Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Sinteza masurilor de sprijin in vigoare pentru angajati si angajatori

angajati

In ultimele luni au fost publicate mai multe masuri de sprijin pentru angajati si angajatori in diferite situatii si dupa indeplinirea mai multor conditii, centralizate mai jos:

I.OUG nr. 132 din 7 august 2020 prevede cateva masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca si a fost publicata in MOF 720/10.08.2020.

Sinteza masurilor:

1. Posibilitatea reducerii timpului de munca si obtinerii unei indemnizatii

  • In cazul reducerii temporare a activitatii determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca al salariatilor cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.
  • Reducerea timpului de munca se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare consecutive, angajatorul avand obligatia de stabilire a programului de munca pentru intreaga luna.
  • Pe durata reducerii timpului de munca salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
  • Indemnizatia este suportata de angajator si se achita la data platii salariului aferent lunii respective, urmand a se deconta din bugetul asigurarilor pentru somaj
  • Primirea la munca sau prestarea oricarui alt tip de munca, inclusiv in regim de telemunca sau munca la domiciliu in interesul angajatorului, a unuia sau a mai multor salariati, in afara programului de lucru stabilit, constituie contraventie si angajatorul se sanctioneaza cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei.

Prevederile detaliate privind indemnizatia se gasesc in art. 1 al OUG 132/2020. Modelul documentelor care se depun se gaseste in Ordinul 1393 din 15 septembrie 2020.

2. Indemnizatii pentru PFA si pentru cei cu CIM in baza legii cooperatiei

In cazul reducerii temporare a activitatii determinata de starea de urgenta/alerta/asediu, profesionistii, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, beneficiaza, la cerere, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

Plata indemnizatiei se realizeaza de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.

Prevederile detaliate privind indemnizatia se gasesc in art. 3 al OUG 132/2020 click aici. Modelul documentelor care se depun se gaseste in Ordinul nr. 1.340 din 1 septembrie 2020.

3. Indemnizatii pentru zilierii afectati de restrangerea activitatii

Zilierii care isi desfasoara activitatea in unul dintre domeniile prevazute la art. 13 din Legea nr. 52/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pentru o perioada de trei luni, la alegerea beneficiarului de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020, se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca.

Suma se acorda de catre beneficiarul de lucrari, din bugetul propriu, la momentul platii contravalorii muncii zilnice si ulterior se deconteaza integral, la cererea acestuia, pentru persoanele pentru care a fost platita, de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Decontarea se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, in baza unei proceduri care se aproba prin hotarare a Guvernului.

Prevederile detaliate privind indemnizatia se gasesc in art. 4 al OUG 132/2020. Modelul documentelor care se depun se gaseste in Ordinul nr. 1.341 din 1 septembrie 2020.

4. Indemnizatii pentru angajatii cu CIM pe timp partial

Pana la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioada de 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni, se asigura decontarea unei parti din salariul acordat acestora suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate in aceste locuri de munca, pentru o perioada de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut, aferent perioadei lucrate.

Angajatorul are obligatia de a plati integral contravaloarea muncii prestate in baza contractului individual de munca pe perioada determinata, suma reprezentand procentul de 41,5% fiind decontata ulterior de catre AJOFM.

Prevederile detaliate privind indemnizatia se gasesc in art. 5 al OUG 132/2020. Modelul documentelor care se depun se gaseste in Ordinul nr. 1.392 din 15 septembrie 2020.

5. Indemnizatia de 2.500 lei pentru telemunca

Pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, se acorda, o singura data, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.

Suma se acorda, in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta pentru cel putin 15 zile lucratoare. Incepand cu 14.09.2020 se pot depune pe aici.gov.ro cererile pentru sprijin – telemunca.

Prevederile detaliate privind indemnizatia se gasesc in art. 6 al OUG 132/2020. Modelul documentelor care se depun se gaseste in Ordinul nr. 1.376 din 9 septembrie 2020.

II. OUG 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 a fost publicata in MOF nr. 790 din 28 august 2020.

Ordonanta arata ca parintii au dreptul la zile libere platite pe toata perioada in care se decide limitarea sau suspendarea activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara. Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste initial de catre angajator, urmand ca acesta sa o recupereze de la AJOFM.

Cuantum-ul este de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, maxim corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Indemnizatia este in suma bruta si este supusa: impozitului, CAS, CASS si CAM. Prevederile privind indemnizatia care se acorda in acest mod se pot gasi aici. Procedura si modelul documentelor care trebuie depuse se gasesc in Ordinul nr. 1.375 din 9 septembrie 2020.

III. OUG 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative prevede la randul sau urmatoarele masuri:

  • Indemnizatie de 41,5% pentru angajatorii care in perioada starii de urgenta sau alerta au avut angajati in somaj tehnic 75% platit de stat si au beneficiat fie de indemnizatie de somaj de la stat, fie de somaj tehnic suportat de angajator (art 53 Codul muncii). Beneficiul este decontarea unui procent de 41.5% din salariul de baza brut , plafonat insa la 41,5% din salariul mediu brut adica 41,5% * 5.429 lei =2.253 lei, pe o durata de trei luni. Masura este in derulare si documentele se pot depune pe aici.gov.ro. Modelul documentelor care trebuie depuse se gaseste in Ordinul nr. 457 din 3 iunie 2020.
  • Masura somajului tehnic, este in continuare in derulare pentru domeniile in care activitatea este restrictionata.
  • Indemnizatii pentru angajarea de persoane peste 50 de ani. Angajatorii care in perioada 1 iunie 2020 -31 decembrie 2020 incadreaza in munca:
    1. pe perioada nedeterminata
    2. cu norma intreaga
    3. persoane de peste 50 de ani ale caror CIM-uri au incetat din motive neimputabile lor, in perioada starii de urgenta/alerta si sunt inregistrate ca someri in evidenta AJOFM beneficiaza lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
  • Angajarea de persoane cu varsta intre 16-29 ani, inregistrate ca someri la AJOFM. Daca angajatorii incadreaza in munca pana la 31.12.2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane din categoria enumerata mai sus primesc: lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei. Procedura si modelul documentelor se gaseste in Ordinul nr. 456 din 3 iunie 2020.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *