#decrizaIntrebari din Domeniu

16 masuri de sprijin oferite de stat companiilor pentru combaterea efectelor pandemiei

Publicat in 24-03-2020 - Actualizat in 30-03-2020

Foarte multe companii sunt afectate in aceasta perioada de criza generata de epidemie. Pe langa solutiile companiilor de supravietuire pe timp de criza, Guvernul a publicat o serie de masuri de sprijinire a firmelor, pe care le prezentam structurat mai jos.

Masuri legate de angajati

Principalele elemente de noutate aduse de ultimele prevederi legislative (publicate sambata, 21 martie 2020 in Monitorul Oficial) pentru a sprijini angajatorii si angajatii ale caror locuri de munca au fost afectate de pandemie sunt:

Posibilitatea angajatilor cu copii de a solicita concediu de supraveghere a copiilor

Aceasta este o solutie pentru angajatii care indeplinesc urmatoarele conditii:

  • au copii cu varsta de pana la 12 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant sau copii cu dizabilitati cu varsta de pana la 18 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant
  • locul de munca ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.

Prevederile NU se aplica in cazul in care angajatul se afla in una sau mai multe din urmatoarele situatii:

  • este in concediul de crestere copil
  • este asistentul personal al unuia dintre copiii aflati in intretinere
  • este in concediu de odihna/concediu fara plata
  • este o persoana a carei raporturi de munca sunt suspendate pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului
  • celalalt parinte nu realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit

Angajatul va primi de la angajator o indemnizatie reprezentand 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut (75%*5.429 lei = 4.072 lei). Angajatorul va suporta contributiile sociale si impozitul, iar suma efectiv platita angajatului se va recupera de catre angajator de la stat in baza unei documentatii.

Baza legala: Legea 19/2020 si Hotararea 217/2020.

Pentru firmele care au activitatea oprita in baza legii pe perioada epidemiei (restaurante, sali de sport, saloane de infrumusetare, centre de conferinte etc.) exista posibilitatea pentru angajati de a intra in somaj tehnic, cu suportarea de catre stat a 75% din salariul de baza, plafonat la 75% din salariul mediu brut pe economie. Contractul de munca se suspenda, angajatii obtin indemnizatia mentionata, sunt in continuare asigurati la sanatate si au continuare stagiu la pensii.

Baza legala: OG 30/2020

Pentru firmele care au activitata diminuata in perioada actuala (mai precis inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020 si nu au capacitate financiara pentru a plati toti salariatii),  75% din angajati poti beneficia de somaj tehnic, in contextul in care statul sa suporte indemnizatia, la nivelul a 75% din salariul de baza, in limita a 75% din salariul mediu brut pe economie. Trebuie sa retinem ca diferenta fata de situatia expusa la punctul 2 este ca numai 75% dintre angajati pot beneficia de aceasta masura. Nu este prevazut modul in care se face selectia, prin urmare presupunem firesc ca este alegerea angajatorului.

Baza legala: OG 30/2020

Masuri legate de indeplinirea obligatiilor fiscale

Firmele au obligatia sa plateasca obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a OUG 29/2020 (respectiv data de 21.03.2020), dar daca nu o fac, nu li se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. Acestea nu se vor considera nici obligatii fiscale restante.

Baza legala: OUG 29/2020

Firmele au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, in continuare, dupa calendarul fiscal obisnuit. Masura amanarii, desi discutata anterior intr-un comunicat de presa al ANAF, nu a fost prevazuta de OUG 29/2020. Cu toate acestea, dupa publicarea OUG 29/2020, ANAF a revenit  cu un comunicat de presa prin care anunta ca toate cazurile exceptionale si argumentate de intarzieri in depunerea declaratiilor vor fi tratate cu toata deschiderea si indulgenta prevazute de lege.

Se amana primul termen de plata a impozitelor si taxelor locale de pe 31 martie 2020 pe 30 iunie 2020, inclusiv.

Baza legala: OUG 29/2020, art. V

Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate în materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.

Baza legala: OUG 29/2020 , art. VII

Platitorii de impozit pe profit cu plati anticipate trimestriale pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se pastreaza pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.

Baza legala: OUG 29/2020 , articolul VIII

Masuri de restructurare

S-a extins termenul la care firmele care doresc sa isi restructureze obligatiile bugetare in sold la 31.12.2018 pot notifica organul fiscal competent cu privire la intentia de restructurare si termenul pentru depunerea solicitarii de restructurare. Noua perioada pentru depunerea notificarii este 1 februarie – 31 iulie 2020 (anterior se incheia in 31 martie) iar solicitarea de restructurare se poate depune până la 30 octombrie 2020 (anterior era 31 iulie 2020).

Baza legala: OUG 29/2020 , articolul VI

Declaratia privind beneficiarul real

Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real prevazut in Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului se prelungeste cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020, iar pe durata starii de urgenta se suspenda depunerea acestei declaratii.

Potrivit legii, aceasta declaratie urma sa se depuna la oficiul registrului comertului in care este inmatriculata persoana juridica în termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale, maxim 21.07.2020 sau in termen de 15 zile de la data la care a intervenit o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real. Asadar, in aceasta perioada, nu se mai depune declaratia privind beneficiarul real.

Baza legala: OUG 29/2020 , articolul XI

Masuri legate de amanarea platii unor cheltuieli

Pe durata starii de urgenta, intreprinderile mici si mijlocii, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004, care si-au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati – electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare.

Procedura de emitere a certificatului de situatii de urgenta urmeaza a fi publicata in MOF.

  1. Nu se datoreaza penalitatile stipulate pentru intarzieri in executarea obligatiilor decurgand din contractele incheiate cu autoritatile publice de catre intreprinderile mici si mijlocii prevazute mai sus, pentru durata starii de urgenta.
  2. Ca un caz particular, pentru membrii urmatoarelor profesii: notar public, avocat, executor judecatoresc exista obligatia ca pe perioada instituirii starii de urgenta, sa respecte regulile de disciplina sanitara si celelalte masuri de protectie si preventie necesare in vederea asigurarii continuitatii activitatii. Nerespectarea acestei obligatii constituie abatere disciplinara care se sanctioneaza cu excluderea din profesie.

Masuri de finantare

Lichiditatea companiilor este astazi pusa greu la incercare. Cum poti sa aduci bani in firma in aceste momente, exceptand situatia clasica a creditarii firmei din resursele personale ale antreprenorului?

Implementarea unui program de sprijinire a IMM-urilor pentru diminuarea efectelor epidemiei, prin garantarea unor credite si subventionarea dobanzilor pentru aceste finantari. Astfel, Ministerul de Finante va garanta pana la 80% din valoarea finantarilor acordate. Valoarea maxima a creditelor/liniilor de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, avand o limita de cinci milioane de lei. Pentru creditele de investitii, valoarea maxima a finantarii este de zece milioane de lei. Totodata, valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilitati este de zece milioane de lei.

Pentru microintreprinderi sau intreprinderi mici, statul va acorda garantii pentru credite/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, exclusiv dobanzile, comisioanele si speze bancare aferente creditului garantat de stat in procent de maximum 90%. Valoarea maxima a finantarilor va fi de 500.000 lei /microintreprinderi si de un milion de lei / intreprinderi mici.

Valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, in limita pragurilor prevazute anterior.

Ministerul Finantelor Publice va subventiona 100% din dobanzile pentru creditele ce urmeaza a fi garantate, atat pentru microintreprinderi, cat si pentru intreprinderi mici si mijlocii. Dobanda va fi subventionata de la momentul acordarii creditului pana la data de 31 martie 2021.

Masuri luate de BNR si sistemul bancar

Masuri luate de BNR

Consiliul BNR s-a intalnit vineri (20 martie), in regim de urgenta – la fel ca in vest, si in Romania intalnirile de urgenta, neprogramate, ale BNR sunt un lucru foarte rar intalnit si semnalizeaza ca BNR vede situatia ca fiind alarmanta din punct de vedere macroeconomic.

Masurile BNR, traduse pe intelesul tuturor:

  • Reducerea dobanzii de politica monetara cu 0,5pp, la 2%. Desi nu are un impact direct in costurile de finantarea ale firmelor este un semnal, care de regula se transmite destul de uniform in reducerea costurilor la firul ierbii.
  • Furnizarea de lichiditati bancilor prin intermediul operatiunilor de tip REPO – astfel, BNR ofera finantarea bancilor in schimbul ganratiilor cu titluri de stat (este stiut ca bancile au stocuri consistente de titluri de stat – acum bancile vor lua bani de la BNR garantand cu acest portofoliu de titluri). Masura are ca scop sa asigure lichiditatea bancilor si operatiuni relaxate in sistem, insa este putin probabil ca se va reflecta imediat in credite noi – este previzibil ca bancile vor fi extrem, extrem de prudente cu finantarile noi in conditiile in care dimensiunea recesiunii care va urma criza medicala nu este inca stiuta.
  • Cumpararea de titluri de stat din piata secundara – masura este fara precedent in Romania si se traduce prin faptul ca BNR va intra in piata si va cumpara datoria statului. Intre vanzatori pot sa fie persoane fizice sau banci, iar gestul va aduce lichiditate in piata, dar va ajuta si la finantarea la costuri decente a Statului.

Masurile BNR sunt binevenite, insa este greu sa le evaluam deocamdata – daca BNR va furniza in timp si informatii despre dimensiunea operatiunilor REPO si de achizitii secundare, vom evalua mai precis daca masurile sunt un ajutor puternic sau mai degraba doar un mesaj trimis in piata.

Masuri luate de banci

Bancile sunt jucatori privati si vor cauta sa isi apare interesul. Pana la un punct interesul lor este identic cu interesul firmelor – adica nici unii, nici ceilalti nu doresc sa vada un val de falimente, pentru ca atunci pierde toata lumea. Insa nu trebuie sa ne asteptam la minuni – sistemul bancar este dominat de banci straine si ele vor aplica mai degraba politici standard.

Pana acum am vazut amanari la plata ratelor pentru persoanele fizice (pana la trei rate in cazul BT sau BCR) si masuri foarte firave sau rare in ce priveste IMMurile. Este de asteptat ca IMMurile afectate sa beneficieze de prelungiri automate ale liniilor si amanari la rate.

In Parlament se discuta o masura ce ar putea duce la amanarea, la cerere, a ratelor pentru persoanele fizice afectate, pana la finalul anului. Nu e o masura rea, dar va pune presiune pe banci si ar fi preferat ca focusul bancilor sa fie nu doar persoanele fizice, ci si IMMurile – in ideea in care ar fi mai bine sa gasim solutii pentru a nu avea si multi someri.

Vezi aici toate articolele SmartBill referitoare la criza in care se afla companiile in aceasta perioada. Nu uita #impreunareusim!

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
#decrizaBusiness Know-How

SmartBill lanseaza modulul de generare si gestionare vouchere!

#decrizaBusiness Know-How

10 idei pentru a-ti ajuta afacerea in perioada de criza

#decrizaIntrebari din Domeniu

Masuri luate de ANAF pentru sprijinirea companiilor si obtinerea avizului de forta majora

#decrizaBusiness Know-How

Sustine si tu mediul de afaceri din Romania!

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma