Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Obiecte de inventar versus mijloace fixe

Modificat in 29-06-2018

Antreprenorii sunt de cele mai multe ori nedumeriti in ceea ce priveste diferenta dintre obiecte de inventar si un mijloc fix. Aceste doua elemente pot fi destul de usor confundate daca nu sunt luate in considerare cateva aspecte, care totusi le diferentiaza contabil si fiscal.

Pentru a lamuri aceasta problema, vom face o mica analiza comparativa intre cele doua tipuri de bunuri.

Obiectele de inventar sunt bunuri (active circulante) care au o durata de functionare mai mica de un an . Acestea sunt recunoscute in contabilitate drept o cheltuiala totala in momentul achizitiei si darii in functiune si nu este nevoie sa se calculeze amortizare.

Mijloacele fixe sunt bunuri (imobilizari corporale) generatoare de beneficii economice viitoare si care sunt detinute de o entitate pentru o perioada mai mare de un an. Acestea sunt utilizate in productia de bunuri, prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scop administrativ.

Codul fiscal prevede si o limita a sumei (valorii de intrare) in vederea incadrarii in categoria de mijloc fix. Astfel, potrivit regulilor fiscale valoarea individuala a unui mijloc fix trebuie sa fie superioara limitei prevazuta de lege de 2.500 lei.

Cu toate ca in codul fiscal se prevede acest plafon, este posibil totusi ca, in cazul unei imobilizari corporale care la data intrarii in patrimoniu are o valoare fiscala mai mica decat aceasta limita, sa se poata recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare.  Acest plafon este asadar o optiune.

Pentru mijloacele fixe, spre deosebire de obiectele de inventar, in fiecare luna se calculeaza si se inregistreaza amortizarea bunului respectiv.

Ce inseamna acest lucru ?

Inseamna ca pe durata de viata a acelui bun (exemplu un laptop in valoare de 2.700 lei cu durata de viata de 3 ani), se recunoaste liniar in fiecare luna o cota parte din valoarea de intrare pe cheltuiala, pana cand intreaga valoare a bunului este trecuta pe cheltuiala.

Asadar,  se imparte valoarea laptopului (2.700 lei) la 3 ani*12 luni = 36 luni si se obtine o amortizarea lunara de 75 lei.

Lunar, timp de 3 ani, se va inregistra aceasta cheltuiala in contabilitate, astfel ca profitul lunar va fi mai mic cu 75 de lei/luna in urmatorii 3 ani.

Data de la care se calculeaza este luna urmatoare punerii in functiune.

De exemplu, un laptop care este achizitionat si pus in functiune in 11.10.2017 va incepe sa fie amortizat incepand cu luna noiembrie 2017.

Atentie! Nu orice mijloc fix se amortizeaza. Exceptie fac acele mijloace fixe care nu isi pierd valoarea in timp datorita folosirii, asa cum sunt terenurile, operele de arta sau locuintele de protocol.

In schimb, reprezinta active amortizabile:

  • amenajarile de terenuri;
  • investitiile efectuate la mijloacele fixe cu chirie;
  • investitiile efectuate la mijloace fixe existente cu scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali.

Cum se calculeaza valoarea de intrare la un platitor de TVA vs. neplatitor ?

O firma platitoare de TVA poate incadra un bun achizitionat in categoria mijloacelor fixe, daca baza (valoarea fara TVA) de pe factura primita de la furnizor este superioara limitei de 2.500 lei, prevazuta de lege.

O firma neplatitoare de TVA va incadra un bun achizitionat in categoria mijloacelor fixe, daca valoarea totala (baza + TVA) de pe factura primita de la furnizor este superioara limitei de 2.500 lei, prevazute de lege.

Avantaje si dezavantaje

Un dezavantaj al obiectelor de inventar ar putea fi faptul ca, de regula, in momentul achizitiei are loc si darea in functiune, mai exact, trebuie reflectata o cheltuiala totala, imediata, in contabilitate, ceea ce va conduce la o crestere brusca a cheltuielilor si o diminuare a profitului.

Un avantaj al mijloacelor fixe ar putea fi faptul ca, in momentul achizitiei acestea se vor pune in conturi dedicate imobilizarilor, cheltuiala fiind reflectata treptat (lunar) in contabilitate, mai exact se va tine un registru separat in care se va calcula amortizarea bunurilor, nefiind afectat decat partial profitul societatii.

Potrivit Ordinului nr. 1802/2017 un mijloc fix trebuie amortizat pe o durata estimata de viata, mai exact pe o perioada in care respectivul bun functioneaza in parametrii optimi pentru a putea fi utilizat de catre societate.

Pentru a se putea stabili care este durata de viata al unui mijloc fix exista un catalog de clasificare a mijloacelor fixe, in care sunt mentionate sub forma unor intervale de ani duratele normale de functionare a acestora.

Astfel ca, entitatea poate sa aleaga in functie de mijlocul fix pe care il detine, un anumit numar de ani de amortizare din intervalul stabilit in respectivul catalog.

Aspecte pe care trebuie sa le retii:

  • obiectele de inventar sunt utilizate pentru o perioada mai mica de un an;
  • mijloacele fixe sunt utilizate pentru o perioada mai mare de un an;
  • obiectele de inventar au o valoare individuala mai mica de 2.500 lei;
  • mijloacele fixe au o valoare individuala mai mare de 2.500 lei;
  • obiectele de inventar nu se amortizeaza;
  • mijloacele fixe se amortizeaza;
  • cheltuielile cu obiectele de inventar afecteaza direct profitul societatii;
  • chetuielile cu mijloacele fixe sunt inregistrate esalonat in contabilitate, ceea ce nu afecteaza direct si imediat profitul socitatii;
  • amortizarea mijloacelor fixe se va inregistra in contabilitate in luna urmatoare celei in care s-a realizat achizitia;
  • pentru mijloacele fixe trebuie intocmit un registru de amortizare in care sa se mentioneze durata de amortizare si valoare amortizabila lunara.
avatar
12 Discutii
13 Raspunsuri la discutie
2 Abonati
 
Comentariul cu cele mai multe reactii
Cea mai populara discutie
14 Autorii comentariilor
Ursache MirunaCorinaDamsaIVANDragos Autorii comentariilor recente
  Aboneaza-te  
Cele mai noi Cele mai vechi Cel mai votat
Anunta-ma
Gabriela Enache
Vizitator
Gabriela Enache

Ce facem cu obiectele de inventar care sunt folosite o perioada mai mare de 1 an(un birou,o imprimanta…) ? Se tin in registrul inventar pana la data la care se caseaza sau dupa ce a trecut termenul de 1 an trebuie sa le scoatem din inventar?

Daniela
Vizitator
Daniela

Buna Gabriela,

Obiectele de inventar date in folosinta (trecute pe cheltuiala) nu mai exista practic in bilantul entitatii. Ele se reflecta doar in conturile din afara bilantului si se inventariaza pe liste separate. Acestea vor figura in lista respectiva atat timp cat sunt utilizate de entitate (nu conteaza ca este vorba de un an, mai putin de un an sau mai mult), urmand sa fie eliminate din conturile extrabilantiere si de pe listele de inventar in momentul casarii, vanzarii, sau altei forme de iesire din gestiune.

O zi frumoasa!

Ursache Miruna
Vizitator

Buna ziua,

Rolul inventarului este acela de a corecta stocul, mai ales ca manusile prin natura lor se uzeaza. Acestea se pot constata la inventariere uzate, lipsa, distruse si se trece cantitatea ramasa pe stoc efectiv, in stare buna si utilizabila.

Prin salvarea inventarului, gestiunea obiectelor de inventar se ajusteaza automat, ramanand in stoc doar cantitatea constata fizic de comisia de inventariere.

nicolae
Vizitator
nicolae

Buna ! In 2017 a fost infintat ministerul pentru mediul de afaceri comert si antreprenoriat si functioneaza in aceiasi cladire cu ministerul economiei, la momentul infintarii ministerului a fost semnat un protocol si un contract de comodat intre MMACA si ME iar prin act aditional au fost preluate misloace fixe (mobilier si IT) fara a fi inventariate la acel moment…acum se doreste inventarierea acestor misloace fixe…cum se poate face inventarierea acestor misloace fixe avand in vedere ca ele au fost predate catre ministerul pentru mediul de afaceri comert si antreprenoriat pe o lista fara numar de inventar si fara documente… Citeste mai mult »

Prenume
sorin
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru atentia cu care ne cititi! In aceasta situatie, fiind vorba de mijloace fixe predate in baza unui contract de comodat, deci cu titlu gratuit, ele trebuie inventariate pe liste separate. Puteti sa intocmiti o lista de inventariere care sa aiba ca baza anexa de la contractul de comodat in care sa verificati existenta bunurilor. Fiind predate cu titlu gratuit si neavand acces la datele cu privire la valoarea de inventar din contabilitatea ME, consideram ca este suficient ca pe lista sa fie trecuta denumirea fara valoare. In ce priveste numarul de inventar, puteti sa le alocati… Citeste mai mult »

Valery
Vizitator
Valery

Buna ziua, care este durata de functionare a unui telefon fix de birou? multumesc

Prenume
Chirca
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru atentia cu care ne cititi!

Telefonul fix se incadreaza in clasa 3.2.2.

Aparate de telecomunicații pentru birou: aparate telefonice, aparate telefax, aparate telex, instalații de comandă prin radio, aparate de căutat persoane etc. cu durata de amortizare intre 3 si 5 ani.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.

O zi frumoasa!

ANCA
Vizitator
ANCA

Bună seara ,
Care este perioada de amortizare a unui compresor folosit în stomatologie?
Mulțumesc.

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Anca, Daca acest compresor are o valoare de intrare mai mare de 2.500 lei, atunci este considerat mijloc fix si se va supune amortizarii. Potrivit Ordinului nr. 1802/2017, un mijloc fix trebuie amortizat pe o durata estimata de viata, mai exact pe o perioada in care respectivul bun functioneaza in parametri optimi pentru a putea fi utilizat de catre societate. Pentru a se putea stabili care este durata de viata a unui mijloc fix, exista un catalog de clasificare a mijloacelor fixe, in care sunt mentionate sub forma unor intervale de ani duratele normale de functionare a acestora.… Citeste mai mult »

Borcea
Vizitator
Borcea

Buna seara,
Pentru un mijloc fix amortizat, care inca se utilizeaza, pentru care se achizitioneaza piese de schimb, valoarea pieselor de schimb modifica valoarea mijlocului fix ?
Mijlocul fix a devenit, la o perioada dupa amortizare, obiect de inventar de natura mijoacelor fixe.
Piesele de schimb pentru un mijloc fix se achizitioneaza sau se pot achizitiona prin fondurile pentru investitii ?

Prenume
Daniel
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Redam mai jos prevederile contabile, care raspund acestei intrebari:

Piesele de schimb si echipamentul de service sunt, in general, contabilizate ca stocuri si recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand sunt consumate. Totusi, piesele de schimb importante si echipamentele de securitate sunt considerate imobilizari corporale atunci cand o entitate preconizeaza ca le va utiliza pe parcursul unei perioade ce depaseste un an.

Speram ca aceste informatii va sunt de folos.

Zi frumoasa!

Voina
Vizitator
Voina

Buna ziua. Va rog frumos sa ma lamuriti si pe mine: am un PFA prestari serviciii in partida simpla cu venit real ce tip de registru inventar trebuie sa folosesc? Si ce trec in el hartia si CD si cartusele la imprimanta se trec in registru sau numai imprimanta?
Va multumesc

Prenume
Lenuta
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru aceasta intrebare.

Pentru PFA-urile care isi tin contabilitatea in partida simpla, exista un model de registru inventar 14-1-2/b in anexa de la Ordinul nr. 170/2015 actualizat – pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla.

