Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Business Know-How

Ce trebuie sa stii inainte de a te lansa in afaceri pe cont propriu

afaceri

Cine esti? Raspunsul la aceasta intrebare nu trebuie sa fie unul ezoteric sau profund spiritual. Dar este important sa stii ce aspiratii ai si ce te motiveaza. Daca a invata lucruri noi, a decide pentru tine, a-ti asuma riscuri, a construi din nimic, a asculta se numara printre aceste lucruri, atunci poate ca esti gata sa devii antreprenor.

Din experienta unor oameni de afaceri care au cladit o companie pornind de la zero am aflat care le-au fost provocarile si ce au intampinat pe parcurs, lucruri pe care, daca le-ar fi stiut din timp, le-ar fi putut poate gestiona in mod diferit. Din toate acestea am extras si pentru tine o lista pentru a te ajuta sa fii pregatit!

Daca munca innobileaza, vei fi cu adevarat nobil

Te asteapta zile lungi si solicitante, asa ca pregateste-te sa muncesti din greu, mult mai mult decat atunci cand lucrai pentru altcineva. Vei realiza destul de rapid ca esti in permanenta cu gandul la ce ai de facut, chiar si seara, cand pui capul pe perna. Sau mai ales seara. Este firesc, inceputurile sunt grele. Dar vei face ceva ce te pasioneaza cu adevarat, nu vei simti ca muncesti cu adevarat, ci va parea ca o oportunitate extraordinara de a construi ceva al tau. Va fi ca si cum ai fi intr-o misiune importanta si timpul va zbura.

Vine vremea deciziilor dificile

Cand a fost ultima oara cand ai luat o decizie importanta? Intrebarea este esentiala, deoarece ca fondator al unei companii te vei regasi constant in situatia de a alege o anumita cale.

Va trebui sa poti decide rapid in ceea ce priveste produsul (ce functionalitati sa aiba si ce nu), finantarea (daca sa o cauti, cand si unde), parteneriatele, modelul de business, grila de preturi, avocatul cu care sa colaborezi, angajatii si multe altele. Trebuie sa inveti sa te simti comfortabil atunci cand iei decizii importante.

Chiar daca ai in jur oameni care sa te sfatuiasca, oameni destepti si bine intentionati, tu vei fi cel in masura sa iei decizia finala si in general, nu vei putea sti dinainte daca este si cea corecta. Este usor sa critici din exterior, dar atunci cand vei fi tu pus in situatia de a decide, vei vedea ca lucrurile stau altfel. Procesul decizional implica anumite riscuri pe care, fie ca doresti sau nu, va trebui sa ti le asumi, iar aceste riscuri pot avea impact atat asupra afacerii tale, cat si asupra angajatilor, ceea ce necesita maxima seriozitate si o pregatire solida.

Cine nu risca, nu castiga

Unul dintre termenii care caracterizeaza cel mai bine o companie nou infiintata este incertitudinea. Vei fi in permanenta nevoit sa te adaptezi pietei, cerintelor utilizatorilor, investitorilor si in acelasi timp sa iti gestionezi propriile temeri, astfel incat va fi extrem de dificil sa faci planuri de viitor atunci cand nici macar nu stii daca ce ai construit pana in acel punct va fi inca in picioare peste cateva luni; daca vei creste sau nu in perioada urmatoare; daca modelul tau de afaceri va functiona sau iti va crea probleme.

Pregateste-te sa devii mai puternic si sa inveti sa te concentrezi, daca inca nu stii sa o faci. Scopul tau este sa iti mentii directia aleasa si sa incerci sa rezolvi in mod eficient problemele, pe masura ce acestea apar.

Nu trebuie sa pierzi nicio clipa

Cea mai de pret resursa pe care o ai ca antreprenor este timpul. Vei fi in permanenta contra cronometru incercand sa nu ramai fara bani, sa nu fii doborat de competitie, sa-ti reduci cheltuielile si sa-ti accelerezi astfel cresterea, iar resursele limitate de care vei dispune la inceput de drum nu-ti vor lasa foarte mult timp sa faci altceva.

Si pentru ca ziua nu are suficient de multe ore, asteapta-te la nopti albe. Te vor framanta grijile, va trebui sa termini ce ai de terminat, fara a avea posibilitatea de a delega, cel putin nu pentru o buna bucata de timp sau iti vor veni idei valoroase pe care iti vei dori sa le pui imediat in practica, sau macar sa le asterni in scris. Si timpul va deveni un lux.

Dar toate acestea nu vor mai conta in momentul in care vor sosi primii clienti fericiti, primele aprecieri, iar eforturile iti vor fi pe deplin rasplatite.

Cat traiesti, inveti

A invata este unul dintre cele mai valoroase aspecte ale vietii de antreprenor. Statistic vorbind, majoritatea firmelor nou infiintate esueaza, dar cei care au incercat au castigat cu certitudine experienta si abilitati noi.

Faptul ca trebuie sa jonglezi cu mai multe lucruri in acelasi timp marketing, resurse umane, dezvoltare, vanzari, imbunatatirea produsului si multe altele, te forteaza sa inveti foarte multe intr-un timp extrem de scurt.

Din fericire, ai la indemana tone de informatie in ziua de azi. Poti gasi absolut tot ce te intereseaza pe Internet, pe diverse site-uri de afaceri sau bloguri specializate, cum ar fi blogul Smart Bill, cel pe care il citesti acum.

Oricat de presat de timp ai fi, citeste cateva ore pe zi, fii la curent cu ce se intampla in industria ta si in lumea afacerilor, deoarece orice informatie asimilata iti va fi cu siguranta de folos intr-o zi.

Vinde cu incredere!

Fie ca-ti place sau nu, va trebui sa iti prezinti ideea si produsul in fata celorlalti, si asta nu doar o data. Vei fi nevoit sa-ti vinzi viziunea si capacitatea de lider propriei echipe, sa-ti vinzi produsele utilizatorilor si toate astea investitorilor. Va trebui probabil sa-ti prezinti produsul in fata unui public si cine stie, poate ca vei fi chiar intervievat.

Chiar daca nu e ceva ce faci cu usurinta in mod firesc, faptul de a pune o afacere pe picioare reprezinta o excelenta oportunitate de a-ti creste increderea in sine. Nu neaparat prin prisma succesului, cat mai ales datorita faptului ca vei fi nevoit sa faci dovada sigurantei de sine care sa convinga si sa iti creeze un loc printre antreprenorii de succes.

Nu este un lucru simplu sa vorbesti in fata unei audiente, mai ales atunci cand trebuie sa vinzi un produs sau un serviciu, dar si acesta este un lucru cu care te vei obisnui. Chiar daca la inceput ti se va parea o tortura, vei vedea cu timpul ca emotiile se diminueaza si vei devenidin ce in ce mai stapan pe tine si pe situatie.

Talentul din spatele unei afaceri

Formarea unei echipe este unul dintre factorii care iti pot asigura succesul sau care te pot bloca. Desigur, iti vei dori sa lucrezi cu persoane care sa creada in viziunea ta, cu care sa fie placut sa iti petreci o buna parte din timp, oameni care, la fel ca tine, sa aiba curajul de a-si asuma riscuri si care in mod ideal sa fie gata sa lucreze mult pe bani putini. Oricine isi doreste asta.

Dar vei realiza destul de rapid ca intri in competitie cu alte echipe talentate aflate in cautare de noi membri, ba mai mult de atat, cu marile corporatii si bugetele lor uriase pentru resurse umane. Asta face ca procesul de recrutare pentru o companie abia infiintata sa fie unul dificil.

Ai auzit probabil de faptul ca investitorii mizeaza pe echipe, ceea ce de altfel este foarte logic, avand in vedere ca produsul sau serviciul tau ar putea suferi modificari in viitor. Dar ceea ce nu auzi foarte des este ca acestia iti analizeaza echipa ca pe o unitate de masura a capacitatii tale de a vinde. Intr-adevar, fondatorii unei companii trebuie sa-si poata vinde viziunea unor buni cofondatori, iar acest lucru reprezinta o dovada sociala pentru investitori. Le demonstreaza ca altcineva a avut curajul de a imparti riscurile cu tine, inca dinainte de a le-o cere.

Cauta-ti colegi de echipa pe masura ce avansezi si cat mai devreme posibil. Nu doar ca-ti vei spori sansele de a gasi parteneri rapid, dar in acelasi timp vei putea verifica si daca stii sa iti vinzi ideile sau daca mai ai de lucru in aceasta privinta.

Suportul din spatele unui produs

Poate ca iti vei dori sa externalizezi serviciul de relatii cu clientii, deoarece timpul tau va fi limitat si prea pretios pentru a-ti ajuta clientii sa navigheze pe site-ul tau sau sa-si recupereze parola pierduta. Mai gandeste-te!

Motivul pentru care ar trebui sa asiguri tu insuti serviciul de relatii cu clientii este ca vei descoperi rapid cat de valoros este sa inveti de la clientii tai despre nevoile lor si produsul tau. Nu exista alta modalitate mai buna de a face asta decat un dialog sau chiar un chat cu cineva care iti utilizeaza produsul.

Asculta-ti clientii! Este una din regulile de baza ale antreprenoriatului, iar asta pentru un motiv intemeiat: este de o reala valoare pentru afacerea ta sa discuti cu clientii tai, sa ii asculti. Informatiile primite de la ei iti vor indica eventualele slabiciuni ale produsului oferit si directia in care sa continui.

Un alt motiv ar fi ca nimeni nu va putea oferi acest serviciu asa cum o vei face tu, avand deplina incredere in propriul produs.

Si desigur, nu va trebui sa o faci pentru totdeauna. Mai devreme sau mai tarziu vei fi nevoit sa delegi, pentru a avea mai mult timp pentru dezvoltarea afacerii. Dar sa delegi si sa administrezi un job pe care l-ai facut deja tu insuti este mult mai usor decat sa o faci cu un job despre care nu stii nimic.

De unde vin banii?

Cele doua modalitati prin care te poti lansa in afaceri sunt finantarea din surse proprii sau investitiile externe. In general, prima duce la a doua. Cand iti folosesti propriile resurse, cel mai probabil este ca vei trai din economii si ca nu iti vei putea plati prea curand un salariu. Daca vei reusi sa atragi investitii din exterior, vei putea poate sa-ti platesti un salariu, dar acesta nu va fi fulminant, deoarece investitorii, si asta pe buna dreptate, se asteapta sa fii prudent si econom cu banii lor.

In orice caz, nu te astepta sa traiesti pe picior mare in primii ani dupa ce te-ai lansat pe cont propriu.

Daca iti doresti o analiza mai in detaliu despre sursele de finantare, prea numeroase si complexe pentru a putea fi tratate intr-un paragraf, iti recomandam cartea lui Marius Ghenea, Antreprenoriat, Drumul de la Idei catre Oportunitati si Succes in Afaceri, unde vei putea gasi un intreg capitol pe aceasta tema, pe care de altfel il gasesti tratat si in articolele inspirate din aceasta carte, pe blogul Smart Bill. Informatiile te vor ajuta sa alegi sursele de finantare potrivite afacerii tale, mai ales ca Marius Ghenea vorbeste din propria experienta, atat din perspectiva antreprenorului, cat si a investitorului.

Promovarea este esentiala

Pentru marea majoritate a industriilor, targurile de specialitate si conferintele sunt importante. Reprezinta locurile ideale in care poti initia sau dezvolta relatii cu presa de specialitate, parteneriate de afaceri sau discutii interesante cu furnizori si clienti. Poti chiar lega noi prietenii, deoarece genul acesta de evenimente beneficiaza de un mediu relaxat si informal care favorizeaza conversatiile libere.

Nu este cazul sa devii un fanatic al acestui gen de intalniri, dar ar fi bine sa poti ajunge la unele, de cateva ori pe an. Cand vei privi inapoi, vei intelege cat de valoroase au fost acele experiente.

Nu totul este o placere

Orice companie nou infiintata este obligata sa respecte legea, iar legea inseamna destul de des obligatii declarative si sarcini administrative. Daca gandul la contracte sau contabilitate te infioara, sa stii ca nu esti singur. Din fericire, poti gasi cu usurinta modele de contracte pe site-uri de specialitate, iar serviciile de contabilitate pentru un start-up nu sunt pe cat de costisitoare ai crede.

In plus, acum exista pe piata programe de contabilitate primara care sa faciliteze lucrurile. SmartBill este cu siguranta cea mai buna alegere! Si nu spunem doar noi asta, ci peste 65.000 de firme si PFA.

In plus, vei intampina cu siguranta multe probleme legate de actele necesare, dosarele care trebuie depuse la diferite institutii pentru a-ti putea inregistra afacerea si a-ti desfasura intreaga activitate in conditii de legalitate. Fiind la inceput si avand un buget restrans, cu siguranta ca nu iti surade ideea de a angaja pe cineva pentru a se ocupa de asta. Insa o persoana specializata te va scuti de timpul pierdut la cozi interminabile, de efortul dublu pentru depunerea unor acte gresite, de banii pierduti pentru plata unor taxe irelevante pentru afacerea ta. Timp, efort si bani pe care le poti folosi in cu totul alte scopuri.

Puterea cameleonului consta in versatilitate

Unul dintre lucrurile extraordinare pe care va trebui sa le inveti ca antreprenor este sa te adaptezi, sa fii deschis la critica sau informatii noi. Daca te incapatanezi sa-ti urmezi ideea pe care ai avut-o initial, indiferent de ce date noi iti sunt transmise, acest lucru nu va face decat sa iti minimalizeze sansele de a reusi. Nu este nevoie sa schimbi totul de fiecare data, dar cu siguranta va trebui sa inveti sa fii flexibil.

Piata este in continua miscare, loialitatea clientilor nu mai este de multa vreme o certitudine, iar continua transformare a unei societati guvernata de permanenta si rapida evolutie tehnologica necesita versatilitate. Ai avantajul de a putea modifica mult mai usor lucrurile in comparatie cu marile companii, profita de asta atunci cand este necesar. In plus, acceptand faptul ca uneori poti gresi iti va intari pozitia de lider si de antreprenor.

A fi antreprenor este o lupta continua cu propriile temeri si limite, cu propriul produs, un dans neobosit de opinii, decizii, resurse, lipsuri sau vise.

Tu ce probleme sau provocari ai intalnit pe parcursul lansarii tale in afaceri? Cum ai reusit sa le depasesti? Te invitam sa ne impartasesti experienta ta printr-un comentariu la acest articol.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *