Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Legea gestionarului – ce trebuie sa stim despre aceasta

Modificat in 20-07-2018

Legea gestionarului ridica multe intrebari entitatilor publice si private. Pentru a o intelege mai bine am clarificat cateva aspecte referitoare la ce este un gestionar si ce conditii trebuie sa indeplineasca, ce sunt garantiile si cum se pot constitui, cine isi asuma raspunderea pentru pagubele produse.

Ce este un gestionar ?

Gestionarul este un angajat al unei entitati care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a acesteia.

Legea inventarierii, care se aplica atat entitatilor publice cat si private, prevede ca toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.

Cu toate ca entitatile private sau publice trebuie sa atribuie in raspundere gestionara activele fie unui angajat, fie administratorilor, legislatia prevede si reglementeaza activitatea gestionarilor doar din entitatile prevazute la art 176 din Codul penal, mai precis autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice care administreaza sau exploateaza bunurile proprietate publica (Legea 22/1969).

Cu toate acestea, entitatile private pot utiliza ca si reper prevederile legii anterior mentionate pe care le prezentam mai jos si isi pot stabili prin proceduri proprii modul de atribuire a raspunderii gestionare.

Ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru a putea fi gestionar?

1. sa ai 21 ani (cu exceptia anumitor categorii de gestiuni unde aceasta functie poate fi indeplinita si de o persoana in varsta de 18 ani).

2. sa fi absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta (cu exceptia anumitor categorii de gestiuni unde aceasta functie presupune finalizarea unui liceu sau a unei scoli profesionale cu specializare in gestiune);

3. sa ai cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.

Atentie! Nu poate indeplini functia de gestionar o persoana care a fost condamnata pentru savarsirea anumitor infractiuni cum ar fi: infractiuni contra patrimoniului, de coruptie, de fals, cele referitoare la legea societatilor comerciale, pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, etc.

Constituirea de garantii de catre gestionar

In functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar, dar si o garantie suplimentara.

Iata cateva restrictii:

  • nu sunt admise garantiile reciproce intre gestionari;
  • aceeasi persoana nu poate constitui garantii pentru mai multi gestionari.
  • se va declara, in scris, daca s-au mai constituit alte garantii.
  • constituirea garantiei se va face in baza unui contract scris

Garantiile suplimentare, constau din :

a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinta indelungata, proprietate a gestionarului sau a unor terti, pentru garantarea fata de entitate, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar ;

b) obligatii asumate de terti fata de entitate, de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.

Care este nivelul unei garantii in numerar?

  • Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului, aceasta nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate.
  • In cazul gestionarilor retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar va fi echivalent cu castigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu castigul mediu pe 3 luni.
  • Garantia in numerar se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din castigul mediu pe o luna, dupa caz. Daca, din cauza altor retineri, ratele din contul garantiei in numerar nu pot fi retinute, gestionarul este obligat sa le depuna.

Exceptie de la constituirea unei garantii, se aplica pentru persoana care inlocuieste temporar un gestionar sau celui caruia i se incredinteaza o gestiune pentru o perioada de maxim 60 zile.

Pentru garantie se acorda o dobanda anuala, stabilita de depozitarul garantiei, care nu poate fi mai mica decat dobanda acordata pentru depozitele la termen pe un an.

Garantia in numerar si dobanda aferenta pot fi ridicate de catre gestionar la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie, daca nu a cauzat o paguba sau daca paguba a fost acoperita in intregime.

Raspunderea gestionarului pentru pagubele produse

Gestionarul este cel care raspunde integral fata de entitate pentru pagubele pe care le-a cauzat in gestiunea sa.

Potrivit Codului Muncii si a Legii nr. 22/1969, angajatii raspund material, pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu sunt considerate infractiuni.

Mai precis, Codul Muncii prevede ca toti salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor. In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.

Atentie! Cand paguba in gestiune a fost cauzata de gestionar impreuna cu un alt angajat din societate, acestia raspund integral, fiecare in masura in care a contribuit la producerea pagubei. Daca nu se poate determina masura in care fiecare a contribuit la producerea pagubei, atunci despagubirea se repartizeaza proportional cu castigul mediu al fiecaruia pe ultimele 3 luni.

avatar
14 Discutii
16 Raspunsuri la discutie
2 Abonati
 
Comentariul cu cele mai multe reactii
Cea mai populara discutie
16 Autorii comentariilor
Ursache MirunaelenaRusMitrovicicristina Autorii comentariilor recente
  Aboneaza-te  
Cele mai noi Cele mai vechi Cel mai votat
Anunta-ma
Stan
Vizitator
Stan

Ce nu inteleg eu din lege este ce studii trebuie sa aiba un gestionar. Poate sa aiba calitatea de gestionar orice persoana care a absolvit orice fel de liceu sau orice fel de scoala generala. Pentru ca legea la alin.3 spune ca persoana trebuie sa aiba cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
La ce se refera cand spune ca trebuie sa aiba cunostintele necesare vorbind din punct de vedere a studiilor?

Prenume
Florentina
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea adresata. Noi consideram ca nu este necesara o anumita specializare a studiilor; este suficienta absolvirea unei unitati de invatamant medii, indiferent de profil (desi legea prevede scoala generala sau echivalenta, in codul COR aferent pozitiei de gestionar, se prevede necesitatea studiilor medii). Pe de alta parte, punctul 3 presupune ca persoana respectiva sa aiba cunostintele necesare indeplinirii acestei atributii, lucru care se poate asigura prin agrearea fisei postului si evaluarea ulterioara de catre conducerea entitatii a capacitatii angajatului de a desfasura cu succes atributiile. Asadar, noi consideram ca este vorba mai degraba de o validare interna a… Citeste mai mult »

Vladescu
Vizitator
Vladescu

Buna ziua! Ma confrunt cu urmatoarea situatie si nu stiu in temeiul carui articol din Lege sa-mi intemeiez raspunsul: directorul unitatii de stat in care lucrez imi solicita o dublura a cheii de la gestiunea de care raspund, iar pana in momentul de fata am refuzat sistematic sa-i “indeplinesc dorinta”. Totusi, consider ca ar fi oportun sa-i raspund bazandu-ma si invocand un articol (argument) din Legea Gestiunii, de aceea va solicit un raspuns pertinent. Va multumesc anticipat!

Prenume
Raluca
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru atentia cu care ne cititi!

Ati putea invoca articolul 10 din legea 22/1969, actualizata 2016, privind angajarea gestionarilor si constituirea de garantii, spunand ca gestionarii sunt obligati sa constituie o garantie in numerar si raspund pentru bunurile aflate in gestiune. Astfel conditionati predarea unei chei de la gestiune, cu responsabilizarea pentru bunurile aflate in gestiunea respectiva.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.

O zi frumoasa!

mircescu
Vizitator
mircescu

Buna ziua! Poate ma puteti ajuta cu un raspuns!
Lucrez ca gestionar la o companie privata din industria alimentara si sunt pus in urmatoarea situatie:
Eu receptionez materiile prime fizic si scriptic,tot eu urmaresc ce mp intra in productie(denumire,lot.data de valabilitate) si ca sarcina noua ar trebui sa scad toate aceste mp pe baza retetelor, din gestiunea mea.
Nu e acesta un conflict de interese?Exista vreun articol pe care as putea sa-l invoc sa refuz aceasta noua sarcina?

Multumesc!

Prenume
vlad
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea adresata, De regula, gestionarul este responsabil cu stocul fizic de bunuri existent in gestiune: aceasta inseamna evidenta intrarilor dar si a iesirilor, astfel incat stocul fizic efectiv existent in depozit/magazie sa corespunda cu stocul scriptic care rezulta din documente. In momentul in care se elibereaza materii prime in productie,este o etapa fireasca sa efectuati scaderea din gestiunea dvs. a acestora. Trebuie sa scadeti din gestiune cantitatea de materie prima care iese efectiv din depozit. Scaderea din gestiune pe baza retetei, utilizand procesul invers (pornind de la produsele finite rezultate si apoi descarcand pe baza retetelor)… Citeste mai mult »

Lalescu
Vizitator
Lalescu

Bună ziua . Lucrez ca şi casier colector de lei şi valută la mai multe agenții. La unele agenții întâmpin greutăți în sensul că atât leii cât și valuta nu sunt aranjați în vederea predării, adică fiecare bancnotă să fie în teancul ei , cele de 10 la teancul de 10 , cele de 50 la teancul de 50 s.a.m.d. Precizez faptul că doar de la o agenție se ridică sume mari de bani iar datorită faptului că banii nu sunt aranjați , pierd foarte mult timp să îi aranjez în ideea că eu consider că nu e obligația mea… Citeste mai mult »

Prenume
Ioan
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea adresata,

Nu exista un temei legal care sa prevada obligativitatea aranjarii numerarului care va fi predat.

Exista insa posibilitatea sa solicitati partenerului dvs ca acest lucru sa fie mentionat in contractul de prestari servicii in baza caruia se face colectarea, sau in fisa postului gestionarului. Acest lucru tine de intelegerea dintre parti si nu de o prevedere legala.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!

Brănescu
Vizitator
Brănescu

Lucrez într-o unitate militară și întâmpin o situație mai delicată. Sunt încadart pe o funcție care prevede gestiune, o am în administrare, dar mi s-a m-ai dat ,,forțat” încă o gestiune. Nu există nicio posibilitate legală să pot scăpa doar cu o singură gestiune???

Prenume
Viorel
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea adresata,

Nu cunoastem o prevedere legala care sa limiteze numarul de gestiuni pe care o persoana sa le administreze. Acestea ar trebui sa fie trecute in fisa postului.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.

O zi frumoasa!

Nu vedem o solutie in baza careia sa puteti refuza acest lucru.

BOITIU
Vizitator
BOITIU

Bună ziua! Sunt director adjunct la Școala Gimnazială nr.21 Timișoara. Administratorul școlii se va pensiona la jumatatea lunii viitoare. Școala va ramane fara administrator de patrimoniu. Cine poate prelua inventarul? După cum am citit la cap.9 din Legea gestionarului acolo se precizează ,,conducătorii instituțiilor publice nu pot face operații de primire, păstrare de bunuri. Eu, conform legii, în calitate de director adjunct, care este o funcție de conducere, nu am dreptul să preiau inventarul. Am înțeles bine? Vă rog să îmi dați un răspuns.Mulțumesc.

Prenume
LILIANA CORNELIA
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Va multumim pentru intrebarea adresata, Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii. Asa cum spuneti si dumneavoastra in legea gestionarului este subliniat faptul ca: “conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii cu atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri. Consideram ca va fi nevoie sa se atribuie functia de administrator/gestionar unei alte persoane. Dumneavoastra in calitate de director adjunct nu… Citeste mai mult »

BOIȚIU
Vizitator
BOIȚIU

Bună ziua! La școala unde funcționez ca director adjunct avem următoarea situație: administratorul de patrimoniu se pensionează luna viitoare și nu vom mai avea post de administrator. Cui va preda inventarul școlii? Mi s-a propus mie. Citind legea gestionarului, articolul 9 prevede următoarele: ,,conducătorii instituțiilor publice nu pot face operații de primire, păstrare și eliberare de bunuri ”. Vă rog să mă ajutați cu un răspuns. Mulțumesc!

Prenume
LILIANA-CORNELIA
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii. Asa cum spuneti si dumneavoastra in legea gestionarului este subliniat faptul ca: “conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii cu atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri”. Consideram ca va fi nevoie sa se atribuie functia de administrator/gestionar unei alte persoane. Dvs. in calitate de director adjunct nu veti putea prelua aceste atributii.… Citeste mai mult »

Adrian
Vizitator
Adrian

Buna ziua! Sunt angajat de 1 an si 3 luni pe postul de facturist , ( interviul initial fiind ca gestionar) atributii de gestionar intrari, iesiri, evidenta stocului,manipulare marfe + atributiile de facturist , contabilitate primara , facturare, preluare/predare comenzi marfa, depunere numerar la banca, legatura cu clienti, portofoliu de clienti vechi noi, incheierea de contracte, tinerea interviului cu noi angajati, trimitere marfa catre clientii …. Diverse acivitati de procurare materiale de birotica, etc.. Domeniul de activitate: materiale de constructii 1. daca sunt angajat pe hartie ca si facturist , fara mentiunea de gestionar, raspund doar de fisa postului de… Citeste mai mult »

Prenume
A
Ursache Miruna
Administrator

Buna Adrian, Multumim ca ne cititi! 1. Dumneavoastra trebuie sa raspundeti doar de ceea ce este mentionat in fisa postului, fiindca aceasta a fost agreata la angajare. 2. Salariile sunt confidentiale – negociate de ambele parti si difera in functie de numeroase aspecte (e.g. studii, functie, responsabilitati etc.). Astfel, ne este dificil sa va oferim o valoare estimativa. 3. Conform descrierii oferite de dumneavoastra in intrebarea de mai sus si avand in vedere ca va ocupati si de partea de gestiune a stocurilor si de manipulare a marfii, pare ca functia pe care dumneavoastra o ocupati este aceea de lucrator… Citeste mai mult »

Doru
Vizitator
Doru

Buna ziua! Ma confrunt cu urmatoarea situatie: sunt bibliotecar la o unitate scolara, muncitorul care se ocupa de csierie se pensioneaza iar directorul ma obliga sa preiau si functia acestuia. Este legal?

Prenume
Doru
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Doru,

Daca in fisa postului nu sunt mentionate atributii/responsabilitati/activitati ce tin de casieriei unitatii, atunci nu va poate obliga nimeni sa faceti alte activitati decat cele prevazute in fisa postului, fiindca aceasta se discuta si se agreaza de catre ambele parti (angajat si angajator).

Speram ca raspunsul nostru sa va fie de ajutor.

Zi frumoasa!

Stoian
Vizitator
Stoian

Buna ziua! Va rog, daca ne puteti spune in ce conditii se poate aplica o scutire de garantie pentru persoanele care nu figureaza ca gestionari ( sunt sefi de departamente si au atributii de gestionar) in cadrul unei institutii publice? Va multumesc

Prenume
Marina
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Marina,

Constituirea de garantii in legatura cu gestionarea bunurilor autoritatilor sau institutiilor publice este reglementata prin Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Noi consideram ca pentru a se putea retine garantia, angajatul ar trebui sa fie angajat sau trecut in functia de gestionar.

Articolul 10 prevede ca gestionarul are obligatia de a constitui o garantie în numerar. Constituirea garantiei se face prin contract incheiat in scris porivit art. 11.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

O zi frumoasa!

Bostan
Vizitator
Bostan

buna ziua, ma confrunt cu o situatie foarte ciudata … sunt angajata pe post de referent superior dar ocazional ( 6 ore pe luna) efectuez si munca de casierie. Este normal sa mi se opreasca garantie ca si unui casier cu norma intreaga ? Ma puteti directiona catre o lege care sa ma lamureasca ? Va multumesc !

Prenume
Fabiola
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Puteti consulta legea cu privire la constituirea de garantii pentru angajatii gestionari, si anume: Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste.

O zi placuta!

cristina
Vizitator
cristina

buna ziua, sunt casier la o institutie si am o garantie de 1 salariu, acum mi se cer 2 salarii,. mentionez ca valoareagarantiei este mai mare decat valoarea bunrilor incredintate. Pot refuza consttuirea garantiei suplimentare?

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua cristina,

Constituirea de garantii in legatura cu gestionarea bunurilor autoritatilor sau institutiilor publice este reglementata prin Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Art. 12 al acestei legi prevede ca garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depăşi valoarea bunurilor încredinţate.

Astfel, credem ca trebuie sa aduceti la cunostinta conducerii institutiei nerespectarea acetui articol.

Zi frumoasa!

Mitrovici
Vizitator
Mitrovici

Buna ziua.

Am si eu intrebare legata de gestionari.

Pot fi date atributii de gestionar oricarei persoane dintr-un departament? In acest caz se constituie garantie?

In lege specifica ca doar ministerele si autoritatile publice centrale pot constitui garantii si altor categorii de angajati.

Va multumesc!

Prenume
Sasa
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Sasa,

Va recomandam sa consultati Legea 22/1969 – este disponibila online aici:

/http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Zi frumoasa!

Rus
Vizitator
Rus

Buna ziua, Lucrez c gestinar in cadrul Palatului Cultural din localitatea Ma confrut cu urmatoarea prblemaAchizitioez bilete pentru spectacol In momentul preluarii le inregistrez ca intrate in gestiune La slicitarea casierului eliberez in baza unui bn de cnsum parte de bilete in functie de solicitareIntrebarea e Cine trebuie sa intocmeasca raportul de gestiune, pt serviciul cntabilitate? bilete in stc, bilete vandute
Multumesc

Prenume
Ioana
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Ioana,

Apreciem ca gestionarul ar trebui sa fie persoana care sa ofere aceste informatii, respectiv sa intocmeasca rapoartele cu privire la elementele din stoc si miscarea acestora.

Zi frumoasa!

elena
Vizitator
elena

Buna ziua, intrebarea mea este daca constituirea de garantie este obligatorie, nu lucrez la o institutie publica.
Am garantie depusa dar in contract nu am o clauza care sa specifice ca trebuie recalculata odata cu modificarea salariului, asa cum au colegii mei.

Prenume
elena
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Elena, Potrivit Legii nr. 22/1969 cu modificarile si completarile ulterioare – in functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar, dar si o garantie suplimentara. Garantia in numerar va fi de minim un salariu si de maxim trei salarii tarifare lunare ale gestionarului fara sa depaseasca valoarea bunurilor incredintate. Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar va fi echivalent cu castigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu castigul mediu pe 3 luni. Pe de alta parte, constituirea garantiei se va… Citeste mai mult »

Autentificare Cloud

Contact