#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – a aparut noul formular actualizat al declaratiei unice

Cronica antreprenoriala

Publicat in 09-06-2020 - Actualizat in 11-06-2020

1. Formatul pdf actualizat al declaratiei unice a fost publicat de ANAF vineri, 5 iunie 2020. Astfel, persoanele fizice pot depune declaratia unica aplicand bonificatiile pana la data de 30 iunie 2020. Ordinul 1.107 care actualizeaza acest format si completeaza instructiunile de completare a fost publicat in 3 iunie 2020. Astfel, daca declaratia unica pe anul 2019 se depune pana la 30 iunie 2020, inclusiv, se acorda urmatoarele bonificatii:

  • pentru plata impozitului pe venit, a CAS si a CASS pentru anul 2019, se acorda o bonificatie de 5% din aceste sume, daca toate aceste obligatii fiscale de plata se sting prin plata sau prin compensare integral pana la data de 30 iunie 2020 inclusiv;
  • pentru depunerea declaratiei unice prin mijloace electronice de transmitere la distanta se acorda o bonificatie suplimentara de 5% din impozitul pe venit, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, numai daca este indeplinita conditia privind plata, mentionata anterior, caz in care se acorda ambele bonificatii. Practic in acest caz avem o bonificatie de 10%.

De aceste bonificatii pot beneficia si persoanele care in anul 2019, au realizat venituri pentru care au obligatia depunerii numai a declaratiei unice privind venitul estimat (Capitolul II din declaratia unica) sau au optat in anul 2019 pentru plata CAS sau a CASS.

2. A fost publicat modelul documentelor pe baza carora se poate solicita suma de 41.5% din salariul brut, in anumite conditii (Ordinul 457 publicat in MOF 481 din 05.06. 2020). Pe scurt, daca in perioada starii de urgenta sau alerta, angajatorii au avut angajati in somaj tehnic 75% platit de stat sau angajatorii au suspendat contractele de munca ale angajatilor in baza art. 52 alin. (1) lit. c) Codul muncii (in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare) si NU au beneficiat de indemnizatia de la stat, pot beneficia de un ajutor constand in decontarea unei procent de 41.5% din salariul de baza brut, plafonat insa la 41.5% din salariul mediu brut adica 41,5% * 5.429 lei =2.253 lei, pe o durata de 3 luni.

Este important de mentionat ca prevederile se aplica numai persoanelor care au avut o durata a suspendarii CIM de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta si au beneficiat fie de indemnizatie de somaj de la stat, fie de somaj tehnic suportat de angajator (art 53 Codul muncii).

Angajatorii au insa obligatia pastrarii angajatilor pe statele de plata pana la data de 31.12.2020, exceptand lucratorii sezonieri. Nu se aplica in cazul in care incetarea contractului de munca intervine din motive neimputabile angajatorului.

Procedura de recuperare a sumelor de la stat consta in pasii urmatori:

  • angajatorii suporta integral contravaloarea salariilor angajatilor si platesc pana in 25 a lunii urmatoare contributiile.
  • in perioada 1- 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, la AJOFM o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care beneficiaza de aceasta suma.
  • decontarea sumelor se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data indeplinirii de catre angajatori a obligatiilor declarative si de plata aferente salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea. Plata sumelor se face prin virament in conturile deschise de angajatori la institutiile de credit.

3. In domeniul salarizarii a circulat un proiect care a fost adoptat de Parlament miercuri, 3 iunie 2020, prin care se propune garantarea dreptului tuturor salariatilor la plata unui salariu brut lunar, diferentiat pe criteriul nivelului de studii in cadrul unui program normal de lucru.

Cuantumul salariului brut lunar ar urma sa se stabileasca prin aplicarea unui coeficient raportat la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata si ar rezulta astfel 11 categorii de salarii minime, care incep de la muncitorii necalificati cu salariu minim brut de  2.230 lei si incheindu-se cu angajatii cu studii superioare de lunga durata cu doctorat in domeniul activitatii desfasurate pentru care salariul minim brut ar ajunge la 4.460 lei.

4. S-au modificat formularele prin care se solicita catre AJPIS indemnizatiile pentru drepturi de autor (Ordinul 1.017/2020, publicat in MOF 474 din 04.06.2020). Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe,  care si-au intrerupt activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului, pe perioada starii de urgenta beneficiaza din bugetul de stat prin agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala, respectiv a municipiului Bucuresti de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020, in baza documentelor solicitate de catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala.

5. ANAF a suplimentat documentele acceptate pentru aprobarea inregistrarii de la distanta, in SPV. Persoanele fizice sau juridice, care detin certificat digital calificat pot solicita inregistrarea ca utilizator SPV. Persoanele fizice, care nu detin un certificat digital calificat, pot solicita inregistrarea si pe baza de nume de utilizator si parola. Acestea, pentru a se inregistra in SPV,  fara a mai fi necesara deplasarea pentru autentificare la sediile ANAF, au posibilitatea de a opta ca autentificarea sa se realizeze in mediul electronic, in baza unor documente emise de MFP si/sau ANAF.

Noile  documente care permit inregistrarea sunt:

  • Notificarea privind destinatia sumei de 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult (emise incepand cu data de 05.03.2018)
  • Notificare privind nedepunerea in termen a Declaratiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii (emise incepand cu data de 09.10.2017)
  • Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 si art. 59 din Codul fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si _____ de catre persoana fizica sosita in Romania pentru o perioada mai mare de 183 de zile (emise incepand cu data de 07.04.2020)
  • Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 si art. 59 din Codul fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si Statul X, de catre persoana fizica plecata din Romania pentru o perioada mai mare de 183 de zile (emise incepand cu data de 07.04.2020)
  • Notificare privind nedepunerea in termen a declaratiei de venit (emise incepand cu data de 09.01.2017)
  • Notificare privind nedepunerea la termen a declaratiei de impunere (emise incepand cu data de 09.01.2017)

Raman valabile si urmatoarele documente:

  • decizie de impunere – emisa incepand cu anul 2013
  • decizie referitoare la obligatii de plata accesorii – emisa incepand cu anul 2013
  • somatie – emisa incepand cu data de 01.01.2015
  • numarul scrisorii primita in anul 2018 de la Ministerul Finantelor Publice, referitoare la inrolarea in acest serviciu

Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoria Cronica antreprenoriala.

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
Intrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala - Guvernul a publicat planul de relansare economica

#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala - impozit specific pentru HoReCa si scutire de TVA pentru anumiti furnizori

#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – Ministerul Muncii propune noi masuri de sprijin pentru angajati

#decrizaIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala - noi masuri fiscale, precum si noi sanctiuni

0 0 vote
Article Rating
Aboneaza-te
Anunta-ma
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments