Intrebari din Domeniu

20 de prevederi juridice de baza privind functionarea SRL-urilor

SRL

Publicat in 05-06-2020

Societatea cu raspundere limitata (pe scurt, SRL) este una dintre formele juridice cele mai comune  pentru a desfasura activitati economice in Romania. Inregistrarea unei SRL aduce o serie de drepturi si obligatii bine de stiut, atat pentru antreprenorii asociati cat si pentru administratorii acesteia. Aceste prevederi sunt prezentate in legea care reglementeaza activitatea societatilor comerciale in Romania (Legea 31/1990).

  1. SRL-urile pot avea unul sau mai multi asociati. Legea societatilor comerciale arata ca SRL se poate constitui si din initiativa unei singure persoane. In acest caz se intocmeste numai statutul care tine loc de act constitutiv.
  2. SRL-urile sunt obligate sa verse integral la data constituirii capitalul social subscris. In prezent, in Romania, limita minima este de 200 lei. Este necesara prezentarea dovezii varsarii capitalului social atunci cand se prezinta documentatia la ONRC in vederea infiintarii firmei. Capitalul social se poate depune la orice banca, care va deschide un cont de capital social. Acesta nu trebuie confundat cu contul curent care se va putea deschide ulterior infiintarii firmei. Dupa infiintare, disponibilul din contul de capital social poate fi retras sau transferat in contul curent.
  3. Capitalul social al unei SRL se divide in parti sociale, care nu pot avea o valoare mai mica de 10 lei. Practic, la o SRL cu capital minim de 200 lei, vom putea avea un numar maxim de 20 de parti sociale, fiecare cu valoarea de 10 lei. Desigur, partile sociale pot avea o valoare mai mare, lucru mentionat in actul constitutiv.
  4. Numarul persoanelor care se pot asocia intr-un SRL este de maxim 50.
  5. Exista o restrictie privind numarul de firme in care poti fi asociat unic. Legea societatilor comerciale prevede ca o persoana fizica sau o persoana juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata. Au existat de-a lungul timpului proiecte legislative care sa elimine aceasta restrictie (unul chiar in 2020), insa nu s-au materializat intr-un act normativ oficial. Asadar, nu ai voie sa ai doua firme in care sa detii in proportie de 100% partile sociale. Atunci cand mergi la ONRC pentru infiintare, va trebui sa depui si o declaratie pe propria raspundere privind detinerea calitatii de asociat unic intr-o singura societate cu raspundere limitata.
  6. Pe de alta parte, o societate cu raspundere limitata nu poate avea ca asociat unic nicio alta societate cu raspundere limitata, alcatuita dintr-o singura persoana.
  7. Aportul la capitalul social poate fi in bani sau in natura cu mentiunea ca aporturile in numerar sunt obligatorii la constituirea oricarei forme de societate.
  8. Ca urmare a detinerii de parti sociale in cadrul SRL-ului, in cazul in care aceasta obtine profit (si se decide repartizarea lui catre asociati) se obtine dividendul, adica cota-parte din profit ce se plateste fiecarui asociat.
  9. Dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat.
  10. Daca a avut loc o cesiune de parti sociale catre o alta persoana, dividendele care se cuvin dupa data transmiterii actiunilor apartin cesionarului, in afara de cazul in care partile au convenit altfel.
  11. Administratorii pot face toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, cu exceptia restrictiilor mentionate in actul constitutiv. Asadar, administratorii nu trebuie sa fie obligatoriu angajati ai societatii pentru a putea derula operatiunile firmei. Desigur, exista si optiunea angajarii sau a remunerarii in baza unui contract de mandat.
  12. Administratorii unei societati au mai multe responsabilitati. Enumeram cateva dintre ele:
    – ei sunt obligati sa ia parte la toate adunarile societatii. Sunt obligati sa convoace adunarea asociatilor la sediul social, cel putin o data pe an sau de cate ori este necesar.
    – raspund de realitatea varsamintelor efectuate de asociati si de existenta reala a dividendelor platite;
    – raspund de existenta registrelor cerute de lege si corecta lor tinere;
    – raspund de exacta indeplinire a hotararilor adunarilor generale, a indatoririlor pe care legea, actul constitutiv le impun.
    – sunt raspunzatori pentru organizarea activitatii contabile a firmei – aceasta nu inseamna ca raspund si de aplicarea corecta a reglementarilor contabile – sarcina cade in responsabilitatea directorului economic sau contabilului extern membru CECCAR;
    – raspund de efectuarea inventarierii patrimoniului firmei, care trebuie sa aiba loc cel putin o data pe an.
  13. In cadrul SRL hotararile asociatilor se iau in adunarea generala care decide prin votul reprezentand majoritatea absoluta a asociatilor si a partilor sociale, in afara de cazul cand in actul constitutiv se prevede altfel.
  14. Fiecare parte sociala da dreptul la un vot in adunarea generala a asociatilor.
  15. Adunarea generala a asociatilor are urmatoarele obligatii principale:
    a) sa aprobe situatia financiara anuala si sa stabileasca repartizarea profitului net
    b) sa desemneze administratorii si cenzorii, sa ii revoce/demita si sa le dea descarcare de activitate, precum si sa decida contractarea auditului financiar, atunci cand acesta nu are caracter obligatoriu, potrivit legii
    c) sa decida urmarirea administratorilor si cenzorilor pentru daunele pricinuite societatii, desemnand si persoana insarcinata sa o exercite
    d) sa modifice actul constitutiv
  16. O societate poate sa aiba unul sau mai multi administratori care pot sau nu sa detina parti sociale in firma.
  17. Fiecare societate trebuie sa mentina un registru al asociatilor, in care se vor inscrie numele si prenumele, denumirea, domiciliul sau sediul fiecarui asociat, partea acestuia din capitalul social, transferul partilor sociale sau orice alta modificare privitoare la acestea.
  18. Societatea cu raspundere limitata nu poate emite obligatiuni.
  19. Partile sociale ale  firmei pot fi transmise intre asociatii acesteia.Transmiterea catre terte persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociatii reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social.
  20. Transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului si in registrul de asociati al societatii iar tansmiterea are efect fata de terti numai din momentul inscrierii ei in registrul comertului.

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
Intrebari din Domeniu

Transmiterea partilor sociale la un SRL

Intrebari din Domeniu

Modificarile aduse legii societatilor comerciale in 2020

Intrebari din Domeniu

PFA la norma vs PFA in sistem real, PFA vs angajat, PFA vs SRL

Intrebari din Domeniu

Ce obligatii am inainte si dupa infiintarea unei SRL?

2 1 vote
Article Rating
Aboneaza-te
Anunta-ma
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments