Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Anularea din oficiu a codului de TVA – ce presupune ?

tva anulat

Societatile care sunt inregistrate in scopuri de TVA (cele care au in fata CUI-ului sintagma RO) pot ajunge in situatia in care codul lor de TVA sa fie anulat din oficiu de catre organul fiscal competent.

Care sunt situatiile in care codul meu de TVA se poate anula?

Anularea codului de TVA de catre organul fiscal competent se va efectua doar daca societatea ta se va afla in una din urmatoarele 7 situatii:

1. daca societatea ta este declarata inactiva;

2. daca asociatii / administratorii societatii tale sau chiar persoana impozabila au inscrise in cazierul fiscal infractiuni sau alte fapte prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal;

3. daca nu s-a depus niciun decont de TVA timp de 6 luni consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala luna calendaristica) sau 2 trimestre consecutive (pentru PJ cu perioada fiscala trimestrul calendaristic);

4. daca in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive, si pentru doua trimestre consecutive, nu au fost evidentiate achizitii / livrari de bunuri / servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare;

5. daca societatea nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA;

6. daca societatea platitoare de TVA solicita scoaterea din evidenta entitatilor inregistrate in scopuri de TVA pentru a aplica regimul special de scutire sau regimul special pentru agricultori;

7. daca societatea platitoare de TVA prezinta risc fiscal ridicat.

Daca societatea ta se afla in una din situatiile mentionate mai sus, iar organul fiscal a dispus anularea codului de TVA, atunci ai obligatia sa depui ultimul decont de TVA (indiferent care este perioada ta fiscala) pana in data de 25 a lunii urmatoare celei in care ti-a fost comunicata aceasta decizie de anulare a TVA.

Avand codul de TVA anulat nu vei mai avea dreptul de deducere a cheltuielilor privind taxa pe valoare adaugata pentru achizitiile realizate, si mai mult decat atat, vei avea obligatia de a plati TVA colectata la bugetul de stat.

TVA colectata va trebui declarata la organul fiscal competent prin intermediul formularului 311 “Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat”.

In momentul reinregistrarii in scopuri de TVA, vei avea dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri sau servicii efectuate in perioada in care ai avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa reinregistrare sau intr-un decont ulterior (chiar daca factura nu cuprinde codul de TVA).

Daca inactivitatea si reactivarea sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective se vor lua in considerare la calcul si la determinarea rezultatului fiscal, incepand cu trimestrul reactivarii.

Daca inactivitatea si reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul precedent celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea.

Cum emit facturile daca am cod de TVA anulat?

tva anulat

 

In perioada in care codul tau de TVA este anulat, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate, va trebui sa emiti facturi in care sa evidentiezi distinct TVA colectata care nu se inregistreaza in decontul de TVA.

Furnizorii mei au cod de TVA anulat – ma afecteaza?

tva anulat

Inainte de a efectua diverse achizitii de bunuri sau servicii, trebuie sa stii faptul ca iti revine obligatia de a-ti verifica viitorul partener, daca are sau nu codul de TVA anulat.

Verificarea o poti face introducand codul de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului la urmatorul link: ANAF – verificare cod TVA 

In calitate de beneficiar al bunurilor sau serviciilor, nu vei beneficia de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferente achizitiilor respective.

Exceptie: In cazul inregistrarii in scopuri de TVA a furnizorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri sau servicii in perioada in care furnizorul a avut codul TVA anulat vor avea dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea furnizorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

 

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

46 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *