Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Cat de profitabile sunt produsele pe care le vinzi?

Scopul oricarui business este de a obtine profit care sa ii asigure premisele continuitatii si sa ii permita antreprenorului – in calitate de persoana fizica sa obtina un venit necesar existentei.

Se poate intampla ca in cursul derularii activitatii de zi cu zi sa vinzi mult, sa ai volume mari, insa la finalul perioadei sa constati ca profitul este foarte mic sau lipseste.

Este adevarat ca uneori in structura portofoliului de produse poti sa ai produse de marja care sunt foarte profitabile si produse de volum care nu sunt neaparat profitabile dar au avantajul ca atrag clienti catre produsele cu profit mai mare sau genereaza rulaje. Aceasta trebuie sa fie o decizie asumata si antreprenorul trebuie sa cunoasca care sunt aceste produse si sa stabileasca care este strategia sa legat de ele.

Cum poti stabili profitabilitatea produselor tale, individual, astfel incat sa iti poti structura corect portofoliul?

Iata un calcul simplu:

Presupunem ca ai achizitionat un produs cu 100 lei + TVA si urmeaza sa il vinzi cu 150 lei plus TVA. La vanzare acorzi un discount de 10%.

Care este marja profitului pe acest produs?

Profitul din vanzare este de: 150 lei -10%*150 lei- 100 lei = 35 lei

Marja profitului (%) = (profitul din vanzare /vanzari nete (dupa aplicarea discountului) )*100 = 35/135 * 100 = 25.93%.

Este bine ca un astfel de calcul sa fie facut periodic pentru ca ajuta la desprinderea unor concluzii importante:

  • Care sunt produsele care aduc cel mai mare profit (ca suma in lei)
  • Care sunt produsele care au cea mai mare marja de profit, chiar daca profitul nu este neaparat cel mai insemnat ca suma in lei;
  • Care sunt produsele mai putin profitabile – pentru acestea conducerea entitatii poate decide :

             – sa le elimine din portofoliu,

             – sa mareasca pretul de vanzare,

             – sa negocieze cu furnizorii preturi de achizitie mai mici, etc.

  • Ce discounturi poti acorda astfel incat un produs sa fie inca profitabil
  • Care este marja medie a profitului pentru produsele tale care iti permite sa obtii un profit suficient ca suma in lei, profit care sa acopere cheltuielile directe si indirecte.

In Smart BILL gestiune exista un astfel de raport automat, care se actualizeaza dupa fiecare tranzactie.

Aceasta analiza este importanta si daca este efectuata pe orizontala, prin compararea marjelor pe produs de la o perioada la alta.

De exemplu, se pot extrage pentru fiecare cod de produs marjele din fiecare luna a anului si se poate realiza un grafic util pe produs.

Din analiza evolutiei in timp se pot desprinde concluzii importante:

  • Care sunt lunile cele mai profitabile (sezonalitatea afacerii tale);
  • Care sunt lunile in care trebuie sa acorzi discounturi mai mari pentru a putea vinde;
  • Care produse se apropie de sfarsitul ciclului de viata? (marje in continua scadere, vanzari tot mai putine, discounturi tot mai mari)

Important: Nu trebuie confundata marja de profit cu adaosul comercial. Sunt doi indicatori diferiti, fiecare cu utilitatea sa.

Adaosul comercial este un procent aplicat la costul de achizitie care iti arata cat castigi peste costul de achizitie.

Marja profitului iti arata cat la suta din vanzari se transforma efectiv in profit si te ajuta sa iei deciziile corecte privind eventualele discouturi pe care le acorzi, astfel incat sa nu vinzi produsele in pierdere.

Iata un exemplu:

Pretul de achizitie al unui produs este de 1.000 lei.

Intentionezi sa il vinzi mai departe cu un adaos de 25%, conform politicii tale de vanzari.

Adica, pretul de vanzare va ajunge la 1.250 lei (ignoram TVA).

Presupunem ca ai dori sa acorzi un discount de 21% – in ideea ca ai un adaos de 25%, deci ar mai ramane un castig de 4% pe care il consideri in acest context suficient.

Cum stau de fapt lucrurile?

Aplicand adaosul de 21% la pretul de vanzare se obtine pretul final = 1.250 lei – 21% * 1.250 lei = 987.50 lei

Asadar, ai cumparat produsul cu 1.000 de lei dar il vinzi cu 987.50 lei, adica in pierdere.

Daca in acest exemplu in loc sa te raportezi la adaos te-ai raporta la marja profitului (care in acest caz este 250/1250 *100 = 20%), ai sti ca nu poti acorda un discount mai mare de 20% fiindca vei inregistra pierdere.

Tot in Smart Bill poti beneficia de o facilitate utila: atunci cand intentionezi sa faci o vanzare, poti vedea in timp real care va fi castigul din vanzarea respectivului produs si ce discounturi poti acorda.

produse

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma

Autentificare Cloud

Contact