Articol scris de Luiza Daneliuc

Home | | Cand devine o firma platitoare de TVA si ce inseamna acest lucru?

Modificat in 14-12-2018

Ce obligatii are o firma atunci cand trece pragul legal si este obligata sa devina platitor TVA?

Checklist:

O societate, la infiintare, este neplatitoare de TVA, beneficiind de regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310 din Codul Fiscal, care spune ca o persoana impozabila a carei cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de 300.000 lei poate aplica scutirea de taxa.

Este important de precizat faptul ca plafonul de 300.000 lei nu se aplica proportional cu lunile in care entitatea a functionat efectiv. De exemplu, o societate infiintata in ianuarie va aplica acelasi plafon cu o societate infiintata in decembrie si anume, tot suma de 300.000 lei.

Persoana impozabilă care îndeplinește condițiile de mai sus  pentru aplicarea regimului special de scutire poate opta oricând pentru aplicarea regimului normal de taxă.

Cand depasesc plafonul de venituri de 300.000 lei/an

Atentie! In urma publicarii Legii nr. 72/2018 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, ce a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 260 din 23 martie 2018 si care a intrat in vigoare pe data de 27 martie 2018, lege ce prevede noi reglementari in materie de inregistrare in scopuri de TVA, printre care modificarea plafonului de inregistrare in scopuri de TVA de la 220.000 la 300.000 lei, urmatoarele reguli tranzitorii sunt aplicabile:

– o societate care a fost infiintata inainte de 31 decembrie 2017 va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA daca depaseste plafonul de 220.000 lei in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018 si 1 aprilie 2018 (perioada de referinta). In cazul in care plafonul de 220.000 lei nu este depasit pe durata acestei perioade de referinta, atunci societatea respectiva va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA daca va depasi pragul de 300.000 lei pana pe data de 31 decembrie 2018. Regula de mai sus se aplica si in cazul societatilor infiintate in perioada de referinta.

– o societate infiintata dupa data de 1 aprilie 2018 va fi obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA daca va depasi plafonul de 300.000 lei de la data infiintarii si pana pe 31 decembrie 2018. 

In momentul depasirii pragului de venituri de 300.000 lei intr-un an fiscal, societatea are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de zece zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon. Inregistrarea se face prin depunerea declaratiei 010. De exemplu, daca am depasit plafonul pe 11 noiembrie, pana pe 10 decembrie trebuie sa depun declaratia 010 impreuna cu balanta din care sa reiasa depasirea plafonului si data cand acest lucru s-a intamplat.

Dosarul de inregistrare mai trebuie sa contina si: documentele de identitate ale administratorilor si asociatilor, copie dupa certificatul de inregistrare la ONRC, declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca societatea desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora, o copie dupa contractul de prestari servicii contabile (prima si ultima pagina), iar daca documentele sunt depuse prin imputernicit, o imputernicire si o copie dupa buletinul imputernicitului.

Nedepunerea in termen a formularului 010 se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru societatile din categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte firme si persoanele fizice.

Daca persoana care depaseste plafonul nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:

a) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente sau dupa caz;

b) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri TVA , daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata.

Inregistrarea in scopuri de TVA se va efectua cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea.

De exemplu, daca depasirea de plafon a fost realizata in 11 noiembrie 2017, entitatea depune 010 pana in 10 decembrie 2017 iar inregistrarea in scop de TVA se face incepand cu 1 ianuarie 2018.

Pana la data emiterii CIF-ului, care va avea inscris pe el data la care deveniti platitor de TVA, toate facturile se vor emite fara TVA, chiar daca plafonul de 300.000 lei/an a fost depasit.

Incepand cu data la care firma s-a inregistrat ca platitoare de TVA (data inscrisa pe CIF), are obligatia sa emita toate facturile cu TVA. Astfel va incepe sa colecteze TVA-ul din facturile emise si va deduce TVA-ul din facturile primite de la furnizori. Aceste operatii vor fi evidentiate in jurnalele de cumparari si vanzari.

Incepand cu luna in care devine platitoare de TVA, firma are obligatia sa depuna si urmatoarele declaratii:

Ce inseamna TVA la incasare?

Regimul TVA-ului la incasare consta in faptul ca atat plata cat si deducerea TVA este amanata pana la data incasarii clientilor respectiv platii furnizorilor. Sistemul este util societatilor care incaseaza contravaloarea facturilor emise catre clienti la termene medii si mari. Cand aplicam acest sistem, trebuie sa tinem cont si de platile facute catre furnizori, astfel incat este necesar ca in perioada in care ne incasam clientii sa facem si platile catre furnizorii de servicii pentru a putea deduce TVA-ul din facturile emise de catre acestia.

Totodata sunt afectati de acest sistem de TVA la incasare si firmele care nu opteaza pentru acest sistem dar au furnizori care aplica sistemul de TVA la incasare. Firmele care nu sunt in sistem nu vor putea deduce TVA-ul din facturile de la furnizorii care aplica sistemul decat la momentul platii acestora.

Cine poate aplica pentru sistemul de TVA la incasare

Pot aplica pentru sistemul de TVA la incasare persoanele impozabile cu sediul activitatii in Romania, inregistrate in scopuri de TVA, a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei si opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare. (conform art. 282 alin (3) )

Persoanele neeligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare

  • persoanele impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal unic;
  • persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania;
  • persoanele impozabile care in anul precedent au depasit plafonul de 2.250.000 lei
  • persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 in cursul anului si care au depasit plafonul de 2.250.000 lei in anul precedent sau in anul calendaristic in curs, calculat in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA.

Baza legala: art. 282 alin. (4) din Codul fiscal.

Termene de depunere a declaratiei 097

Pentru a putea aplica sistemul de TVA la incasare, firma depune declaratia  097 "Notificare privind aplicarea sistemului TVA la incasare" si este astfel inscrisa in Registrul persoanelor care aplica TVA la incasare.

Termenul de depunere a declaratiei pentru intrarea in sistem este 25 ianuarie inclusiv a fiecarui an. In primul an in care face optiunea, societatea este obligata sa aplice sistemul pana la finalul anului calendaristic cu exceptia situatiei in care depaseste plafonul de 2.250.000. Ulterior, din al doilea an, daca nu a depasit plafonul, poate prin optiune sa renunte la aplicarea sistemului.

Societatile care devin platitoare de TVA in cursul anului, pot opta pentru intrarea in sistemul de TVA la incasare, o data cu depunerea declaratiei 010 de inregistrare.

Persoanele care nu au depasit plafonul de 2.250.000 lei dar care renunta la aplicarea sistemului, pot depune declaratia intre 1 si 25 ale oricarei luni. Data iesirii din sistemul TVA la incasare este data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea (conform art. 282 alin. 5 din Codul Fiscal)

Cum calculez plafonul de 2.250.000 lei

La determinarea cifrei de afaceri de 2.250.000 lei care serveste drept referinta pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei, se au in vedere atat operatiunile scutite de TVA cu si fara drept de deducere cat si operatiunile pentru care locul prestarii activitatii se considera a fi in strainatate, precum si regularizarile.

Societatile care devin platitoare de TVA in cursul anului, deci care pana la o anumita data au aplicat regimul de scutire pentru intreprinderile mici (si au emis facturile fara TVA) nu vor tine cont de acele facturi emise in perioada cat societatea a fost neplatitoare de TVA la calculul plafonului de 2.250.000 lei, lucru prevazut la art. 282 alin. (3) din Codul fiscal, pct. (4) din Normele metodologice.

* Articol revizuit de Delia Mircea.

avatar
30 Discutii
57 Raspunsuri la discutie
4 Abonati
 
Comentariul cu cele mai multe reactii
Cea mai populara discutie
37 Autorii comentariilor
Ursache MirunaFloareaLarisaMihalacheAdrian Autorii comentariilor recente
  Aboneaza-te  
Cele mai noi Cele mai vechi Cel mai votat
Anunta-ma
Cornel Grama
Vizitator
GRAMA CORNEL

Declaratia 088 nu mai trebuie – s-a eliminat .
Deci a ramas declaratia 010 , balanta in luna cand s-a depasit plafonul , o declaratie pe proprie raspundere ca la sediul social se desfasoara activitatea respectiva sau la pct de lucru si in unele locuri din tara se mai cere si certificat constatator dar nu mai vechi de 30 zile.

anton
Vizitator
anton

Am depasit 300.000 luna august ultima factura 03.09 2018(factura pt august) .Sunt PFA si nu mai facturez nimic pina in martie2019.Cum procedez cu TVA? Idei

Prenume
tanasa
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru atentia cu care ne cititi!

Fiindca ati depasit cifra de afaceri anul acesta aveti obligatia de inregistrare in scop de TVA. Veti deveni platitor de TVA prin depasire plafon. Urmatoarele facturi, din martie 2019 vor trebui emise cu TVA. Din pacate nu prea vedem optiuni legitime aici, atat timp cat serviciile sunt prestate, facturile emise si acceptate.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!

Amir
Vizitator
Amir

Buna ziua, daca nu am depasit plafonul dar vreau sa devin platitor de tva ce este de facut?

Prenume
Jafar
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru atentia cu care ne cititi! In cazul in care nu ati depasit plafonul si totusi doriti sa deveniti platitor de TVA prin optiune, va trebui sa solicitati acest lucru organului fiscal prin depunerea unei documentatii. Daca solicitarea va fi solutionata favorabil, atunci veti deveni platitor de TVA prin optiune. Baza legala este : Ordinul nr. 2.856 din 2 octombrie 2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării și anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de… Citeste mai mult »

Alexandra
Vizitator
Alexandra

Imi puteti scrie art. referitor la: Pana la data emiterii CIF-ului, care va avea inscris pe el data la care deveniti platitor de TVA, toate facturile se vor emite fara TVA, chiar daca plafonul de 300.000 lei/an a fost depasit.

Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Fraza la care dumneavoastra faceti referire rezulta din Codul Fiscal, art. 310, alin. (6) : (6) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), este mai mare sau egala cu plafonul de scutire prevazut la alin. (1) trebuie să solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit. Regimul special de scutire… Citeste mai mult »

Stoenica
Vizitator
Stoenica

Pot emite facturi extracomunitare daca nu am ROI, respectiv nu sunt platitor de TVA?

Multumesc,

Prenume
Cristian
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru atentia cu care ne cititi!

Registrul operatorilor intracomunitari (ROI) nu mai exista si atunci cand era activ se folosea oricum numai pentru tranzactii intracomunitare.
Un neplatitor de TVA poate emite facturi in afara UE.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!

Alina
Vizitator
Alina

Buna ziua. Am o nelamurire legat de platitor TVA, daca sunteti amabila sa ma ajutati cu un raspuns. Am un SRL si fac import cosmetice din UE. Sunt neplatitor de TVA momentan, dar stiam ca in momentul in care ating plafonul echivalent in ron cu 10.000 euro de achizitii din comunitate, trebuie sa devin platitor de TVA. Acum vad aici ca devii platitor daca atingi plafonul de venituri de 300.000 ron pe an. Sa inteleg ca conditia obligatorie este DOAR depasirea veniturilor (peste 300.000 pe an)? Multumesc frumos.

Prenume
D
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru atentia cu care ne cititi! Este vorba despre doua aspecte total diferite, trebuie sa se faca diferenta intre cod special de TVA (depasire plafon 10.000 euro – achizitii UE) si cod normal de TVA (depasire plafon 300.000 lei – cifra de afaceri). Plafonul de 10.000 euro se refera strict la achizitiile de bunuri intracomunitare (UE) pe care o societate neplatitoare de TVA le efectueaza. In momentul in care societatea va depasi acest plafon veti avea obligatia sa solicitati la ANAF un cod special de TVA. Inregistrarea in scopuri speciale de TVA va trebui efectuata inainte ca… Citeste mai mult »

Albu Loredana
Vizitator
Albu Loredana

buna ziua,
trebuie solicitat cod special de tva chiar daca achizitiile intracomunitare au fost facute de la persoane fizice pe baza de contract de vanzare cumparare.
multumesc,

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Loredana,

Multumim pentru aceasta intrebare.

Pentru achizitiile de la persoane fizice nu se va utiliza codul special de TVA (nu sunt considerate achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in sensul art. 268 alin. 3 lit. a din CF).

Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.

O zi buna!

Grecu
Vizitator
Grecu

Buns ziua am o antrebre am epasist plafonul de 220000, an 2017 nu am fost anstintat de contabil IAR acum am fost sun at de cei de la organul fiscal ca am depasit plafonul si trebuie sa trec la platitor de tva am completat 010 si urmeaza sa ami eibereze certifictu ce mi se poate antampla va beni ceva de plata din urma tva sau ceva mentionez ca sunt srl la imm cine calculeza cei de plata eu sau fiscul multumesc

Prenume
Gheorghe
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea dumneavoastra O societate este obligata sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care s-a atins sau s-a depasit plafonul de 300.000 lei (anul 2018) – in cazul dumneavoastra fiind vorba de anul 2017 vorbim de plafonul de 220.000 lei. Avand in vedere ca dumneavoastra v-ati inregistrat cu intarziere in scopuri de TVA (anuntati de organul fiscal despre acest lucru), potrivit prevederilor punctului 84 alin. (2) si alin. (3) din normele de aplicare ale art. 310 din Codul Fiscal – in cazul in care persoana impozabila… Citeste mai mult »

Alexandru
Vizitator
Alexandru

Buna ziua! Am un SRL pe care intentionez sa achizitionez un utilaj de aprox 40000 euro din afara tarii (intracomunitar)… Este un utilaj care va fi utilizat in constructii drumuri di poduri,deci voi avea ca si clienti in general firme mari (eu fiind subcontractant) ,care mai mult ca sigur sunt platitoare de TVA. Pe acest SRL al meu am si alte activitati (servicii) care le furnizez in mare masura persoanelor fizice (deci neplatitoare de TVA). Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii: -Cel care este platitor de TVA (firma mare de constructii ) va lucra cu mine daca eu… Citeste mai mult »

Prenume
Alexandru
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea dumneavoastra, Mai jos regasiti raspunsurile la cele doua intrebari: – Firma mare de constructii care este platitoare de TVA nu isi va putea deduce TVA de la achiztiile efectuate de la dumneavoastra fiindca dumneavoastra nefiind platitor de TVA nu ii veti factura cu TVA. In acest context, daca aveti un concurent platitor de TVA care ii ofera aceleasi produse/servicii la aceeasi valoare finala, si nu exista alte elemente de preferinta, atunci cel mai probabil este ca acesta va prefera sa cumpere de la un platitor de tva. – Daca deveniti platitor de TVA, la valoarea… Citeste mai mult »

Serrgyus
Vizitator
Serrgyus

Sant neplatitor de TVA si doresc a vand in afara UE. Sa inteleg ca trebuie sa ma inregistrez ca si platitor de TVA. Daca eu depun dosarul pentru a ma inregistra ca si platitor de TVA si este respins, ce inseamna pentru mine? Ca trebuie sa ma opresc din a mai vinde in afara UE? Sa inchid firma pentru ca nu pot sa mai fac comert legal in afara UE?

Prenume
Michael
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua,

Multumim pentru intrebarea dumneavoastra,

Daca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa vindeti bunuri sau servicii in afara UE puteti sa faceti acest lucru in calitate de neplatitor de TVA.

Facturile externe catre clienti non UE se emit fara TVA.

Daca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa vindeti bunuri in UE puteti face de asemenea acest lucru in calitate de neplatitor de TVA. Factura externa este fara TVA.

Daca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa prestati servicii in UE atunci veti avea nevoie de cod special sau normal de TVA.

Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!

Dan
Vizitator
Dan

Buna ziua. O intrebare: in momentul in care atingi pragul si devii platitor de tva, ce se intampla cu stocul? (La care s-a platit tva catre furnizori).

Prenume
Ungheanu
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea dumneavoastra, Conform pct. 83 alin (11) din Normele la Codul fiscal: (11) În sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea în scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea în scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente: a) bunurilor aflate în stoc, serviciilor neutilizate și activelor corporale fixe… Citeste mai mult »

Bordea Alina-Andreea
Vizitator
Bordea Alina-Andreea

Si cum facem aceasta ajustare in Smartbill Gestiune. Am incercat sa adaug un inventar in care sa inregistrez diferentele de valoare. Eu acum am TVA-ul inclus in pretul de intrare al produselor aflate pe stoc. Produsele le voi vinde cu TVA (pentru ca am depasit plafonul). Cum fac sa scot acest TVA de 19% din pretul de intrare al produselor pe care le am pe stoc la data atingerii plafonului? Inventarul nu imi permite sa inregistrez diferentele de valoare. Aveti o functie speciala pentru a face aceasta trecere? De exemplu, SAGA are un inventar special– care, in functie de procentul… Citeste mai mult »

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Alina,

Intelegem din intrebarea dumneavoastra ca este vorba de ajustarea TVA la valoarea stocului pentru trecerea la platitor de TVA.

Pentru a trata in mod corect aceasta situatie, va sfatuiesc sa va adresati colegilor nostri de la serviciul de suport Gestiune, fie telefonic la 031.710.4215, fie pe e-mail pe adresa cloud@smartbill.ro.

Ramanem la dispozitia dumneavoastra pentru orice alte intrebari.

Zi frumoasa!

Ovidiu Porojan
Vizitator
Ovidiu Porojan

Buna ziua,

In cazul in care este vorba de o microintreprindere noua (neplatitoare de TVA) care dezvolta imobile si care va investi atat in materiale de constructii cu valoare de inventar cat si in servicii necesare constructiilor (Proiectare Avizare, manopere de costructii) care din valorile de TVA achitate se pot deduce ?
De exemplu serviciile de proiectare vor fi utilizate la data cand se va vinde produsul finit “unitatea locativa” si se va depasi plafonul de 300000 lei.
Manopera facturata cu TVA de Constructor poate fi dedusa ulterior obtinerii codului de TVA ?

Multumesc !

Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea dumneavoastra, Potrivit pct. 83 din Normele la Codul fiscal.,in sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă prin opțiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin.(1) lit. c) din Codul fiscal, și persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă în cazul depășirii plafonului de scutire în termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente: a) bunurilor aflate în stoc, serviciilor neutilizate și activelor corporale fixe în curs de execuție, constatate… Citeste mai mult »

monika
Vizitator
monika

A ajusta taxa deductibila,inseamna ca suma ce o am in contul 371 spre exemplu,se va defalca in doua? in contul 371 marfa fără tva si in contul 4426 tva-ul aferent acestei valori din 371 ?

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Foarte pe scurt, asa se realizeaza ajustarea TVA. In detaliu, trebuie parcurse niste etape: inventarierea stocurilor, calculul TVA prin procedeul sutei marite, inregistrarea TVA in contabilitate pe 4426 si declararea corespunzatoare in decontul de TVA.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Zi frumoasa!

Bota
Vizitator
Bota

Buna ziua,
Daca am primit bani din finantari (Start-Up Nation), se iau in calcul aceste sume pentru cifra de afaceri?
Multumesc

Prenume
Andrei
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea adresata, Potrivit art. 398 si 399 din OMFP 1802 2014, subventiile primite (resursele financiare nerambursabile) se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze. In cazul in care intr-o perioada se incaseaza subventii aferente unor cheltuieli care nu au fost inca efectuate, subventiile primite nu reprezinta venituri ale acelei perioade curente. In cele mai multe situatii, perioadele de-a lungul carora o entitate recunoaste cheltuielile legate de o subventie guvernamentala sunt usor identificabile. Astfel, subventiile acordate pentru acoperirea anumitor cheltuieli sunt recunoscute la venituri… Citeste mai mult »

Marginean
Vizitator
Marginean

Buna seara, Am un SRL-D infiintat in Iulie 2017, insa pana in prezent nu am avut nici o activitate pe aceasta firma. Firma am creat-o cu scopul de a accesa fonduri nerambursabile in cadrul proiectului Start Up Nation, insa la editia din 2017 nu m-am calificat la finantare. Urmeaza sa se deschida editia 2018 Start Up Nation si doresc sa mai incerc odata. De aceasta data sper sa am succes deoarece o sa obtin punctaj maxim. Avand in vedere ca nu am avut nici o activitate, sunt neplatitor de TVA. Echipamentele ce doresc sa le achizitionez in cadrul proiectului valoreaza… Citeste mai mult »

Prenume
Sorin
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea dumneavoastra, Potrivit art. 316 alin. (1), „persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile, scutite de TVA cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent, dupa cum urmeaza: a) inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, in urmatoarele cazuri: 1.… Citeste mai mult »

Nicu
Vizitator
Nicu

Buna seara, Am o firma care nu este platiatea de TVA infintata din 2012 , iar anul acest pana in prezent ( 14.12.2018) am emis facturi cu valoarea de 298.982 Lei . Daca am inteles eu corect text-ul de mai sus, daca nu mai emit alta factura voi ramane in continuare neplatitor de TVA . Corect ?
Legea care a marit plafonul de la 220.000 la 300.000 este intrata in vigoare, iar eu in primele 4 luni ale anului 2018 nu a avut facturi emise nici de 150.000 Lei .

Multumesc Frumos !

Prenume
S
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua, Va multumim pentru intrebare, Potrivit art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal, „persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite… Citeste mai mult »

Edmondo
Vizitator
Edmondo

Buna ziua.
Eu sunt neplatitor de TVA si doresc sa prestez servicii in UE.
Inteleg ca am avea nevoie de cod special sau normal de TVA.
Ce inseamna cod special de TVA? Pot folosi CNP-ul?
Sau trebuie neaparat sa ma inregistrez ca platitor de TVA?
Inregistrarea ca platitor de TVA se face la registrul comertului?
Multumesc

Prenume
Amicis
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Edmondo,

Multumim pentru aceasta intrebare.

Din ceea ce ne-ati spus, intelegem ca sunteti neplatitor de TVA si doriti sa prestati servicii in UE. In acest caz, veti avea nevoie de cod special sau normal de TVA. Codul special este valabil doar pentru operatiunile intracomunitare, a nu se confunda cu inregistrarea in scopuri de TVA (cod normal de TVA).

Pentru inregistrarea in scopuri speciale de TVA trebuie depusa la ANAF declaratia 091.

Sper ca raspunsul nostru va este util.

Zi frumoasa!

Stan
Vizitator
Stan

Buna seara, firma pe care o detin este nou infiintata, deci neplatitoare de TVA, in acest context am cateva intrebari/nelamuri.
Daca eu sunt neplatitor de tva facturile pe care le emit trebuie sa mai aiba acea rubrica/casuta/coloana cu TVA-ul?
IN contextul in care nu mai am acea coloana cu TVA pe factura, cum va arata costul pentru firma de curierat care este platitoare de tva? Va fi la transport un cost de 25 lei si atat, sau pe acesta trebuie sa-l pun pe factura defalcat aadica 21 lei + 4 lei TVA?
Va multumesc

Prenume
Alin
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Va multumim pentru aceasta intrebare. Pentru a simplifica raspunsul, l-am divizat in subpuncte:

1. Facturile pe care le emiteti trebuie sa fie fara TVA si trebuie sa indice efectiv doar valoarea bunurilor vandute / serviciilor prestate.
2. Firma de curierat va inregistra factura in contabilitate fara TVA (neimpozabila), atata timp cat dumneavoastra o emiteti fara TVA.

Sper ca informatiile furnizate sa va fie de folos.

Zi frumoasa!

Ratescu
Vizitator
Ratescu

Buna ziua,
daca sunt microintreprindere si am depasit plafonul de 300000 lei, devin platitoare de TVA? Din cate am vazut, legea 72/2018 se adreseaza intreprinderilor mici, nu microintreprinderilor.
Multumesc anticipat pentru raspuns.

Prenume
Liliana
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Va multumim pentru atentia cu care ne urmariti! Potrivit art. 310 din Codul fiscal, “persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform… Citeste mai mult »

Faer
Vizitator
Faer

Buna ziua,
In cazul unei societati nou infiintata, rezultata prin divizarea partiala a altei societati, s-a depus cererea de inregistrare in scopuri de TVA, fara a se fi realizat venituri la plafonul de 300.000 lei. De fapt inca nu s-au emis facturi pe noua societate. Pana la solutionarea cererii de inregistrare in scopuri de TVA, noua societate poate emite facturi fara a colecta TVA? Poate primi facturi de la furnizori cu TVA? Multumesc.

Prenume
Iuliana
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Va multumim pentru atentia cu care ne cititi.

Pana la obtinerea codului de TVA, societatea va emite facturile fara TVA. De asemenea, poate primi de la furnizori facturi, insa nu va avea dreptul de deducere a sumei de TVA de pe acestea. Art. 310 alin. (10) Cod fiscal prevede ca: (10) “Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire:

a) nu are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor, in conditiile prevazute la art. 297 si 299 ;

b) nu are voie sa mentioneze taxa pe factura sau pe alt document.”

Speram ca aceste informatii sa va fie de folos.

Zi frumoasa!

Coban
Vizitator
Coban

Buna ziua ! doresc sa achizitionez un autovehicul din blegia prin licitatie ! intrebarea mea este eu platesc tva daca firma mea nu depaseste 300000 profit anual? tin sa mentionez ca masina este secondhand

Prenume
Darius
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Pentru a dobandi calitatea de platitor de TVA in Romania, plafonul de 300.000 lei este al cifrei de afaceri (atentie, nu al profitului). Doar daca il depasiti veti deveni platitor de TVA in Romania.

Zi frumoasa!

Chloe
Vizitator
Chloe

Buna ziua!

In cazul profesiilor liberale pfa traducatori, neplatitori de tva, exceptati de la utilizarea casei de marcat, in cazul facturari catre clienti straini, persoane fizice, se emit factura+chitanta in mod obisnuit sau e necesara inregistrarea in scop tva?

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Chloe,

Multumim pentru intrebarea adresata.

Baza legala este art. 278 alin. (3) din Codul fiscal care prevede ca in situatia prestarii de servicii catre persoane neimpozabile – cum sunt persoanele fizice, locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Asadar, locul prestarii este in Romania.

Fiindca in Romania sunteti neplatitor de TVA, veti aplica acest regim si pentru traducerile efectuate catre clientii straini persoane fizice.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Zi frumoasa!

Chloe
Vizitator
Chloe

Multumesc! Inca este valabil faptul ca profesiile liberale pfa cum sunt traducatorii nu sunt obligati sa utlizeze casa de marcat?

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Chloe,

Asa este. Potrivit Ordonantei de urgenta nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) – “Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) incasarile efectuate din urmatoarele activitati:
f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.”

O zi placuta!

chloe
Vizitator
chloe

Multumesc frumos pentru raspunsul clar si concret! De asemenea, as dori sa va intreb daca pfa-ul profesie liberala necesita a avea o persoana pe partea de contabilitate, sau poate sa isi tina singur/a contabilitatea?

Ursache Miruna
Administrator

Buna Chloe,

O PFA isi poate tine singur contabilitatea, nu este necesar a avea un contabil. Cu toate acestea, va sugerez sa discutati cu un contabil pentru a vedea exact ce aveti de facut si, de asemenea, sa va asigurati ca luati masurile necesare pentru a nu omite depunerea declaratiilor periodice, altfel spus, sa va asigurati ca pastrati evidenta tuturor activitatilor si actelor contabile.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Zi frumoasa!

Chloe
Vizitator
Chloe

Multumesc de promptitune! Nu profesez momentan, doar ma informez. O ultima intrebare legata de profesii liberale pfa, care se inregistreaza doar la finante, trebuie sa solicite si certificat constatator la infiintare? Sau acesta e doar pentru cei inregistrati la registrul comertului? Multumesc!

Ursache Miruna
Administrator

Buna Chloe,

Inregistrarea ca PFA trebuie efectuata la Registrul National al Registrului Comertului, unde trebuie depuse o serie de documente, pe care le puteti gasi si la urmatorul link:

https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/persoane-fizice-autorizate-pfa

De acolo veti primi documentele care atesta faptul ca v-ati inregistrat ca PFA.

Certificatele constatatoare se obtin de la ONRC prin solicitarea acestora, gasiti mai jos un link de informare:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/informatii/certificate-constatatoare

Va dorim mult succes!

Zi frumoasa!

chloe
Vizitator
chloe

Buna ziua!
Multumesc frumos de precizare, dar profesiile liberale se inregistreaza doar la Finante, deoarece sunt reglementate de legi speciale, si nu necesita inregistrare si la ONRC.
O zi minunata!

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Chloe, Aveti dreptate, credem ca s-a creat o confuzie. Am omis faptul ca este vorba despre profesiile liberale (PFI) si am formulat raspunsul pentru infiintarea de PFA care activeaza in alte domenii de activitate. Asa este, profesiile liberale nu se inregistreaza la ONRC, ci doar la Finante (se depune o documentatie, iar ANAF va elibera CIF-ul pentru a putea incepe activitatea) lista cu aceste profesii o puteti gasi la urmatorul link: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/lista-orientativa-a-profesiilor-liberale In ceea ce priveste certificatul constatator, acesta se emite doar de catre ONRC, insa avand in vedere ca nu aveti obligatia de inregistrare la ONRC ci… Citeste mai mult »

chloe
Vizitator
chloe

Ati punctat excelent si clar! Din cate am inteles, pfa-urile profesii liberale au statut de persoana fizica, nu juridica…multumsc!

Chloe
Vizitator
Chloe

Asadar, nu e necesar acel cod special de tva? Nici in cazul facturarii catre clienti pers. fizice care nu sunt din UE?

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Chloe,

Codul special de TVA nu este necesar in cazul facturarii catre clienti persoane fizice care nu sunt din UE. Pentru a detalia putin, in cazul prestarilor intracomunitare de servicii, aveti obligatia de inregistrare in scop special de TVA daca serviciile sunt prestate catre persoane impozabile, conform art. 278 alin. (2). In cazul persoanelor fizice (persoane neimpozabile) se aplica prevederile art. 278 alin. (3).

Speram ca aceste informatii sa av fie utile.

Zi frumoasa!

Muresan
Vizitator
Muresan

Buna ziua! Daca avem contract de prestari servicii cu o primarie si am devenit platitori de TVA dupa semnarea contractului, putem factura acum + TVA? Primaria vrea sa ne oblige sa includem TVA in valoarea facturata .

Prenume
Dana
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Dana,

Daca v-ati inregistrat in scopuri de TVA, atunci facturile vor trebui sa contina si rubrica de TVA.

Trebuie sa respectati pretul negociat in contract pentru prestarile de servicii, astfel incat, daca s-a negociat pretul X, atunci suma de TVA ar trebui inclusa in acel pret, incat acesta sa nu sufere modificari.

Pentru a creste preturile cu valoarea TVA, consideram ca ar fi necesar un act aditional la acel contract in care sa mentionati acest aspect.

Zi frumoasa!

Dan
Vizitator
Dan

La dvs. în articol se folosește sintagma „venituri de 300.000 lei într-un an fiscal” iar eu cred că veniturile nu sunt tot una cu „cifră de afaceri”, expresie folosită folosită în Legea 72/2018.
Adică eu pot avea vânzări (încasări) totale de 400.000 lei dar venituri de doar 7000 lei și cu toate astea devin plătitor de TVA.
Eu cred că „cifră de afaceri” este echivalentul lui încasări.

Prenume
Alex
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Cifra de afaceri duce cu gandul la venituri, de aceea a fost utilizat si acest termen, insa in articol s-a mentionat si termenul de “cifra de afaceri” asa cum este prezentat in Codul Fiscal la art. 310 alin. (1): “Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea… Citeste mai mult »

Mia
Vizitator
Mia

PFA-ul la ce cifra de afaceri devine platitor de TVA?

Prenume
Gis
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Plafonul de 300.000 lei prevazut la art. 310 alin. (1) este valabil si pentru PFA in ceea ce priveste obligatia inregistrari in scopuri de TVA.

Zi frumoasa!

Dumitrica
Vizitator
Dumitrica

o inteprindere individula infiintata in martie 2019 ,domeniu agricultura vrea sa se inregistreze platitor de TVA -ce acte se depun

Prenume
Cristian
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Cristian,

Va recomandam sa solicitati lista completa a documentelor de la administratia financiara de care apartineti.

Zi frumoasa!

kya
Vizitator
kya

Buna ziua
Daca la data cand devin platitor de tva am pe stoc marfa cu tva ,pot deduce acel tva?
Am primit facturi cu tva dar nu am apucat sa le vand!!!
Multumesc!

Prenume
kamy
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Pentru stocurile existente la data inregistrarii in scopuri de TVA puteti ajusta TVA aferenta acestora, conform art. 310 din Codul fiscal, si pct. 83. alin. (11) lit. a) din Normele la Codul Fiscal. Articolul de lege mentioneaza urmatoarele aspecte cu privire la situatia dumneavoastra: “(11) In sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de… Citeste mai mult »

kya
Vizitator
kya

UTILE SI LA OBIECT….MULTUMESC!

Ursache Miruna
Administrator

Va multumim si noi pentru apreciere.

O zi frumoasa!

Baetu
Vizitator
Baetu

Buna seara! E adevarat ca plafonul de 300000 ron nu se aplica si pt PFI medici, acestia nedevenind niciodata platitori de TVA?

Prenume
Mara
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Multumim pentru intrebarea dumneavoastra. Nu stim sa existe vreo exceptie cu privire la inregistrarea in scopuri de TVA pentru PFI. La art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal este mentionat faptul ca “persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa.” Prin termenul “persoana impozabila stabilita… Citeste mai mult »

Mara
Vizitator
Mara

Multumesc frumos de raspuns

kya
Vizitator
kya

Pot cesiona 2 autoturisme unei alte firme cu 1000 lei dar cu valoare mai mare de vanzare pe factura? Exista limita sau procent la cesionare de creanta?
Iar cealalta firma poate sa recupereze debitul?

Prenume
kamy
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

Din pacate, informatiile furnizate nu sunt suficiente pentru a putea oferi un raspuns informat.

Zi frumoasa!

Andrei
Vizitator
Andrei

Taxele scolare ale universitatilor intra in sfera TVA ?

Prenume
Laur
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

In acest sens va recomandam sa studiati cu atentie aspectele cuprinse la articolele 270-274 din Codul Fiscal cu privire la operatiunile cuprinse in sfera de aplicare a taxei.

Zi frumoasa!

RUXY
Vizitator
RUXY

buna ziua,
va rog lamuriti-ma si pe mine,o microinteprindere neplatitoare de TVA ,obtine cod special de TVA intracomunitar,ce declaratii se depun lunar? multumesc

Prenume
rrr
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua,

In ce priveste TVA, se depune declaratia 301 (decontul special de TVA) doar pentru lunile in care aveti achizitii intracomunitare.

Va rog sa gasiti mai jos linkul cu infomatii suplimentare privind D 301: :https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/Dec_301_OPANAF_592_2016.pdf

Zi frumoasa!

Huruiala
Vizitator
Huruiala

Buna ziua,
Depunerea actelor pentru regim normal TVA, pentru un SRL nou înființat,se poate face online?

Prenume
Adrian
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Adrian,

Din pacate, acest lucru nu este posibil. Va trebui sa duceti documentatia la sediul ANAF.

Zi frumoasa!

Adrian
Vizitator
Adrian

Mulțumesc frumos!

Mihalache
Vizitator
Mihalache

Buna ziua,am o societate infiintata in luna iunie si intentionez sa depun acte la finante cu obtiune platitor de tva,in cat timp stiti ca se da un raspuns si ce se intampla in cazul in care este un raspuns negativ?Va multumesc frumos.

Prenume
Carmen
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Carmen, Nu va putem comunica un termen anume, fiindca depinde de evaluarea criteriilor de risc aferente societatii dumneavoastra. Potrivit Ordinului nr. 2.856 din 2 octombrie 2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/193668), asa cum a fost modificat in 2019 prin O 167/2019, decizia prin care se aproba solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA depusa de persoanele impozabile potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prevazute la alin. (7)… Citeste mai mult »

Larisa
Vizitator
Larisa

Bună ziua! Am încheiat un contract prestări lucrări cu o firma neplătitoare de tva. Am plătit avansul de 50%, restul valorii contractuale fiind stabilita a se plăti concomitent cu lucrările efectuate. Între timp pana la finalizarea contractului firma respectiva a devenit plătitoare de tva. Eu acum trebuie sa plătesc tva pentru toată valoarea lucrărilor?

Prenume
Larisa
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Larisa,

Dumneavoastra urmati regimul fiscal al firmei dumneavoastra: daca sunteti neplatitor de TVA veti factura fara TVA, indiferent de calitatea clientului, de platitoare sau nu de TVA. Deci si daca clientul devine platitor de TVA, atunci dumneavoastra veti factura tot fara TVA.

Zi frumoasa!

Larisa
Vizitator
Larisa

Va mulțumesc pentru răspunsul acordat!

Floarea
Vizitator
Floarea

Bună seara. Am si eu o intrebare daca am depasit plafonul i septembrie 2018 și am aflat dabia luna trecuta ca am devenit plătitor de tva cât trebuie să plătesc din urmă

Prenume
Cosmin
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Cosmin, O societate este obligata sa se inregistreze ca platitor de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care s-a atins sau s-a depasit plafonul de 300.000. Avand in vedere ca dumneavoastra v-ati inregistrat cu intarziere in scopuri de TVA, potrivit prevederilor punctului 84 alin. (2) si alin. (3) din normele de aplicare ale art. 310 din Codul Fiscal – in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA conform legii, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza: a) stabilesc… Citeste mai mult »

Autentificare Cloud

Contact