Business Know-How

#crestesmart: Ep.7 – Scalabilitatea unui business sau ce fel de animal crestem noi

Scalabilitatea unui business

Scalabilitate nu exista in limba romana…
este un romglezism

Ingredientele perfecte pentru reteta nefericirii sunt asteptarile gresite. Acest lucru este valabil atat in viata personala, cat si in business.

Pana acum am vorbit despre cateva aspecte critice de dezvoltarea unei afaceri. Despre mindset-ul pe care trebuie sa il aiba un antreprenor. Despre nevoia pe care o rezolva afacerea noastra. Despre piata in care aceasta creste.

Astazi vorbim despre ce fel de animal crestem noi. Mai exact, vom folosi romglezismul scalabilitate. Scalabilitatea este abilitatea unei afaceri de a creste. Cat de mare poate sa ajunga ea, in functie de natura ei. Si pentru ca imi plac comparatiile…o sa dau un exemplu din jungla. In jungla, animalele nu sunt egale. Unele sunt mari, unele sunt mici. Mai mult, animalele mari si foarte mari sunt mult mai putine decat cele mici si foarte mici si ele au tendinta sa traiasca mai mult. Este exact la fel si in ecosistemul de business din toata lumea, nu are nicio treaba cu Romania. In functie de natura lor, de ce si cum vand, afacerile pot creste mai repede sau mai incet, pot sa devina mari sau foarte mari si cele mai multe vor ramane mici, indiferent de cat de bine isi fac antreprenorii treaba.

You re gonna buy a cookie this time? Ohhh…I better just stick with the sample.. I am so bad… but at least I know I am bad so that makes me a little less bad or worse…That was the right thing to do Peter.

(citat preluat din serialul Friends)

Privind lucrurile intr-un mod simplu o afacere poate sa creasca pe doua axe. Prima este pretul. Cu cat devii mai bun, cu cat devii mai cunoscut Poti sa iti cresti pretul, insa aceasta este o crestere limitata, pentru ca nu poti sa cresti la nesfarsit. Mai mult, ea este valabila, in general, companiilor din servicii. Despre pret o sa vorbim, in detaliu, intr-un episod dedicat. A doua axa despre care vorbim astazi este reprezentata de cati clienti poti deservi in unitatea de timp. Atentie! Intotdeauna vorbim de unitatea de timp. Haideti sa vorbim pe concret. Esti un artist, un creator, un talent. Ce poti sa faci tu? Este sa devii tot mai scump in timp. Ce nu poti sa faci? Este sa te multiplici. Nu poti sa angajezi pe cineva  care are sa aiba talentul tau. Acest model este cel mai putin scalabil. Din punct de vedere al scalabilitatii este  cel mai nefericit model de business. Un model ceva mai scalabil, dar din aceeasi zona este reprezentat de specialisti, in general, avocati, arhitecti, constructori de orice natura, in care tu vinzi skill-uri si know-how. Ce poti sa faci? Este evident, intotdeauna sa devii mai scump, pe masura ce devii mai bun. Dar mai mult, poti sa angajezi si alti specialisti care au skill-urile necesare. Problema este ca acestia, cand devin seniori la randul lor, cel mai probabil te vor parasi. Mai rau, vor si pleca cu o parte din clientii tai. De aceea, exista conceptul de asociati si parteneri in firmele de avocatura sau in alte domenii. Ideea de a imparti placinta cu specialistii tai este tocmai pentru a-i pastra in echipa si a ramane toti aliniati in demersul tau de business.

In afaceri de acest tip, ceea ce se vinde, de fapt, este timpul unor oameni, timpul unor specialisti. De aceea, acest model se numeste man-hour, adica ora-om. Din punct de vedere al scalabilitatii, al vitezei de crestere a unei afaceri, al dimensiunii pe care o poate atinge o afacere, acesta este cel mai ineficient model de business. Atentie! Aici vorbim strict de crestere, de viteza, de dimensiune si nu de  profitabilitatea unei afaceri. Despre profitabilitate vom vorbi intr-un episod separat. Exista totusi si afaceri man-hour cu o scalabilitate mai buna. De exemplu, o frizerie sau un service auto. In aceste situatii este mult mai usor sa tii o echipa. Unui specialist ii este mult mai greu  sa devina senior si sa te paraseasca. Un tinichigiu, oricat ar fi de bun, nu poate sa plece maine de la tine si sa spuna imi deschid si eu un service.

Sa mergem mai departe. Afacerile care se ocupa cu productie tind sa aiba o scalabilitate mult mai mare, decat cele de tip man-hour. Productie este un termen extrem de larg. Productie inseamna si genti handmade facute de o adolescenta in Bacau, precum si fabricile din China care aprovizioneaza o planeta intrega. O sa rezumam totusi la universul antreprenorial romanesc, fie ca vorbim de productie handmade sau de agricultura. Handmade, v-ati prins, este tot  un model man-hour. De aceea, produsele handmade tind sa fie mult mai scumpe decat cele produse in masa. Altfel, nu ar avea, matematic, sens un astfel de business. In alte arii, din fericire, putem vorbi de automatizari ale productiei. Fie ca vorbim de mici ateliere, pana la fabricute sau agricultura. Astfel, limitarea este data de capacitatea de productie pe care o avem in unitatea de timp. Atentie! Intotdeauna cand facem comparatie este critic sa tinem cont de unitatea de timp. De aceea, business-urile din productie tind sa fie mai scalabile, decat cele de man-hour.

O scalabilitate si mai mare o au companiile care se ocupa de comert. Aici am sa includ si distributia. Comert, practic inseamna, intr-un mod usor ironic, mutat de cutii. Practic, luam cutiile de la producator si le ducem pana in fata clientului final. Din punct de vedere al scalabilitatii, mutatul de cutii este un model mult mai eficient decat man-hour. Teoretic, cutii am putea sa ducem oricate. Aici nu exista o limitare de timp si nici de capacitatea de productie. Aici limitarea este data de spatiu, practic, de numarul de clienti pe care il  putem deservi, in aria noastra de desfacere.

Good afternoon. One large crab bisque to go.

Red, beautiful!…You’re pushing your luck little man. Next!

(citat preluat din serialul Seinfeld)

Din acest punct de vedere, al spatiului, un caz particular, in comert, este reprezentat de comertul online. Avantajul imens al comertului online este ca ne largeste spatiul pe care il adresam. Practic, putem acoperi o piata  mult, mult mai mare. De aceea, Amazon este cel care a ingropat lanturi intregi de Retail si nu invers. Cel mai fericit caz este acela cand construiesti ceva o data si il poti revinde de ori cate ori. Si aici ajungem in universul software si al bunurilor virtuale, in general. Ganditi-va cati ani i-au trebuit lui McDonald’s sa ajunga sa cucereasca intreaga planeta. Cred ca sunt vreo saizeci si ceva de ani si probabil sute de mii de oameni implicati. Facebook, lansat in 2004, zeci de ani mai tarziu, in prezent  valoreaza de trei ori mai mult decat McDonald’s. Motivul este exact acesta, scalabilitatea imensa pe care a avut-o un produs gen Facebook.

So…wanna have the Facebook and do I also have the Internet?
Uhmmm…ya…you do!

(preluare interviu Mark Zuckerberg – Senatul USA)

Avem exemple si din universul nostru antreprenorial romanesc. Platformele de job-uri, Clever Taxi, Fresh Home. Au fost construite de antreprenori si vandute pe sume mari. Sunt companii de succes care au cifre de afaceri mari, echipe mari, stocuri si vechime, din alte domenii, care nici nu viseaza la succesul pe care l-au avut aceste platforme. Motivul fiind exact acesta, al scalabilitatii acestor platforme. In concluzie, e putin probabil sa facem milioane dintr-o covrigarie, dintr-o frizerie, dintr-un xerox. Cand punem seminte de flori, vor creste flori si niciodata copaci.

SmartBill poate spera sa devina un stejar, dar oricat l-am uda, oricat soare ar avea, orice i-am face, niciodata nu va deveni un sequoia, asa cum este, de exemplu, UiPath. Pentru linistea noastra, e necesar sa intelegem, de la inceput, ce fel de samanta semanam, pentru a stii ce asteptari sa avem de la afacerea noastra, atunci cand va ajunge la maturitate. Nu de putine ori, am intalnit antreprenori care au afaceri reusite sustenabile, ajunse la maturitate, dar care sunt nefericiti, deoarece ei aveau asteptari mult mai mari de la afacerea lor. Si acest lucru este agravat de  toate povestile de succes  pe care le citim zilnic in presa si de fel si fel de coaches si gurus de business care cresc afacerile altora de zeci de ori. Lucru care, bineinteles, nu este realist si din nou creeaza asteptari gresite oamenilor. Pana la urma, nu conteaza cat de mare creste un business. Ce conteaza insa, este sa fie in linie cu asteptarile noastre si sa ne aduca implinire.

Urmatorul podcast #crestesmart va fi despre Competitie. Daca iti place ce facem aici, urmareste-ne, da-ne subscribe pe canalul nostru de Youtube, da-ne share, fa tot ce se face in online :). Si nu uita, #crestesmart!

Mircea Capatina
Despre autor

Scriu din experienta de cofondator al SmartBill, scriu ca si cand m-as adresa mie, cel de acum 5-10 ani, adica fara perdele, fara cuvinte frumoase, complet deschis. Scriu pareri si nu pretind ca sunt adevaruri absolute. Scriu si pe blogul personal: https://www.mirceacapatina.ro/
Articole similare
Business Know-How

#crestesmart: Ep.8 – Competitia in afaceri

Business Know-How

#crestesmart: Ep. 6 - Piata, unul dintre aspectele critice in dezvoltarea afacerii

Business Know-How

#crestesmart: Ep. 5 - Nevoia in business

Business Know-How

#crestesmart: Ep. 4 - Idei de business

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma