal ridicat.

Optiunea de a trece de la neplatitor de TVA la platitor

Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire de 300.00 lei,  poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea. Pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.

Bine de stiut! In SmartBill Conta poti sa faci verificarea parametrilor de TVA ai partenerilor de afaceri, asa cum au fost declarati la data intocmirii documentului.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

12 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *