Intrebari din Domeniu

Anularea din oficiu a codului de TVA – ce presupune ?

tva anulat

Societatile care sunt inregistrate in scopuri de TVA (cele care au in fata CUI-ului sintagma RO) pot ajunge in situatia in care codul lor de TVA sa fie anulat din oficiu de catre organul fiscal competent.

Care sunt situatiile in care codul meu de TVA se poate anula?

Anularea codului de TVA de catre organul fiscal competent se va efectua doar daca societatea ta se va afla in una din urmatoarele 7 situatii:

1. daca societatea ta este declarata inactiva;

2. daca asociatii / administratorii societatii tale sau chiar persoana impozabila au inscrise in cazierul fiscal infractiuni sau alte fapte prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal;

3. daca nu s-a depus niciun decont de TVA timp de 6 luni consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala luna calendaristica) sau 2 trimestre consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala trimestrul calendaristic);

4. daca in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive, si pentru doua trimestre consecutive, nu au fost evidentiate achizitii / livrari de bunuri / servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare;

5. daca societatea nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA;

6. daca societatea platitoare de TVA solicita scoaterea din evidenta entitatilor inregistrate in scopuri de TVA pentru a aplica regimul special de scutire sau regimul special pentru agricultori;

7. daca societatea platitoare de TVA prezinta risc fiscal ridicat.

Daca societatea ta se afla in una din situatiile mentionate mai sus, iar organul fiscal a dispus anularea codului de TVA, atunci ai obligatia sa depui ultimul decont de TVA (indiferent care este perioada ta fiscala) pana in data de 25 a lunii urmatoare celei in care ti-a fost comunicata aceasta decizie de anulare a TVA.

Avand codul de TVA anulat nu vei mai avea dreptul de deducere a cheltuielilor privind taxa pe valoare adaugata pentru achizitiile realizate, si mai mult decat atat, vei avea obligatia de a plati TVA colectata la bugetul de stat.

TVA colectata va trebui declarata la organul fiscal competent prin intermediul formularului 311 “Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat”.

In momentul reinregistrarii in scopuri de TVA, vei avea dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri sau servicii efectuate in perioada in care ai avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa reinregistrare sau intr-un decont ulterior (chiar daca factura nu cuprinde codul de TVA).

Daca inactivitatea si reactivarea sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective se vor lua in considerare la calcul si la determinarea rezultatului fiscal, incepand cu trimestrul reactivarii.

Daca inactivitatea si reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul precedent celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea.

Cum emit facturile daca am cod de TVA anulat?

tva anulat

 

In perioada in care codul tau de TVA este anulat, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate, va trebui sa emiti facturi in care sa evidentiezi distinct TVA colectata care nu se inregistreaza in decontul de TVA.

Furnizorii mei au cod de TVA anulat – ma afecteaza?

tva anulat

Inainte de a efectua diverse achizitii de bunuri sau servicii, trebuie sa stii faptul ca iti revine obligatia de a-ti verifica viitorul partener, daca are sau nu codul de TVA anulat.

Verificarea o poti face introducand codul de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului la urmatorul link: ANAF – verificare cod TVA 

In calitate de beneficiar al bunurilor sau serviciilor, nu vei beneficia de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferente achizitiilor respective.

Exceptie: In cazul inregistrarii in scopuri de TVA a furnizorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri sau servicii in perioada in care furnizorul a avut codul TVA anulat vor avea dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea furnizorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

 

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
Intrebari din Domeniu

Deducerea TVA de pe documentele de achizitie – 9 lucruri bine de stiut

Intrebari din Domeniu

Ce trebuie sa faci pentru a obtine codul de TVA prin optiune?

Intrebari din Domeniu

Inregistrarea in scop de TVA – obligatii si optiuni

Intrebari din Domeniu

10 modalitati online de verificare a viitorilor parteneri de afaceri

avatar
5 Discutii
11 Raspunsuri la discutie
1 Abonati
 
Comentariul cu cele mai multe reactii
Cea mai populara discutie
8 Autorii comentariilor
Ursache MirunaCOCEANBogdanPisaltuRaluca Autorii comentariilor recente
  Aboneaza-te  
Cele mai noi Cele mai vechi Cel mai votat
Anunta-ma
holbea
Vizitator
holbea

Buna ziua ,
daca in 2014 octombrie am fost scoasa din oficiu de la plata tva exista vre-un temei legal prin care pot deduce tva-ul ulterior ca ,, regularizare la tva dedus?,, si care ar fi termenul pentru ca am citit undeva ca ar fi 5 ani
va multumesc anticipat

Prenume
elena
Monica Haggarty
Administrator

Buna ziua , Prevederile legale care permit deducerea respectiva sunt: Art.11 alin. (8) Cod fiscal: “< >” Normele de aplicare ale acestui articol prevad ca: “< < În sensul art. 11 alin. (6) și (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de înregistrare anulat în baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) și h) din Codul fiscal, care se înregistrează în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, își pot exercita dreptul de deducere pentru achizițiile de bunuri și/sau servicii efectuate în perioada în care au avut codul de înregistrare… Citeste mai mult »

Amalia
Vizitator
Amalia

Buna ziua.
Daca dosarul de inregistrare TVA a fost anulat din oficiu in 2015, si contabila a aflat de depunerea formularului 311 de abia cum, ce efecte are asupra companiei? Am inteles ca va fi o amenda.
P.S.: Urmeaza sa depuna saptamana viitoare.

Prenume
Dinu
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Nedepunerea declaratiilor fiscale in termenele legale este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda. Art. 336 alin. (1) lit. (b) arata ca reprezinta contraventie “b) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;” Amenzile prevazute pentru aceasta contraventie sunt: “amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si… Citeste mai mult »

Amalia
Vizitator
Amalia

Multumesc frumos, a fost de foarte mare ajutor.
Inca o intrebare, daca se poate. Din momentul anularii TVA nu a fost activitate pe societate pana in anul 2018, an in care nu s-a depasit volumul(vorbesc de anul 2018). In acest caz, pentru 2018, facturile trebuiau sa fie cu TVA, el fiind anulat in 2015?

Multumesc frumos

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Codul fiscal la art. 11 alin. (8) arata ca persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) – e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. Asadar, noi consideram ca TVA colectata ar fi bine sa fie evidentiata pe factura, chiar daca beneficiarul nu o va putea deduce. Speram… Citeste mai mult »

pisaltu
Vizitator
pisaltu

buna

daca mia fost retras din oficiu inainte de legea asta codul de tva si nu am facturat cu tva din luna 03 /2015 pana in prezent. ce se intampla ?

Prenume
radu
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, In cazul in care nu ati colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care ati avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu ati depus declaratia privind TVA colectata care trebuie platita dar ati emis facturi, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA va trebui sa emiteti facturi de corectie. Facturile de corectie nu se inscriu in decontul de taxa daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colectati in perioada in care ati avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa… Citeste mai mult »

Raluca
Vizitator
Raluca

bună ziua, în ipoteza în care codul TVA a fost anulat în cursul anului 2014 iar până în prezent au fost emise facturi fără TVA, și nu s-a solicitat reînregistrare în scopuri de TVA, și nici nu se dorește de către firmă, ce se întâmplă cu TVA colectat? până când există obligația de a declara 311 și de a colecta TVA?

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Raluca, Daca doriti sa nu mai aveti deloc cod de TVA, va trebui sa va reactivati codul de TVA si abia la anul, in 2020, puteti sa solicitati scoaterea din categoria platitorilor de TVA prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere mentionand ca nu s-a depasit plafonul de 300.000 lei prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul Fiscal. Declaratia 311 se depune pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea TVA, acesta fiind si termenul de plata a TVA catre bugetul de stat. “Perioada de raportare se completeaza cu anul si… Citeste mai mult »

Pisaltu
Vizitator
Pisaltu

Buna

Sa retras tva ptr atragerea raspunderi asociatilor . In 03/2015 . Firma poate sa deduca tva din facturile de achizitie ?
Am inteles ca este o limita de 5 ani.
Multumesc

Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua, Va redam in acest sens prevederile art. 301 Cod fiscal: Dreptul de deducere exercitat prin decontul de taxa (3) Prin normele metodologice se precizeaza conditiile necesare aplicarii prevederilor alin. (2), pentru situatia in care dreptul de deducere este exercitat dupa mai mult de 3 ani consecutivi dupa anul in care acest drept ia nastere In aplicarea art. 301 alin. (3) din Codul fiscal, persoana impozabila va notifica organele fiscale competente printr-o scrisoare recomandata, insotita de copii de pe facturi sau alte documente justificative ale dreptului de deducere, faptul ca va exercita dreptul de deducere dupa mai mult de… Citeste mai mult »

Bogdan
Vizitator
Bogdan

Buna ziua! Prin vanzarea a trei parcele de teren construibil in cadrul aceluiasi contract de vanzare-cumparare, depasesc plafonul si va intreb: este necesara inregistrarea mea ca pers fizica in Registrul Platitorilor de TVA din 10 a lunii urmatoare semnarii? Pe lanfa acestea nu intentionez sa mai vand cativa ani proprietati, insa lucrez impreuna cu vecinii la un PUZ si respectivele parcele vor deveni construibile la un moment dat. Spuneti-mi, daca ma declar platitor de tva, tot ce voi vinde de acum incolo in aceasta viata de pe pers fizica va fi taxabil cu tva??? Teren, casa. Cand s-ar stinge aceasta… Citeste mai mult »

Prenume
Horia
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Horia, Intelegem ca in cursul anului 2019, dumneavoastra ca peroana fizica ati realizat o tranzactie (livrare) pentru 3 terenuri care sunt construibile. Aici va recomandam sa verificati cu un jurist cum se trateaza tranzactia – o livrare sau trei, fiindca desi este un singur contract de vanzare, exista de fapt 3 parcele. Pentru livrarea de terenuri construibile nu se aplica scutirea de TVA. Daca valoarea cumulata a celor trei operatiuni depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal (300.000 lei) exista obligatia de inregistrare: Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei… Citeste mai mult »

COCEAN
Vizitator
COCEAN

Buna seara, la 01.07.2019 s-a anulat codul de tva pt. care s-a depus D311, iar
la 01.08.2019 l-a redobandit .
Pot sa deduc tva-ul af. achizitiilor din iulie 2019 in decontul 300 a lunii august 2019?

Va multumesc!

Prenume
MIRELA
Ursache Miruna
Administrator

Buna ziua Mirela,

Persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat si care se reinregistrează in scopuri de TVA isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

Deducerea taxei se efectueaza chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.

Zi frumoasa!