Articol scris de Delia Mircea

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Home | | Urmareste atent incasarile si imbunatateste-ti cash-flow-ul

Pe langa activitatile curente, una dintre preocuparile cele mai importante ale unui antreprenor ar trebui sa fie si aceea de a-si urmari in permanenta situatia facturilor de vanzare emise catre clienti, mai exact sa se asigure ca acestea sunt incasate la termenele stabilite in contractele agreate cu partenerii sau in facturile emise.

Cu siguranta, poate multi dintre antreprenorii din Romania nu acorda o prea mare importanta asa-numitului cash-flow (altfel spus, flux de numerar), fie pentru ca nu au auzit sau nu detin suficiente cunostinte despre acest indicator, fie pentru ca nu sunt preocupati de aceste aspecte si lasa totul pe seama contabilului/economistului. De aceea, foarte multe firme mici si mijlocii se confrunta cu dificultati in mentinerea unui cash-flow pozitiv.

Ce reprezinta cash-flow-ul de fapt?

Cash flow-ul (fluxul de numerar) reprezinta diferenta dintre incasarile si platile curente ale unei societati. Mai exact, se face diferenta intre banii care au intrat in societate (incasarile) din vanzarile de marfuri, prestarile de servicii, realizarea de lucrari si banii care au iesit din firma (platile). Raportul dintre cash-flow si cifra de afaceri este un indicator al rentabilitatii pe termen scurt al unei companii.

Fara a intra in detalii, cash-flow-ul  se poate analiza pe elementele componente: cash flow operational (din exploatare), cash-flow de investitii si cash-flow financiar.

Un cash-flow negativ apare atunci cand societatea are plati mai mari decat intrarile de numerar. Elementele care ar putea conduce la un cash-flow negativ ar putea fi: incasari cu intarziere de la clienti, datorii mari pe termen scurt, cheltuieli cu investitiile efectuate peste nivelul programat, etc.

Un cash-flow pozitiv apare atunci cand incasarile de numerar sunt superioare platilor efectuate de catre firma.

Daca societatea va urmari si va calcula in permanenta situatia cash-flow-ului atunci se vor desprinde numeroase avantaje cum ar fi:

  • se poate stabili o imagine reala a situatiei financiare a societatii in orice moment;
  • se pot obtine foarte usor informatii despre rulajele efectuate in perioada de referinta;
  • se poate stabili capacitatea de achitare a datoriilor societatii;
  • se pot face analize cu privire la intrarile si iesirile de numerar din societate si se pot lua masuri de remediere, in cazul in care iesirile sunt superioare intrarilor;
  • cu ajutorul cash-flow-ului se pot face planificari ale activitatii pentru perioada viitoare.

Profit vs cash-flow

Se face foarte des confuzia cum ca profitul ar fi acelasi lucru cu cash-flow-ul, ceea ce este gresit.

O firma poate supravietui fara profit, dar nu si fara lichiditati.

Daca o societate a inregistrat profit aceasta nu inseamna ca este performanta, ci ca veniturile anumitei perioade au fost mai mari decat cheltuielile. O situatie des intalnita in practica este aceea cand o societate inregistreaza la sfarsitul anului profit, insa datorita unui cash-flow negativ, actionarii nu pot sa ridice dividendele aferente perioadei deoarece societatea nu detine disponibilitatile necesare. Pentru ca o firma sa genereze disponibilitati banesti, antreprenorii trebuie sa monitorizeze in permanenta derularea tuturor tranzactiilor comerciale.

Cum poti sa-ti imbunatatesti cash-flow-ul din perspectiva intrarilor de numerar?

In vederea imbunatatirii situatiei cash-flow-ului este bine sa ai in vedere urmatoarele aspecte importante:

  • factureaza la timp serviciile prestate sau bunurile vandute pentru a nu ajunge in situatia in care sa incasezi cu intarziere si ai grija sa mentionezi scadentele pe facturi.
  • asigura-te ca facturile emise catre clienti vor fi incasate la termenele stabilite si poti face asta in primul rand asigurandu-te ca le-au primit, apoi poti sa le trimiti reamintiri de plata inainte de scadenta si notificari periodice dupa ce scadenta a trecut si ai observat ca nu sunt incasate.
  • nu lasa facturile neincasate la termen sa se acumuleze, trebuie sa iei decizii la momentul potrivit, poate chiar sa opresti livrarile catre un anumit client.
  • monitorizeaza in orice moment starea facturilor neincasate si perioada de intarziere si efectueaza reconcilieri periodice cu partenerii de afaceri.
  • aplica penalizari atunci cand ai incasari dupa scadenta sau recompenseaza-ti clientii cu discount-uri atunci cand acestia platesc inainte de termenul de plata.
  • inaintea semnarii contractului de vanzare, asigura-te ca ai analizat putin starea financiara a partenerului pentru a evita societatile rau platnice.
  • fixeaza scadenta facturilor de vanzare in functie de perioada in care ai prognozate cheltuieli pentru a le putea onora.
  • in momentul in care prestezi servicii a caror finalizare va fi dupa o perioada mai indelungata de timp, nu astepta sa facturezi intreaga valoare la receptia serviciului, ci esaloneaza plata pe mai multe perioade in functie de stadiul lucrarii.
  • un alt aspect important este negocierea cu atentie a termenelor de plata vs termenele de incasare. Este ceea ce in termeni „contabili” se numeste creditul furnizor si respectiv creditul client. Astfel, daca in general, termenele de plata sunt mai mari decat cele de incasare  (incasezi mai repede decat platesti) se va genera un impact pozitiv asupra cashflow-ului si compania isi va putea onora mai usor datoriile. In caz contrar exista riscul sa ramai fara bani si sa-ti platesti datoriile cu intarziere.

Iata mai jos cativa indicatori care te pot ajuta:

  • Lichiditatea generala – este indicatorul care masoara capacitatea firmei, la un moment dat, de a-si acoperi datoriile pe termen scurt prin valorificarea tuturor activelor curente ale firmei.

Lichiditatea generala = Active curente / Datorii curente

Active curente = stocuri + creante + disponibilitati banesti

Datorii curente = datorii pe termen scurt catre furnizori, salariati, banci si datorii fiscale (sub 1 an)

Indicatorul reflecta masura in care activele curente ofera garantia acoperirii datoriilor curente din activele curente.

  • Lichiditatea imediata – este indicatorul care masoara capacitatea firmei, la un moment dat, de a-si acoperi datoriile pe termen scurt cu ajutorul activelor curente, mai putin stocuri,  pe care le are la dispozitie. 

Lichiditatea imediata = (Active curente-stocuri) / Datorii curente

Lichiditatea imediata ar trebui sa fie cel putin egala cu 1 pentru firmele cu o miscare lenta a stocurilor, iar pentru cele cu o viteza de rotatie rapida a stocurilor poata sa scada chiar si sub 1, fara a sugera ca firma ar avea dificultati financiare.

  • Rata solvabilitatii generale – reflecta capacitatea unei intreprinderi de a face fata tuturor scadentelor sale, atat pe termen scurt cat si pe termen mediu si lung.

Rata solvabilitatii generale = Active totale / Datorii totale

Datorii totale = Datorii pe termen scurt, mediu si lung

Indicatorul arata care este proportia in care entitatea isi poate acoperi datoriile din activele pe care le are.

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta-ma

Autentificare Cloud

Contact