Consideram ca hartia, CD-urile si cartusele sunt materiale consumabile, doar imprimanta (daca pretul de achizitie a acesteia este sub 2.500 lei) este considerata obiect de inventar si trebuie trecuta in registru.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Zi frumoasa!

Bertoti
Vizitator
Bertoti

Buna ziua,
As dori sa stiu daca in registrul inventar al unui PFA cu contabilitate in partida simpla obiectele de inventar si mijloacele fixe se trec o singura data, la data achizitiei sau trebuie facut un inventar al acestora la inceputul fiecarui an?
Va multumesc.

Prenume
Péter
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Peter, Potrivit Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla (Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla), persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii. “Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b). Registrul-inventar se completeaza la inceputul activitatii, la sfarsitul exercitiului financiar, precum si cu ocazia incetarii activitatii. Registrul-inventar se completeaza prin inscrierea tuturor elementelor inventariate, element… Citeste mai mult »

IVAN
Vizitator
IVAN

Daca piese de schimb au fost inregistrate ca obiecte de inventar, cum se poate remedia situatia?

Prenume
ION
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea dumneavoastra.

In situatia mentionata, dumneavoastra ati inregistrat bunurile ca obiecte de inventar reflectandu-le la achizitie pe contul 303 si apoi pe cheltuiala pe contul 603. Puteti inregistra 3024 Piese de schimb = 303 Obiecte de inventar si apoi 6024 =3024.

Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.

Zi frumoasa!

Dragos
Vizitator
Dragos

mesele si scaunele unei terase( din lemn), acaror valoarfe individuala nu se tidică la 2500lei, unde la introduc?

Prenume
B
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

In cazul in care bunurile (luate in mod individual) nu se ridica la valoarea de 2.500 lei, se vor incadra in categoria obiectelor de inventar.

Zi frumoasa!

IVAN
Vizitator
IVAN

Este obligatoriu ca obiectele de inventar sa primeasca numere intr-un registru al numerelor de inventar? Nu stiu cum se poate inscriptiona un nr de inventar pe o pensa, foarfeca chirurgicala sau maner bisturiu.

Prenume
ION
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Nu este obligatoriu numarul de inventar, mai ales in situatia dumneavoastra. Chiar daca ar exista obligativitate, aceasta nu s-ar putea materializa. Dar trebuie sa tineti evidenta lor intr-o lista cu obiecte de inventar.

Zi frumoasa!

Damsa
Vizitator
Damsa

Buna seara
As avea o intrebare.
La societatea noastră s-au inlocuit dalele existente in curte cu altele noi.Pe lângă ele s-au achiziționat si materiale de constructii necesare montării lor.
Cum înregistrez aceste facturi si ce documentație mai trebuie sa fac in contabilitate.
Multumesc mult.

Prenume
Adriana
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Adriana,

In functie de valoarea investitiei, daca este peste 2.500 lei, puteti sa o inregistrati pe 2112 Amenajari de terenuri – atat datele, cat si cheltuielile cu montajul.

Pana la finalizarea lucrarii, puteti inregistra toate aceste facturi aferente lucrarii pe contul 231 – imobilizari corporale in curs de executie.

In momentul in care lucrarea este finalizata, faceti procesul verbal de receptie cu valoarea intreaga a lucrarii, pe baza caruia treceti suma din contul 231 in 2112. Urmeaza sa o amortizati pe durata de viata specifica.

Zi frumoasa!

Corina
Vizitator
Corina

Buna ziua!
Un panou de pluta (avizier) in valoare de 200 lei e obiect de inventar? (Pt scoala) Din ce cont se poate plati? Multumesc!

Prenume
Corina
Ursache Miruna
Administrator

Buna Corina,

Panoul de la avizier se poate considera obiect de inventar. Nu va putem recomanda un cont, noi neavand expertiza pe institutii publice.

Zi frumoasa!

Autentificare Cloud

Contact