Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – noutati privind granturile din fonduri europene sau despre procedura de autorizare a unitatilor protejate

SmartBill

Iata ce noutati avem pentru voi in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

  • Ministerul Fondurilor Europene a publicat proiectul unei OUG pentru suspendarea, modificarea si completarea unor prevederi din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene:
    1. firmele infiintate in anul 2019, cu cifra de afaceri mai mica de 5.000 euro vor putea aplica pentru microgranturile de 2.000 euro
    2. se extinde bugetul initial pentru granturi de capital de lucru si se prevede ca pentru aplicatiile de finantare depuse pana in data de 28 octombrie 2020, fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt in valoare de 1.067.095.588 euro (anterior 350.000.000  euro), din care 765.000.000 euro fonduri externe nerambursabile si 142.031.250 euro fonduri de la bugetul de stat si coparticipare de 160.064.338 euro de la beneficiari.
    3. in ce priveste granturile de investitii, se suspenda pana in data de 1 martie 2021 aplicarea prevederii care arata ca in lista domeniilor eligibile se cuprind si: viticultura, industria alimentara, panificatie, patiserie si alte activitati asimilate acestora, inclusiv procesare, prelucrare, distributie si ambalare, servicii de organizare de targuri, evenimente si expozitii (cod CAEN 8230).
    4. se mai introduce prevederea ca bugetele celor 3 tipuri de masuri sunt indicative si se pot reloca intre tipurile de masuri in functie de nevoile IMM-urilor.
  • Au fost actualizate modele documentelor pentru solicitarea somajului tehnic prin Ordinul nr. 1.600 publicat in 13 noiembrie 2020. Ordinul contine si activitatile supuse in continuare restrictiilor.
  • Starea de alerta a fost prelungita pentru inca 30 de zile, incepand cu data de 14 noiembrie 2020, potrivit Hotararii nr. 967 din 12 noiembrie 2020.
  • Incepand cu data de 1 ianuarie 2021, va beneficia de cota redusa de 5% livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 140.000 euro, echivalent lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice. Anterior suma era exprimata in lei si era stabililta la nivelul sumei de 450.000 lei (Legea nr. 248 din 13 noiembrie 2020).
  • Au fost prelungite anumite termene legate de activitatea ONRC in baza OUG 195/13.11.2020, pe o perioada de 9 luni de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante. Prelungirile se refera la la derularea activitatii ONRC in principal prin mijloace electronice si prin corespondenta, derularea activitatii de lucru cu publicul la ghiseele institutiei pe parcursul unui program de lucru de 4 ore, fractionat in doua intervale orare, posibilitatea trimiterii declaratiilor pe proprie raspundere care se anexeaza la cererea de inregistrare/alte cereri sub forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si pot fi transmise la oficiul registrului comertului fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. Declaratiile pe proprie raspundere pot fi si in forma autentica, certificata de avocat sau date la oficiul registrului comertului. Ordonanta mai prevede ca daca societatea nu desfasoara la sediul social sau la sediile secundare activitatile declarate o perioada de maximum 3 ani, declaratia pe propria raspundere prevazuta la art. 17 alin. (6) din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, este considerata inclusa in declaratia pe propria raspundere prevazuta de art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • ICCJ a decis ca toate firmele sanctionate pentru fapte anticoncurentiale, in baza Legii Concurentei, nu beneficiaza de reducerile majore prevazute de Legea privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale. Conform legii privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale, se poate achita jumatate din minimul amenzii prevazute de lege si in acele situatii in care actul normativ de stabilire a contraventiilor nu prevedea expres aceasta posibilitate.
    In acelasi timp, Legea Concurentei (21/1996) prevede ca amenda minima, care poate fi aplicata pentru o fapta anticoncurentiala este de 0,5% din cifra de afaceri. Daca s-ar aplica aceasta regula, de a achita jumatate din minim, am ajunge in situatia in care o companie care a fost sanctionata cu 10 % din cifra de afaceri pentru o incalcare grava a legii, cum este participarea la un cartel sau abuzul de pozitie dominanta, ar plati o amenda de 0,25%, deci de 40 de ori mai mica (comunicat, Consiliul Concurentei).
  • Inspectorii Antifrauda din cadrul ANAF au anuntat ca monitorizeaza tranzactiile online de Black Friday, precum si obligatiile fiscale care se vor naste in aceasta perioada de reduceri, care conduc la volume foarte mari de vanzari. De la inceputul operatiunii Mercur, inspectorii ANAF au verificat clienti ai firmelor de curierat rapid cu cel mai mare volum de livrari cu plata ramburs, fara plata obligatiilor fiscale aferente, atat persoane fizice care au vandut online en-detail produse achizitionate angro, cat si persoane juridice care au achizitionat intracomunitar sau au importat bunuri, pentru care s-au emis bonuri fiscale sau facturi cu valori subevaluate catre cumparatori a caror identitate este dificil de verificat, apoi le-au comercializat prin intermediul platformelor on line cu livrare direct catre cumparatori.
  • ANAF a elaborat proiectul de ordin pentru aprobarea procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central. Proiectul de ordin a fost elaborat in vederea reglementarii procedurii ce trebuie aplicata in mod unitar atat de catre contribuabili, cat si de catre organele fiscale. De asemenea, prin proiectul de ordin au fost elaborate si modele de formularele utilizate de organele fiscale pentru solutionarea cererilor depuse de mediul de afaceri.
  • Autoritatile vamale britanice au publicat ghidul de operare la frontiera (The Border Operating Model) privind cerintele de baza pe care importatorii si exportatorii vor trebui sa le urmeze incepand cu 1 ianuarie 2021.
  •  Ministerul Economiei a finalizat proiectul ghidului de finantare ElectricUp, pentru intreprinderi mici si mijlocii si domeniul HORECA, privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrica cu o putere instalata cuprinsa intre 27 kWp 100 kWp necesara consumului propriu si livrarea surplusului in Sistemul Energetic National, precum si a statiilor de reincarcare de minim 22 kW pentru vehicule electrice si electrice hibrid plug-in.
  • In MOF 1048 din 09.11.2020 a fost publicat O 1423/2020 privind aprobarea procedurii de autorizare a unitatilor protejate. Procedura stabileste modalitatea de autorizare a unitatilor protejate pe baza autorizatiei eliberate in conditiile Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Autorizatiile eliberate au valabilitate de 3 ani. La expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei, entitatea interesata reia procesul de autorizare. Demersul poate fi realizat cu minimum 60 de zile inainte de expirarea propriuzisa a autorizatiei.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *