Intrebari din Domeniu

Legea gestionarului – ce trebuie sa stim despre aceasta

Legea Gestionarului

Publicat in 06-04-2017 - Actualizat in 20-07-2018

Legea gestionarului ridica multe intrebari entitatilor publice si private. Pentru a o intelege mai bine am clarificat cateva aspecte referitoare la ce este un gestionar si ce conditii trebuie sa indeplineasca, ce sunt garantiile si cum se pot constitui, cine isi asuma raspunderea pentru pagubele produse.

Ce este un gestionar ?

Gestionarul este un angajat al unei entitati care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a acesteia.

Legea inventarierii, care se aplica atat entitatilor publice cat si private, prevede ca toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.

Cu toate ca entitatile private sau publice trebuie sa atribuie in raspundere gestionara activele fie unui angajat, fie administratorilor, legislatia prevede si reglementeaza activitatea gestionarilor doar din entitatile prevazute la art 176 din Codul penal, mai precis autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice care administreaza sau exploateaza bunurile proprietate publica (Legea 22/1969).

Cu toate acestea, entitatile private pot utiliza ca si reper prevederile legii anterior mentionate pe care le prezentam mai jos si isi pot stabili prin proceduri proprii modul de atribuire a raspunderii gestionare.

Ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru a putea fi gestionar?

1. sa ai 21 ani (cu exceptia anumitor categorii de gestiuni unde aceasta functie poate fi indeplinita si de o persoana in varsta de 18 ani).

2. sa fi absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta (cu exceptia anumitor categorii de gestiuni unde aceasta functie presupune finalizarea unui liceu sau a unei scoli profesionale cu specializare in gestiune);

3. sa ai cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.

Atentie! Nu poate indeplini functia de gestionar o persoana care a fost condamnata pentru savarsirea anumitor infractiuni cum ar fi: infractiuni contra patrimoniului, de coruptie, de fals, cele referitoare la legea societatilor comerciale, pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, etc.

Constituirea de garantii de catre gestionar

In functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar, dar si o garantie suplimentara.

Iata cateva restrictii:

  • nu sunt admise garantiile reciproce intre gestionari;
  • aceeasi persoana nu poate constitui garantii pentru mai multi gestionari.
  • se va declara, in scris, daca s-au mai constituit alte garantii.
  • constituirea garantiei se va face in baza unui contract scris

Garantiile suplimentare, constau din :

a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinta indelungata, proprietate a gestionarului sau a unor terti, pentru garantarea fata de entitate, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar ;

b) obligatii asumate de terti fata de entitate, de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.

Care este nivelul unei garantii in numerar?

  • Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului, aceasta nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate.
  • In cazul gestionarilor retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar va fi echivalent cu castigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu castigul mediu pe 3 luni.
  • Garantia in numerar se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din castigul mediu pe o luna, dupa caz. Daca, din cauza altor retineri, ratele din contul garantiei in numerar nu pot fi retinute, gestionarul este obligat sa le depuna.

Exceptie de la constituirea unei garantii, se aplica pentru persoana care inlocuieste temporar un gestionar sau celui caruia i se incredinteaza o gestiune pentru o perioada de maxim 60 zile.

Pentru garantie se acorda o dobanda anuala, stabilita de depozitarul garantiei, care nu poate fi mai mica decat dobanda acordata pentru depozitele la termen pe un an.

Garantia in numerar si dobanda aferenta pot fi ridicate de catre gestionar la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie, daca nu a cauzat o paguba sau daca paguba a fost acoperita in intregime.

Raspunderea gestionarului pentru pagubele produse

Gestionarul este cel care raspunde integral fata de entitate pentru pagubele pe care le-a cauzat in gestiunea sa.

Potrivit Codului Muncii si a Legii nr. 22/1969, angajatii raspund material, pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu sunt considerate infractiuni.

Mai precis, Codul Muncii prevede ca toti salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor. In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.

Atentie! Cand paguba in gestiune a fost cauzata de gestionar impreuna cu un alt angajat din societate, acestia raspund integral, fiecare in masura in care a contribuit la producerea pagubei. Daca nu se poate determina masura in care fiecare a contribuit la producerea pagubei, atunci despagubirea se repartizeaza proportional cu castigul mediu al fiecaruia pe ultimele 3 luni.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
Intrebari din Domeniu

Ce este gestiunea?

0 0 vote
Article Rating
Aboneaza-te
Anunta-ma
guest
77 Comments
Cele mai vechi
Cele mai noi Cel mai votat
Inline Feedbacks
View all comments
Stan
Stan
1 An In trecut

Ce nu inteleg eu din lege este ce studii trebuie sa aiba un gestionar. Poate sa aiba calitatea de gestionar orice persoana care a absolvit orice fel de liceu sau orice fel de scoala generala. Pentru ca legea la alin.3 spune ca persoana trebuie sa aiba cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
La ce se refera cand spune ca trebuie sa aiba cunostintele necesare vorbind din punct de vedere a studiilor?

Prenume
Florentina
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Stan

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea adresata.

Noi consideram ca nu este necesara o anumita specializare a studiilor; este suficienta absolvirea unei unitati de invatamant medii, indiferent de profil (desi legea prevede scoala generala sau echivalenta, in codul COR aferent pozitiei de gestionar, se prevede necesitatea studiilor medii).

Pe de alta parte, punctul 3 presupune ca persoana respectiva sa aiba cunostintele necesare indeplinirii acestei atributii, lucru care se poate asigura prin agrearea fisei postului si evaluarea ulterioara de catre conducerea entitatii a capacitatii angajatului de a desfasura cu succes atributiile. Asadar, noi consideram ca este vorba mai degraba de o validare interna a capacitatii de a fi gestionar si nu de una externa.

Speram ca acest raspuns a fie pe masura asteptarilor.

Zi frumoasa!

Cristian MOȚ
Cristian MOȚ
11 Luni In trecut
Reply to  Ursache Miruna

Se pot cere chiar și studii superioare in cazul in care gestionarul trebuie sa ocupe functia de administrator cu atributii de gestionar.

Vladescu
Vladescu
1 An In trecut

Buna ziua! Ma confrunt cu urmatoarea situatie si nu stiu in temeiul carui articol din Lege sa-mi intemeiez raspunsul: directorul unitatii de stat in care lucrez imi solicita o dublura a cheii de la gestiunea de care raspund, iar pana in momentul de fata am refuzat sistematic sa-i „indeplinesc dorinta”. Totusi, consider ca ar fi oportun sa-i raspund bazandu-ma si invocand un articol (argument) din Legea Gestiunii, de aceea va solicit un raspuns pertinent. Va multumesc anticipat!

Prenume
Raluca
Monica Haggarty
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Vladescu

Buna ziua,

Multumim pentru atentia cu care ne cititi!

Ati putea invoca articolul 10 din legea 22/1969, actualizata 2016, privind angajarea gestionarilor si constituirea de garantii, spunand ca gestionarii sunt obligati sa constituie o garantie in numerar si raspund pentru bunurile aflate in gestiune. Astfel conditionati predarea unei chei de la gestiune, cu responsabilizarea pentru bunurile aflate in gestiunea respectiva.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.

O zi frumoasa!

mircescu
mircescu
1 An In trecut

Buna ziua! Poate ma puteti ajuta cu un raspuns!
Lucrez ca gestionar la o companie privata din industria alimentara si sunt pus in urmatoarea situatie:
Eu receptionez materiile prime fizic si scriptic,tot eu urmaresc ce mp intra in productie(denumire,lot.data de valabilitate) si ca sarcina noua ar trebui sa scad toate aceste mp pe baza retetelor, din gestiunea mea.
Nu e acesta un conflict de interese?Exista vreun articol pe care as putea sa-l invoc sa refuz aceasta noua sarcina?

Multumesc!

Prenume
vlad
Monica Haggarty
Administrator
1 An In trecut
Reply to  mircescu

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea adresata,

De regula, gestionarul este responsabil cu stocul fizic de bunuri existent in gestiune: aceasta inseamna evidenta intrarilor dar si a iesirilor, astfel incat stocul fizic efectiv existent in depozit/magazie sa corespunda cu stocul scriptic care rezulta din documente.

In momentul in care se elibereaza materii prime in productie,este o etapa fireasca sa efectuati scaderea din gestiunea dvs. a acestora.

Trebuie sa scadeti din gestiune cantitatea de materie prima care iese efectiv din depozit. Scaderea din gestiune pe baza retetei, utilizand procesul invers (pornind de la produsele finite rezultate si apoi descarcand pe baza retetelor) poate conduce la descarcari gresite de gestiune, fiindca este posibil ca reteta de productie sa produca un procent de pierderi care sa nu se realizeze, sau din contra sa se depaseasca si atunci materiile prime consumate sa nu mai respecte regulile din reteta.

Asadar, va recomandam sa efectuati scaderea din gestiune, dar pe baza ordinului (necesarului) de productie conform cu care dumneavoastra trimiteti efectiv materiile prime din depozit in productie.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!

Lalescu
Lalescu
1 An In trecut

Bună ziua .
Lucrez ca şi casier colector de lei şi valută la mai multe agenții.
La unele agenții întâmpin greutăți în sensul că atât leii cât și valuta nu sunt aranjați în vederea predării, adică fiecare bancnotă să fie în teancul ei , cele de 10 la teancul de 10 , cele de 50 la teancul de 50 s.a.m.d.
Precizez faptul că doar de la o agenție se ridică sume mari de bani iar datorită faptului că banii nu sunt aranjați , pierd foarte mult timp să îi aranjez în ideea că eu consider că nu e obligația mea să aranjez banii înainte de ai prelua atâta timp cât încă nu i-am numărat , verificat dacă nu sunt falși şi apoi semnarea documentelor de predare – primire , motiv pentru care vă rog respectuos să mă ajutați dacă există temei legal , ca conducerea societății unde lucrez , să oblige gestionarii ca înaintea predării banilor să îi aranjeze .
Cu speranța că mă ve-ți putea ajuta, vă mulțumesc anticipat .

Prenume
Ioan
Monica Haggarty
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Lalescu

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea adresata,

Nu exista un temei legal care sa prevada obligativitatea aranjarii numerarului care va fi predat.

Exista insa posibilitatea sa solicitati partenerului dvs ca acest lucru sa fie mentionat in contractul de prestari servicii in baza caruia se face colectarea, sau in fisa postului gestionarului. Acest lucru tine de intelegerea dintre parti si nu de o prevedere legala.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!

Brănescu
Brănescu
1 An In trecut

Lucrez într-o unitate militară și întâmpin o situație mai delicată. Sunt încadart pe o funcție care prevede gestiune, o am în administrare, dar mi s-a m-ai dat ,,forțat” încă o gestiune. Nu există nicio posibilitate legală să pot scăpa doar cu o singură gestiune???

Prenume
Viorel
Monica Haggarty
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Brănescu

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea adresata,

Nu cunoastem o prevedere legala care sa limiteze numarul de gestiuni pe care o persoana sa le administreze. Acestea ar trebui sa fie trecute in fisa postului.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.

O zi frumoasa!

Nu vedem o solutie in baza careia sa puteti refuza acest lucru.

BOITIU
BOITIU
1 An In trecut

Bună ziua! Sunt director adjunct la Școala Gimnazială nr.21 Timișoara. Administratorul școlii se va pensiona la jumatatea lunii viitoare. Școala va ramane fara administrator de patrimoniu. Cine poate prelua inventarul? După cum am citit la cap.9 din Legea gestionarului acolo se precizează ,,conducătorii instituțiilor publice nu pot face operații de primire, păstrare de bunuri. Eu, conform legii, în calitate de director adjunct, care este o funcție de conducere, nu am dreptul să preiau inventarul. Am înțeles bine? Vă rog să îmi dați un răspuns.Mulțumesc.

Prenume
LILIANA CORNELIA
Monica Haggarty
Administrator
1 An In trecut
Reply to  BOITIU

Buna ziua,

Va multumim pentru intrebarea adresata,

Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.

Asa cum spuneti si dumneavoastra in legea gestionarului este subliniat faptul ca: “conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii cu atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri.

Consideram ca va fi nevoie sa se atribuie functia de administrator/gestionar unei alte persoane. Dumneavoastra in calitate de director adjunct nu veti putea prelua aceste atributii.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos,

O zi frumoasa!

BOIȚIU
BOIȚIU
1 An In trecut

Bună ziua! La școala unde funcționez ca director adjunct avem următoarea situație: administratorul de patrimoniu se pensionează luna viitoare și nu vom mai avea post de administrator. Cui va preda inventarul școlii? Mi s-a propus mie. Citind legea gestionarului, articolul 9 prevede următoarele: ,,conducătorii instituțiilor publice nu pot face operații de primire, păstrare și eliberare de bunuri ”. Vă rog să mă ajutați cu un răspuns. Mulțumesc!

Prenume
LILIANA-CORNELIA
Monica Haggarty
Administrator
1 An In trecut
Reply to  BOIȚIU

Buna ziua,

Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.

Asa cum spuneti si dumneavoastra in legea gestionarului este subliniat faptul ca: “conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii cu atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri”.

Consideram ca va fi nevoie sa se atribuie functia de administrator/gestionar unei alte persoane. Dvs. in calitate de director adjunct nu veti putea prelua aceste atributii.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos,

O zi frumoasa!

Adrian
Adrian
1 An In trecut

Buna ziua!

Sunt angajat de 1 an si 3 luni pe postul de facturist , ( interviul initial fiind ca gestionar)
atributii de gestionar intrari, iesiri, evidenta stocului,manipulare marfe + atributiile de facturist , contabilitate primara , facturare, preluare/predare comenzi marfa, depunere numerar la banca, legatura cu clienti, portofoliu de clienti vechi noi, incheierea de contracte, tinerea interviului cu noi angajati, trimitere marfa catre clientii …. Diverse acivitati de procurare materiale de birotica, etc..
Domeniul de activitate: materiale de constructii
1. daca sunt angajat pe hartie ca si facturist , fara mentiunea de gestionar, raspund doar de fisa postului de facturist?
2. un salar orientativ?
3. care ar fi postul real pe care il ocup?

Prenume
A
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Adrian

Buna Adrian,

Multumim ca ne cititi!

1. Dumneavoastra trebuie sa raspundeti doar de ceea ce este mentionat in fisa postului, fiindca aceasta a fost agreata la angajare.
2. Salariile sunt confidentiale – negociate de ambele parti si difera in functie de numeroase aspecte (e.g. studii, functie, responsabilitati etc.). Astfel, ne este dificil sa va oferim o valoare estimativa.
3. Conform descrierii oferite de dumneavoastra in intrebarea de mai sus si avand in vedere ca va ocupati si de partea de gestiune a stocurilor si de manipulare a marfii, pare ca functia pe care dumneavoastra o ocupati este aceea de lucrator gestionar.

Sper ca raspunsul nostru sa va fie de folos!

Zi frumoasa!

Doru
Doru
1 An In trecut

Buna ziua! Ma confrunt cu urmatoarea situatie: sunt bibliotecar la o unitate scolara, muncitorul care se ocupa de csierie se pensioneaza iar directorul ma obliga sa preiau si functia acestuia. Este legal?

Prenume
Doru
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Doru

Buna ziua Doru,

Daca in fisa postului nu sunt mentionate atributii/responsabilitati/activitati ce tin de casieriei unitatii, atunci nu va poate obliga nimeni sa faceti alte activitati decat cele prevazute in fisa postului, fiindca aceasta se discuta si se agreaza de catre ambele parti (angajat si angajator).

Speram ca raspunsul nostru sa va fie de ajutor.

Zi frumoasa!

Stoian
Stoian
1 An In trecut

Buna ziua! Va rog, daca ne puteti spune in ce conditii se poate aplica o scutire de garantie pentru persoanele care nu figureaza ca gestionari ( sunt sefi de departamente si au atributii de gestionar) in cadrul unei institutii publice? Va multumesc

Prenume
Marina
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Stoian

Buna ziua Marina,

Constituirea de garantii in legatura cu gestionarea bunurilor autoritatilor sau institutiilor publice este reglementata prin Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Noi consideram ca pentru a se putea retine garantia, angajatul ar trebui sa fie angajat sau trecut in functia de gestionar.

Articolul 10 prevede ca gestionarul are obligatia de a constitui o garantie în numerar. Constituirea garantiei se face prin contract incheiat in scris porivit art. 11.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

O zi frumoasa!

Bostan
Bostan
1 An In trecut

buna ziua, ma confrunt cu o situatie foarte ciudata … sunt angajata pe post de referent superior dar ocazional ( 6 ore pe luna) efectuez si munca de casierie. Este normal sa mi se opreasca garantie ca si unui casier cu norma intreaga ? Ma puteti directiona catre o lege care sa ma lamureasca ? Va multumesc !

Prenume
Fabiola
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Bostan

Buna ziua,

Puteti consulta legea cu privire la constituirea de garantii pentru angajatii gestionari, si anume: Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste.

O zi placuta!

cristina
cristina
1 An In trecut
Reply to  Ursache Miruna

buna ziua, sunt casier la o institutie si am o garantie de 1 salariu, acum mi se cer 2 salarii,. mentionez ca valoareagarantiei este mai mare decat valoarea bunrilor incredintate. Pot refuza consttuirea garantiei suplimentare?

Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  cristina

Buna ziua cristina,

Constituirea de garantii in legatura cu gestionarea bunurilor autoritatilor sau institutiilor publice este reglementata prin Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Art. 12 al acestei legi prevede ca garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depăşi valoarea bunurilor încredinţate.

Astfel, credem ca trebuie sa aduceti la cunostinta conducerii institutiei nerespectarea acetui articol.

Zi frumoasa!

Mitrovici
Mitrovici
1 An In trecut

Buna ziua.

Am si eu intrebare legata de gestionari.

Pot fi date atributii de gestionar oricarei persoane dintr-un departament? In acest caz se constituie garantie?

In lege specifica ca doar ministerele si autoritatile publice centrale pot constitui garantii si altor categorii de angajati.

Va multumesc!

Prenume
Sasa
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Mitrovici

Buna ziua Sasa,

Va recomandam sa consultati Legea 22/1969 – este disponibila online aici:

/http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Zi frumoasa!

Rus
Rus
1 An In trecut

Buna ziua, Lucrez c gestinar in cadrul Palatului Cultural din localitatea Ma confrut cu urmatoarea prblemaAchizitioez bilete pentru spectacol In momentul preluarii le inregistrez ca intrate in gestiune La slicitarea casierului eliberez in baza unui bn de cnsum parte de bilete in functie de solicitareIntrebarea e Cine trebuie sa intocmeasca raportul de gestiune, pt serviciul cntabilitate? bilete in stc, bilete vandute
Multumesc

Prenume
Ioana
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Rus

Buna ziua Ioana,

Apreciem ca gestionarul ar trebui sa fie persoana care sa ofere aceste informatii, respectiv sa intocmeasca rapoartele cu privire la elementele din stoc si miscarea acestora.

Zi frumoasa!

elena
elena
1 An In trecut

Buna ziua, intrebarea mea este daca constituirea de garantie este obligatorie, nu lucrez la o institutie publica.
Am garantie depusa dar in contract nu am o clauza care sa specifice ca trebuie recalculata odata cu modificarea salariului, asa cum au colegii mei.

Prenume
elena
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  elena

Buna ziua Elena,

Potrivit Legii nr. 22/1969 cu modificarile si completarile ulterioare – in functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar, dar si o garantie suplimentara.

Garantia in numerar va fi de minim un salariu si de maxim trei salarii tarifare lunare ale gestionarului fara sa depaseasca valoarea bunurilor incredintate.

Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar va fi echivalent cu castigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu castigul mediu pe 3 luni.

Pe de alta parte, constituirea garantiei se va face prin contract incheiat in scris.

In ceea ce priveste clauzele contractuale agreate, trebuie sa discutati cu angajatorul dumneavoastra.

Speram ca informatiile de mai sus sa va fie utile.

Zi frumoasa!

Ilinoiu
Ilinoiu
1 An In trecut

Buna ziua, situatia mea este urmatoarea: lucrez ca si casier la o institutie publica, mi se retine garantie lunar 1/10 din salariul brut, in cuantumul a 3 salarii brute, deoarece lucrez cu sume mari de bani (asa mi s-a explicat atunci cand am intrebat de ce 3 salarii si nu unul). Intrebarea mea este: cum pot beneficia de acesti bani( suma constituita in contul de garantie) atat timp cat eu lucrez pe acest post? De ce nu se poate ridica din cont anual sau in alt mod? Inteleg din practica si din lege ca pot beneficia de aceasta suma decat la incetarea contractului, mutarea in alt compartiment, pe un alt post sau suspendarea contractului (de ex. pt crestere copil)….cum nu doresc si nu e posibil momentan niciunul din aceste lucruri, adica nici nu urmeaza sa ma pensionez , nici nu am posibilitatea sa trec pe alt post(caci sunt blocate), copii am , altii nu mai fac 🙂 , as dori sa stiu cum as putea sa beneficiez de acei bani inainte de a se devaloriza, legea nu prevede nimic concret in acest sens. Nu este specificat nicaieri, sau poate nu stiu eu, daca se pot retrage la un interval de timp si apoi sa se inceapa iar constituirea garantiei, altfel consider niste bani pierduti…..stim cu totii ca 10 000 lei azi nu mai valoreaza mai nimic peste 3 ani, am dat un exemplu. Si apropo, dobanda este infima, plus ca se percepe comision de retragere atunci cand iti ridici garantia din banca. Multumesc

Prenume
Catalina
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Ilinoiu

Buna ziua Catalina,

Intr-adevar, Legea 22/1969 actualizata arata la art. 12 ca garantia în numerar va fi de minimum un salariu şi de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului.

Astfel, in cazul dumneavoastra se aplica maximul garantiei, insa limita este legala.

De asemenea, la articolul 13 al aceleasi legi se arata ca garantia in numerar se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din castigul mediu pe o luna, dupa caz.

Apoi, tot in aceeasi prevedere (art. 16), se arata asa cum ati mentionat si dumneavoastra ca garantia in numerar si dobinda aferenta pot fi ridicate de catre gestionar la incetarea contractului de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie, in situatia in care nu a cauzat o paguba sau cand paguba a fost acoperita in intregime.

Din pacate, acestea fiind prevederile legale, nu va putem oferi o alta solutie.

Zi frumoasa!

Cristian
Cristian
1 An In trecut

Buna ziua ! Lucrător comercial in contract. Atribuții de gestionar! Fără garanție ?? Se poate suspenda contractul fără acordul meu in acest caz??? Patronul vrea săi predau gestiunea , fără a-mi acorda lichidarea, salariile au fost plătite mereu întârziate , cum se procedează ???

Prenume
Florin
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Cristian

Buna ziua,

Nu se pot efectua operatiuni de modificare a clauzelor prevazute in contractul individual de munca fara acordul ambelor parti si fara intocmirea actelor necesare (acte aditionale la contract, decizie de suspendare contract etc.)

Trebuie sa discutati cu angajatorul dumneavoastra pentru rezolvarea acestor probleme sau eventual sa apelati la un jurist, daca e cazul.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Zi frumoasa!

pîrvu
pîrvu
1 An In trecut

Bună! 1. Lucrez într-o bibliotecă publică, fără personalitate juridică. Sunt bibliotecar. Sunt și gestionar, dar conform Legii bibliotecilor 334/2002 nu mi se oprește garanție. Intrebare: Sunt gestionar?
2. In incinta bibliotecii se află și arhiva instituției și am atribuții, prin fișa postului de responsabil al arhivei. Intrebare: Sunt gestionar?
3. Incinta bibliotecii cu bibliotecă (documente specifice de bibliotecă = 19.000 documente) și cca 200 ml. de arhivă, o singură încăpere despărțite între ele prin corpurile de bibliotecă (rafturi) este amenajată și ca secție de votare de câte ori este cazul? Întrebare: Ce legislație pot să invoc pentru a opri acest lucru?

Prenume
gabriela
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  pîrvu

Buna ziua Gabriela,

Din pacate, aceasta situatie nu este de competenta noastra si nu va putem oferi informatii cu privire la institutiile publice. Ceea ce va putem spune totusi este sa verificati cu atentie care sunt atributiile dumneavoastra mentionate in fisa postului pe care angajatorul a intocmit-o.

Zi frumoasa!

Cristina
Cristina
1 An In trecut

Buna ziua !
Intrebarea mea este urmatoare
Garantiile materiale ale gestionarilor trebuie depozitate obligatoriu in banca nominal , sau se pot inregistra si intr-un cont colector pe numele societatii si nominal doar in contabilitatea interna ?
Este undeva prevazut modul de depozitare ?
Cum este corect ?

Prenume
Stoleriu
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Cristina

Buna ziua,

Legea care face referire la modul in care se constituite garantiile este Legea nr. 22 din 18 noiembrie 1969 (*actualizată*) privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice**), capitolul 3: Garantii. Articolul 15 prevede ca garantia în numerar va fi depusa de catre agentii economici, autoritatile si institutiile publice la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, intr-un cont special al agentului economic, al autoritatii ori al institutiei publice respective. Garantiile in numerar depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci se inscriu într-un carnet de consemnare pe numele gestionarului.

Asadar, legea prevede ca persoana juridica este cea care depune garantia intr-un cont special, nu se depune nominal de catre fiecare in parte.

Zi frumoasa!

Cristina
Cristina
1 An In trecut
Reply to  Ursache Miruna

Multumesc frumos !

Rus
Rus
1 An In trecut

Buna ziua,
Detin o gestiune, în cadrul unei case de cultură.Intrebarea e următoarea, oare raportul de gestiune lunar pentru biletele pentru teatru, concerte, ș.m.d, trebuie sa-l intocmesc eu, din pozitia de gestionar, sau casierul?
Vă mulțumesc.

Prenume
Ioana
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Rus

Buna ziua Ioana,

Consideram ca gestionarul ar trebui sa fie persoana care sa intocmeasca rapoartele de gestiune a biletelor.

Zi frumoasa!

Rus
Rus
1 An In trecut
Reply to  Ursache Miruna

Multumesc.Oare in ce Ordin sau lege gasesc mai detaliat despre aatributii?

Ursache Miruna
Administrator
11 Luni In trecut
Reply to  Rus

Buna ziua,

Va putem recomanda in acest sens sa studiati Legea 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice.

O zi placuta!

Popescu
Popescu
1 An In trecut

Bună ziua! Contractul de gestiune trebuie avizat pentru legalitate de către juristul instituției?

Prenume
Daniela
Ursache Miruna
Administrator
1 An In trecut
Reply to  Popescu

Buna ziua Daniela,

Nu cunoastem practica pentru institutiile publice. Va putem recomanda legea gestionarului Legea nr. 22/1969.

Zi frumoasa!

Spulber
Spulber
10 Luni In trecut

Buna ziua!
Am incetat raporturile de munca in urma cu 8 luni, iar angajatorul, desi am solicitat insistent la momentul lichidarii cat si ulterior nu doreste sa-mi preia gestiunea, invocand ca din gestiune fac parte si bunuri apartinand patrimoniului public si ca autoritatea publica nu a constituit o comisie de preluare a acestui patrimoniu public.
Eu consider ca relația mea juridică a fost cu societatea angajatoare, iar in privinta patrimoniului public preluat de societatea angajatoare prin contract de concesiune, parte a gestiunii, relatia juridică este între societatea angajatoare și autoritatea publică și în consecinta conducerea societatii angajatoare trebuia sa desemneze o persoana din randul angajatilor sa preia integral gestiunea, urmand ca ulterior sa predea catre autoritatea publica bunurile ce fac obiectul patrimoniului public.
Mentionez ca in cauza e o gestiune cu valori foarte mari si ca eu nu mai am niciun control asupra bunurilor, cheiile fiind in posesia exclusiva a angajatorului din momentul in care a incetat contractul individual de munca.
Ce ar trebui sa fac si care ar putea fi eventualele consecinte care ar putea sa ma afecteze, daca angajatorul nu doreste sa preia gestiunea.
Mulțumesc!

Prenume
Ștefan
Ursache Miruna
Administrator
9 Luni In trecut
Reply to  Spulber

Buna ziua Stefan,

In momentul in care dumneavoastra ati incheiat raportul de angajare cu societatea respectiva, consideram ca trebuia efectuata preluarea obligatorie si a gestiunii de catre angajator, cu numirea altui gestionar etc. Asa cum ati mentionat, contractul de concesiune in favoarea societatii angajatoare o face pe aceasta responsabila cu gestiunea.

Asadar, nu consideram ca exista un temei legal prin care sa va poata fi stabilite obligatii dupa incheierea raporturilor de angajare.

Zi frumoasa!

Ion
Ion
9 Luni In trecut

Buna ziua.
Sunt angajat intr-o institutie publica si as dori sa stiu cum circula inttre birouri un obiect de inventar? Adica este nevoie ca atunci cand „iasa” dintr-un birou, pentrua ajunge in altul, sa treaca pe la gestionar? Circulatia fiind de genul: birou1 iese, intra in gestiune la gestionar dupa care gestionarul pe baza de bon de transfer sa-=l trasfere in birul 2.
Multumesc.

Prenume
Marius
Ursache Miruna
Administrator
9 Luni In trecut
Reply to  Ion

Buna ziua Marius,

Din pacate, nu cunoastem legislatia aferenta gestiunii institutiilor publice, insa apreciem ca este necesara intocmirea unui bon de transfer din gestiunea X in gestiunea Y, astfel incat la efectuarea inventarierii, obiectul de inventar sa se afle in locatia reala.

Cel care raspunde de prima gestiune preda catre cel care raspunde de gestiunea a doua. Este practic efectuat un transfer intre 2 gestionari.

Zi frumoasa!

Purdelea
Purdelea
8 Luni In trecut

In situatia in care se angajeaza un manipulant marfa, acesta avand atributii de incarcare/livrare marfa in/din depozit, acestuia ar trebui sa i se atraga raspunderea cf. Legii nr.22 pv. angajarea gestionarilor?
Multumesc.

Prenume
Georgeta
Ursache Miruna
Administrator
8 Luni In trecut
Reply to  Purdelea

Buna ziua,

Din punctul nostru de vedere, un manipulant marfa nu are atributii de gestionar. Prin urmare, nu consideram ca ii sunt incidente prevederile legii gestionarilor. Insa ar trebui prin fisa postului sa ii fie prezentate responsabilitatile cu privire la asigurarea integritatii bunurilor manipulate.

Zi frumoasa!

Oprea
Oprea
8 Luni In trecut

Buna ziua,
Lucrez intr-o institutie unde sunt angajati – gestionari, numiti prin decizie, la care li s-au retinut garantie in numerar echivalentul a trei salarii conform Legii nr. 22/1969, actualizata 2016. Unul dintre ei este in concediu medical de trei luni si a solicitat printr-o cerere sa i se restituie garantia in numerar deoarece are nevoie de bani pentru ingrijire medicala. Conducerea este deacord sa fie ajutat dar conform art.16 din lege nu este legal.
Cum se poate proceda sa nu se incalce legea si angajatul sa fie ajutat?
Cu stima!

Prenume
Monica
Ursache Miruna
Administrator
8 Luni In trecut
Reply to  Oprea

Buna ziua,

Se poate intocmi o decizie de reducere a valorii garantiei de la 3 salarii la un salariu de exemplu. Art. 12 din legea 22/1969 arata ca: „Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate„.

Astfel, se vor putea restitui 2 salarii angajatului.

Articolul 20 stipuleaza:
„Garantiile vor fi recalculate periodic in functie de schimbarile intervenite in salariul tarifar al gestionarului, precum si in specificul si valoarea bunurilor gestionate, procedandu-se la modificarea corespunzatoare a contractului de garantie.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara completarea garantiei in numerar, se va proceda conform articolului 13. Daca garantia in numerar depusa este mai mare decat garantia recalculata, diferenta se va elibera, in termen de cel mult 10 zile, gestionarului.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara constituirea sau completarea garantiilor suplimentare, aceasta se face in termen de 60 zile de la data recalcularii.”

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Zi frumoasa!

pintea
pintea
8 Luni In trecut

eu ca contabil imi trebuie ceva acte pentru ai retine garantia de gestionare , de ex. o dispozitie sau ce anume imi trebuie

Prenume
viorica
Ursache Miruna
Administrator
8 Luni In trecut
Reply to  pintea

Buna ziua,

Legea 22/1969 arata ca garantia în numerar va fi depusa de catre agentii economici, autoritatile si institutiile publice la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, intr-un cont special al agentului economic, al autoritatii ori al institutiei publice respective.

Garantiile in numerar depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci se inscriu intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi pastrat in casieria agentului economic, autoritatii sau institutiei publice in favoarea careia s-a constituit garantia. Asadar, se prevede existenta caietului de consemnare pentru evidenta garantiilor.

Zi frumoasa!

alrun
alrun
7 Luni In trecut

Buna ziua! Sunt profesor intr-un liceu militar. Am fost numita gestionar pe laboratorul de informatica, pentru ca imi desfasor activitatea in laboratorul de informatica. Este legal? Existand informaticieni in scoala, nu ei ar fi trebuit sa preia gestiunea?

Prenume
nadia
Ursache Miruna
Administrator
7 Luni In trecut
Reply to  alrun

Buna ziua,

Legea gestionarului nu prevede criterii pentru a stabili modul in care ar trebui numit un gestionar, ci doar condiitiile necesare si responsabilitati. Probabil fiindca va desfasurati activitatea in cadrul laboratorului, conducerea unitatii a considerat ca ar trebui sa preluati gestiunea bunurilor din structura laboratorului. Acesta este o decizie interna, care tine de procedura interna a firmei. Puteti gasi aici legea gestionarului: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Zi frumoasa!

Mocanu
Mocanu
5 Luni In trecut

Buna ziua.Recent s-a schimbat managerul multinaționalei la care lucrez si acesta fără să mă întrebe a procurat o dublură de la cheile depozitului si de cate ori are nevoie intra fără nici o problemă.Eu sunt gestionarul unității și răspund de toată gestiunea.Este legal ca acesta să aibă această dublură dar eu sa fiu cel care răspunde de stoc?
Multumesc si o zi buna

Prenume
Ionut
Ursache Miruna
Administrator
5 Luni In trecut
Reply to  Mocanu

Buna ziua Ionut,

In opinia noastra, nu este firesc acest lucru.

Va recomandam sa discutati cu acest manager despre responsabilitatile dumneavoastra legate de gestiune si despre pastrarea cheilor.

Zi frumoasa!

Slabu
Slabu
5 Luni In trecut

Eu am avut o garantie ,banca raiffeisen refuza sa- mi arate acel document fals cum a fost lichdat garantia ce sa fac multumesc

Prenume
Ionel
Ursache Miruna
Administrator
5 Luni In trecut
Reply to  Slabu

Buna ziua,

In cazul unor probleme cu banca – in caz de refuz de a va furniza informatii, o solutie ar fi sa contactati un jurist/avocat care sa va ofere informatii privind demersurile legale cele mai potrivite.

Zi frumoasa!

maris
maris
5 Luni In trecut

Buna ziua,
Am o intrebare pentru urmatoarea situatie, in cauza. Sunt gestionar intr-un depozit deschis , in aer liber de o suparata de cca 5 hectare in care are toata lume acces , incepand de la femei de ferviciu pana la toti conducatorii de camioane care incarca de la noi nesupravegheati de nimeni pana ajung in depozit chiar daca trec pe langa stivele de marfa. De ce mie ca gestionar ( astazi am avut o sedinta in care ni s-a prezrntat decizia de retinere valoarea minima din salariu ) , care lucrez 8 ore iar in SA- ul unde lucrez exista doar 2 zile libera pe an, se lucreaza in ture non-stop. ?
De ce sa mi se retina mie din salariu cand eu nu nu am conditii de a inchide depozitul ” cu cheie ” cand plec acasa ? uneori gasit doar ambalajul de la marfa ca un binevoitor ” a dat-o peste gard . Multumesc.

Prenume
Iulia
Ursache Miruna
Administrator
4 Luni In trecut
Reply to  maris

Buna ziua Iulia,

Din cate intelegem, dumneavoastra raspundeti de o gestiune, insa compania pentru care lucrati nu asigura mijloacele necesare securizarii aceastei gestiuni, astfel incat persoane din exterior pot patrunde cu usurinta si pot sutrage bunuri din depozitul respectiv.

Va recomandam sa discutati cu conducerea entitatii aceasta situatie, pentru a solicita o decizie scrisa privind limitarea responsabilitatii dumneavoastra in acest caz.

In ceea ce priveste programul de munca, daca incadrarea este la 8 ore, atunci firma are obligatia prin lege sa respecte acest program.

Zi frumoasa!

Radu
Radu
5 Luni In trecut

Buna ziua ,
Numele meu este Radu Marian si am urmatoarea problema. Sunt angajat la o societate comerciala in functia de primitor-distribuitor si am in gestiune bunuri in valoare de milioane de euro. In luna decembrie am anuntat prin e-mail seful direct,seful de departament si directorul de intentia mea de a-mi depune dosarul de pensionare la data la care voi indeplini conditiile de pensionare respectiv 30 ianuarie 2020 si am cerut demararea procedurii de predare a gestiunii.Pana in prezent nu am primit nici un raspuns. La data de 30 ianuarie mi-am depus dosarul de pensionare si am revenit cu un alt e-mail prin care am precizat numarul de inregistrare al dosarului,faptul ca termenul maxim de solutionare este de 45 de zile calendaristice si am cerut din nou inceperea procedurii de predarea gestiunii avand in vedere numarul mare de repere din inventar cunoscand faptul ca procedura de inventariere durează cel putin 30 de zile. Nici de aceasta data nu am primit raspuns. Astazi 10 februarie am avut o discutie cu seful direct care mi-a spus ca a demarat procedura de scoatere la concurs a postului. Scoaterea postului la concurs este o procedura de lungă durată poate fi chiar un an daca nu se gasesc candidati. Am informat seful direct de prevederile codului muncii art.56 litera c referitoare la incetarea de drept a CIM odată cu primirea deciziei de pensionarea, am cerut aplicarea prevederilor din hotararea 2230/1969 art.2 referitoare la predarea gestiunii catre un alt angajat in cazul in care nu este disponibil un alt gestionar dar seful direct și celelalte persoane responsabile nu doresc predarea gestiunii pana nu vor angaja un alt gestionar. Aceasta situatie imi va cauza mari neplaceri, practic in jurul datei de 15 martie voi primi decizia de pensionare, CIM va inceta de drept iar eu voi rămâne cu o gestiune cu o valoare foarte mare asupra căreia nu voi avea nici un control pe o perioadă nedeterminată,mai mult de atât mi s-a spus ca nu mi se va încheia nici fișa de lichidare pana la predarea gestiunii. Am incercat să gasesc o prevedere legala prin care să ii determin sa demareze procedura de predare de gestiune dar in afara hotărârii 2230/1969 nu am gasit nimic dar aceste prevederi nu se dorește a fi aplicate. Efectiv conducerea nu vrea sa se caute alta solutie decât angajarea unui alt gestionar ceea ce cu siguranta nu se va intampla intr-un viitor apropiat data fiind procedura de concurs (scoaterea de 3 ori la concures pe intern la diferenta de o lună, urmată de scoaterea la extern). Vă rog sa ma sfătuiți ce pot face sa nu ajung în situatia mentionată, de a fi pensionar cu o gestiune pe care nu o pot controla și de care conform legii rămân răspunzător chiar dacă nu o am sub control
Vă mulțumesc

Prenume
Marian
Ursache Miruna
Administrator
4 Luni In trecut
Reply to  Radu

Buna ziua Marian,

In opinia noastra, in momentul in care contractul dumneavoastra de munca inceteaza ca urmare a pensionarii, compania este obligata sa respecte aceasta decizie.

Va recomandam sa informati in scris societatea despre toate aceste aspecte mentionate, cu numar de intrare in unitate, pentru a avea si o dovada scrisa. Consideram ca organizarea predarii gestiunii este responsabilitatea conducerii entitatii, nu a dumneavoastra. Art. 56 alin. c) din Codul muncii arata ca la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, contractul individual de munca existent inceteaza de drept.

Va recomandam sa solicitati si un sfat juridic unui specialist.

Zi frumoasa!

GALL
GALL
5 Luni In trecut

buna ziua , va rog sa ma lamuriti se poate retine garantie daca depozitul nu este inchis sub cheie , marfa se depoziteaza afara , avem firma de paza si firma nu are camere de supravechere care sa cuprinda toate spatiile de depozitare . Acces la marfa pot avea totii soferii ce intra in firma .Nu mi se pare normal sa se retina garantie DACA DEPOZITUL NU ESTE INCHIS SUB CHEIE . VA MULTUMESC

Prenume
stan
Ursache Miruna
Administrator
4 Luni In trecut
Reply to  GALL

Buna ziua,

Aici este o problema interna la nivelul firmei pe care va trebui sa o discutati cu conducerea firmei, in sensul in care responsabilitatea dumneavoastra trebuie limitata atata timp cat compania nu asigura toate mijloacele si conditiile necesare securizarii spatiului.

Practic, dumneavoastra raspundeti de bunuri pentru care nu puteti asigura controlul complet. Va recomandam sa discutati aceste aspecte cu conducerea companiei si eventual, daca lucrurile nu se pot solutiona intern, sa solicitati si un sfat juridic.

Zi frumoasa!

aron
aron
4 Luni In trecut

daca sunt angajat ca mecanic auto are dreptul angajatorul sa traga garantie am pe inventar 1 dulap cu scule de vreo 1500ron si sa mi opreasca garantie 3salaricare depaseste cu mult ce am pe inventar??? ne a facut contract prin reifeizen banca care nu prea consider ceva serios ca am mai avut cunostinte care au patit cu garantii din astia bineinteles nici nu stiam ce semnam ca totul a fost cu fuga in timpul serviciului si ne o grabit cu semnatul neavind timp sa citim ce semnam

Prenume
bartha
Ursache Miruna
Administrator
4 Luni In trecut
Reply to  aron

Buna ziua,

Gestionarul, asa cum este el definit de Legea 22/1969, are obligatia de a constitui o garantie in numerar. Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate.

Probabil contractul semnat este cel prin care se constituie aceasta garantie. Va prezentam un link de unde puteti citi legea gestionarului, in detaliu : http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218

Seara frumoasa!

Ignat
Ignat
4 Luni In trecut

Buna ziua..lucrez ca si casier la o instituție de stat, având si gestiune . Este legal sa ne cheme din timpul nostru liber sa ne faca inventar la bunurile ce le avem in gestiune ?? Un articol din lege care m ar putea ajuta.multumesc.

Prenume
Alina
Ursache Miruna
Administrator
3 Luni In trecut
Reply to  Ignat

Buna ziua Alina,

In opinia noastra, toate activitatile acestea trebuie desfasurate in timpul programului de lucru al angajatului. Avem in acest sens art. 120 din Codul muncii care arata ca munca prestata in afara duratei normale a timpului de munca saptamanal este considerata munca suplimentara. Munca suplimentara nu poate fi efectuata fara acordul salariatului, cu exceptia cazului de forta majora sau pentru lucrari urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor unui accident.

Asadar, faptul ca sunteti solicitat sa veniti la serviciu dupa terminarea programului normal de munca inseamna ca sunteti solicitat sa prestati munca suplimentara care nu poate fi efectuata fara acordul dumneavoastra.

Zi frumoasa!

functionar
functionar
2 Luni In trecut

Stimata doamna,
un gestionar poate fi si casier? In acest caz se constituie 2 garantii?

Multumesc mult si va felicit ptr ceea ce faceti aici!!!

Prenume
casier
Ursache Miruna
Administrator
2 Luni In trecut
Reply to  functionar

Buna ziua,

Multumim frumos pentru aprecieri, ne aduc mare bucurie!

Pentru a raspunde intrebarii pe care ne-ati adresat-o, in opinia noastra da, este posibil acest lucru, fiindca se refera la gestiuni separate – gestiunea bunurilor si gestiunea banilor. Prin urmare, se aplica ambele garantii.

Zi frumoasa!

casier
casier
2 Luni In trecut
Reply to  Ursache Miruna

multumesc mult! Mult succes in ceea ce faceti !

Mocanu
Mocanu
1 Luna In trecut

Buna ziua! Am si eu o intrebare. Sunt angajata intr un magazin mixt si am fost agresata si amenintat de o clienta. Si intrebarea: Am dreptul sa ma apar si verbal sau sa chem organele competente?? Deoarece Patronul mi a interzis cu vehement sa fac asta, ba chear ma amenitat cu concedierea.

Prenume
Elena Silvia
Ursache Miruna
Administrator
1 Luna In trecut
Reply to  Mocanu

Buna ziua Elena,

Multumim pentru intrebarea adresata si regretam situatia in care va aflati.

In cazul agresiunii este recomandat sa solicitati un sfat juridic. In opinia noastra (dar atentie, noi nu activam in domeniul juridic), daca circumstantele o impun (agresiune fizica, verbala), este recomandat sa solicitati ajutorul organelor competente.

In sprijinul acestei idei, va redam prevederile unui act normativ care se aplica incepand cu 26.01.2020 si care prevede ca pentru savarsirea in public de fapte, acte sau gesturi obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenintari cu acte de violenta impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natura sa tulbure ordinea si linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze demnitatea si onoarea acestora, se vor aplica amenzi cuprinse intre 200 lei si 1.000 lei. Contraventiile se constata de catre primar, imputernicitii acestuia, de catre ofiterii sau agentii de politie ori de catre ofiterii, maistrii militari si subofiterii din jandarmerie, precum si pentru faptele constatate in zona specifica de competenta, de catre politistii de frontiera. (Legea nr. 192 din 25 octombrie 2019)

Speram ca aceste informatii sa va fie utile si sa puteti gestiona aceasta situatie neplacuta cat mai bine posibil.

Mult succes!