Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Business Know-How

Prima mea afacere – Ce forma de organizare alegem, cu Claudia Teodorescu

SmartBill Claudia Teodorescu

Am avut placerea de a o avea invitata pe Claudia Teodorescu, fondatoarea TCE Conta Services, firma de contabilitate din Sibiu, la primul live din cadrul proiectului Prima mea afacere.

Proiectul s-a nascut din dorinta de a oferi informatii utile, de calitate si complexe despre acele aspecte esential de cunoscut atunci cand ne lansam in afaceri. Acesta este si motivul pentru care am invitat alaturi de noi specialisti din diferite domenii care ne-au facut bucuria de a accepta sa raspunda intrebarilor noastre, precum si celor venite din partea voastra.

Am vorbit in primul nostru live despre forma de organizare pe care o putem alege atunci cand dorim sa ne lansam in afaceri, desigur, asta daca putem alege si nu suntem constransi legal sa adoptam o anumita forma juridica.

Astfel, Claudia a avut amabilitatea de a raspunde urmatoarelor intrebari:

  1. Care sunt formele de organizare pe care le prevede legislatia din Romania si ce presupune fiecare?
  2. Care sunt diferentele dintre PFA si microintreprindere?
  3. Are actuala criza un impact asupra deciziei in ceea ce priveste forma legala pe care sa o adopte un business?
  4. Daca ai fi un antreprenor la inceput de drum, ce forma de organizare ai prefera?

In plus si spre bucuria noastra, am primit din partea celor care si-au facut timp pentru a ne urmari o serie de intrebari la care, de asemenea, Claudia a raspuns cu rabdare si implicare.

Tuturor acestor intrebari le aflati raspunsurile din discutia noastra – inregistrarea acesteia este acum disponibila.

Intrebarile adresate de voi au fost numeroase, motiv pentru care nu am reusit sa raspundem la toate in cadrul discutiei. Mai jos sunt raspunsurile la intrebarile ramase in asteptare. Daca aveti alte intrebari, va invitam sa le lasati in sectiunea Comentarii, la final de articol.

  • De ce se sterge istoricul? Poti sa ai PFA si microintreprindere in acelasi timp?

Fizic, nu se sterge nici un istoric, datele juridice si fiscale raman. Ma refer strict la situatia in care o firma in loc sa aiba istoric de 5 ani (luam un exemplu), moment in care este considerata o firma matura de catre creditori/furnizori/clienti poate sa aiba doar 1, 2 ani daca luam in calcul ca startul l-a facut pe un PFA si dupa o perioada a inchis/suspendat si a luat-o de la zero pe o firma (microintreprindere).

Da, poti sa ai PFA si firma in acelasi timp. Poti sa fii asociat in mai multe firme, poti sa fii chiar asociat unic in mai multe firme (doar din iulie 2020).

  • Nu toate codurile CAEN sunt activate la SRL de la inceput?

La infiintare, in Actul constitutiv iti alegi cate clase de coduri CAEN vrei, unul principal si restul secundare. Din acestea iti activezi la sediul social sau la beneficiari doar un numar de cod-uri CAEN, cele pe care incepi sa operezi (adica sa faci venituri). In momentul in care iti deschizi un punct de lucru este necesar sa treci pe formular ce coduri CAEN activezi. Le poti activa daca exista in actul constitutiv, daca nu exista trebuie sa il modifici, sa le adaugi si abia apoi sa le activezi.

Exista posibilitatea sa ai activitati diferite pe mai multe puncte de lucru. Este important sa verifici daca ai activate cod-urile CAEN pentru fiecare categorie de venit din balanta de verificare, de exemplu:

  1. Venituri din vanzare marfuri in magazin trebuie sa ai activat codul de comert cu amanuntul al produselor alimentare/nealimentare, bauturi, etc
  2. Venituri din vanzare marfuri online trebuie sa ai activat codul de comertul online
  3. Venituri din servicii prestate  – activat codul aferent categoriei de serviciu prestart (ex.7022 consultanta si management)

Venituri din chirii trebuie sa ai activat codul CAEN pentru inchiriere sau subinchiriere;

  • In cazul unei SRL (microintreprindere) daca eu cumpar un produs cu 100 lei (tva inclus) si il vand cu 120 lei la clientul final cu cat raman eu in buzunar dupa ce imi platesc taxele si impozitele pentru aceasta tranzactie? Dar daca am trecut de stadiul de microintreprindere?

De la microintreprindere se trece in categorie firmelor mici si mijlocii si apoi mari si e vorba de cifra de afaceri foarte mare si un numar de peste 49 de angajati. Atunci se schimba grila de impozitare: ajungi la impozit pe profit 16% (venituri minus cheltuieli), nu mai ai impozit pe VENIT 1 sau 3% (doar venituri).

Pe exemplul tau (inteleg neplatitor de TVA) luam in calcul 2 situatii:

  1. Fara angajati: Facturezi 120 de lei, platesti 100 de lei la furnizor, platesti 3% la stat impozit, nu ai alte cheltuieli, desi greu de crezut (chirie, consumabile, utilitati, contabil, asigurari, telefonie, etc) inca 5% impozit pe dividend: 120 100 3,6 (120 X 3%) 0.82 ((120 100 3,6) X 5%) = 15.58 lei.
  2. Cu cel putin un angajat la 8 ore: Facturezi 120 de lei, platesti 100 de lei la furnizor, platesti 1% la stat impozit, nu ai alte cheltuieliinca 5% impozit pe dividend: 120 100 1,2 (120 X 1%) 0.94 ((120 100 1,2) X 5%) = 17.86 lei.

Acesta este fluxul pana iti intra tie ca actionar banii in buzunar!

  • Putem realiza firma chiar daca sunt codurile CAEN extrem de diferite? De exemplu: Fac o firma bazata pe detailing auto, insa peste 5 ani voi dori sa adaug si proiectare instalatii electrice ( nu pentru auto). Nu are legatura una cu alta. Se poate?

Da, se poate sa aveti coduri CAEN din clase foarte foarte diferite. Se poate la infiintare sa puneti toate clasele CAEN, doar ca sunt multe multe pagini. In functie de cum apar modificari, cum va este necesar activati coduri CAEN din Actul Constitutiv. Daca nu le aveti in Actul Constitutiv acestea se pot adauga si ulterior se pot activa.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile si va asteptam la urmatorul live miercuri, 30 septembrie, la aceeasi ora! Vom afla tot ce trebuie sa stim despre declaratiile pe care trebuie sa le depunem atunci cand avem o afacere si nu numai! Daca inca nu v-ati inscris la eveniment inca o puteti face aici.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

2 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *