Intrebari din Domeniu

9 lucruri bine de stiut despre deducerea TVA de pe documentele de achizitie

Deducere TVA

Publicat in 22-10-2019 - Actualizat in 26-11-2019

Daca firma ta este platitoare de TVA, atunci cu siguranta vei acorda o atentie mai mare achizitiilor pe care le vei efectua, fiindca acestea afecteaza sumele pe care le vei avea de platit/de recuperat, la sfarsitul perioadei, de la stat, sub forma de TVA.

Mai jos gasiti o lista cu 9 aspecte importante care afecteaza deciziile de achizitii si calculul de TVA.

  1. Daca esti pus in fata alegerii de a cumpara bunuri sau servicii de la doi furnizori care ofera acelasi pret in conditii de calitate asemanatoare si dintre care unul este neplatitor de TVA si unul platitor, atunci probabil ca vei prefera sa achizitionezi produsele sau serviciile de la furnizorul care este platitor de TVA fiindca astfel vei putea sa deduci TVA-ul aferent facturii, TVA care se va scadea din TVA-ul colectat din vanzari, si astfel iti va diminua suma pe care o ai de platit la buget.
  2. Este bine sa analizezi situatia furnizorilor tai, in sensul ca daca sunt in inactivitate fiscala, atunci nu vei putea sa deduci TVA-ul aferent facturii primite de la acestia. Baza legala : articolul 11 alineatul ( 7) din Legea 227 privind Codul Fiscal. Beneficiarii care achizitioneaza bunuri și/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in România, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor și a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita și/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei și de insolventa, cu modificarile și completarile ulterioare. Pentru verificarea situatiei furnizorilor poti sa consulti online Registrul contribuabililor inactivi, pus la dispozitie de catre ANAF.
  3. Nu poti deduce TVA la achizitiile de bauturi alcoolice și produse din tutun, cu exceptia cazurilor in care aceste bunuri sunt destinate revanzarii sau pentru a fi utilizate pentru prestari de servicii. Asadar, daca pe o factura de achizitie figureaza si bauturi alcoolice, ca urmare a unei actiuni de protocol la sediul firmei, sau la o intalnire cu clientii, nu vei putea deduce TVA aferent acestora.
  4. Nu poti deduce taxa aferenta sumelor achitate in numele și in contul altei persoane și care apoi se deconteaza acesteia.
  5. Ca regula generala, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul unor operatiuni taxabile. Acesta trebuie sa fie criteriul de baza pentru a stabili daca se poate deduce sau nu TVA la o achizitie, indiferent ca este vorba de bunuri sau de servicii. In acest caz se afla in practica multe achizitii efectuate de antreprenori in interes personal dar facturate pe firma. Multe dintre acestea nu se justifica conform obiectului de activitate si nu permit deducerea TVA conform reguli anterior mentionate.
  6. Ca o exceptie de la regula generala, pot fi decontate facturile de cazare si transoort emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. Baza legala este pct. 69 din Normele de aplicare a Codului fiscal care arata ca facturile emise pe numele salariatilor unei persoane impozabile, aflati in deplasare in interesul serviciului, pentru transport sau cazarea in hoteluri ori in alte unitati similare, permit deducerea taxei pe valoarea adaugata de catre persoana impozabila daca sunt insotite de decontul de deplasare. Aceleași prevederi se aplica și in cazul personalului pus la dispozitie de o alta persoana impozabila sau pentru administratorii unei societati comerciale. Asadar, in aceste situatii, pentru deducerea taxei este necesara factura dar si decontul.
  7. Se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate și a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice. Daca detii un vehicul pe firma, va trebui sa delimitezi modul in care urmeaza sa fie utilizat: integral in scopul activitatii firmei sau partial. Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde urmatoarele: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto. In functie de aceasta alegere se intocmesc documente diferite pentru justificarea deducerii taxei.
  8. Este bine de mentionat si ca organele fiscale au dreptul de a refuza deducerea TVA daca, dupa administrarea mijloacelor de proba prevazute de lege, pot demonstra dincolo de orice indoiala ca persoana impozabila stia sau ar fi trebuit sa stie ca operatiunea invocata pentru a justifica dreptul de deducere era implicata intr-o frauda privind taxa pe valoarea adaugata care a intervenit in amonte sau in aval in lantul de livrari/prestari.
  9. Taxa dedusa ca urmare a achizitiilor efectuate intr-o anumita perioada poate fi supusa unor ajustari in perioadele urmatoare, in anumite situatii. Aceste ajustari se pot referi atat la bunuri de capital cat si la bunuri de alte natura de cat cele de capital (ex. stocuri) sau servicii.

In ce priveste bunurile de alta natura decat cele de capital si serviciile, deducerea initiala se ajusteaza in situatiile in care :

  • deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze
  • daca exista modificari ale elementelor luate in considerare pentru determinarea sumei deductibile, intervenite dupa depunerea decontului de taxa (ex. constatarea unor erori)
  • persoana impozabila iși pierde sau caștiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate și serviciile neutilizate (ex. unele cazuri de bunuri lipsa in gestiune)

In cazul bunurilor de capital, ajustarea taxei deductibile se efectueaza:

  1. In situatia in care bunul de capital este folosit de persoana impozabila:
    • integral sau partial, pentru alte scopuri decat activitatile economice
    • pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei
    • pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere a taxei intr-o masura diferita fata de deducerea initiala
  2. In cazurile in care apar modificari ale elementelor folosite la calculul taxei deduse.
  3. In situatia in care un bun de capital al carui drept de deducere a fost integral sau partial limitat face obiectul oricarei operatiuni pentru care taxa este deductibila.
  4. In situatia in care bunul de capital iși inceteaza existenta, cu urmatoarele exceptii:
    • bunul de capital a facut obiectul unei livrari sau unei livrari catre sine pentru care taxa este deductibila
    • bunul de capital este pierdut, distrus sau furat, in conditiile in care aceste situatii snt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare
    • in situatiile urmatoare: bunuri acordate gratuit din rezerva de stat ca ajutoare umanitare externe sau interne; acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfașurarea activitatii economice; acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare
    • in cazul casarii unui bun de capital; e) in cazurile urmatoare: desfiintarea totala sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea acestora, dar pentru care au fost emise facturi in avans; in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum și in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarâri judecatorești definitive/definitive și irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj;in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele și celelalte reduceri de pret sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sau in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului

Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.

Delia Mircea
Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala . In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.
Articole similare
Intrebari din Domeniu

Grupuri de firme – cateva lucruri bine de stiut din punct de vedere contabil

Intrebari din Domeniu

4 zone din contabilitatea firmelor, impactate de situatia de criza

Intrebari din Domeniu

Achizitia intracomunitara de servicii si facturi emise gresit de furnizorul din UE

Intrebari din Domeniu

Impozitul pe profit, reguli de calcul si optiuni pentru firme

0 0 vote
Article Rating
Aboneaza-te
Anunta-ma
guest
2 Comments
Cele mai vechi
Cele mai noi Cel mai votat
Inline Feedbacks
View all comments
Ocneanu
Ocneanu
3 Luni In trecut

Buna dimineata,
Societatea este platitoare de tva, presteaza servicii de transport persoane in Romania prin intermediul unei aplicatii a unei societati din Olanda(sumele colectate online sunt ale societatii Olandeze), la sfarsitul lunii societatea din Olanda emite o autofactura catre societatea din Romania cu suma de ex: 7500lei/luna pentru serviciile prestate(exact cat apare in aplicatie) . Societatea din Romania emite o autofactura catre societatea din Olanda de ex 2500lei/luna, suma retinuta deja de societatea Olandeza de la clienti societatii Romanesti fara sa mai apara in documentele aplicatiei.
Societatea din Romania ca si platitoare de TVA normal, pentru faptul ca este cumparatoare a unor servicii din UE, normal ar fi ca pe autofactura de 7500 lei sa nu apara TVA pentru ca este un serviciu prestat de catre societatea din Romania pentru Olanda.
Sunt cam nedumerit pentru ca imi cer sa platesc acel TVA la cei 7500(il include in aceasta suma) ca si platitor normal de TVA.
Sau varianta de platitor cu taxa inversa si as plati TVA doar la cei 2500 lei, insa pe societate mai am si alte activitati si contabila a zis ca in cazul in care aleg taxarea inversa nu mai pot sa colectez TVA din alte activitati.
Doresc sa stiu este posibil pentru activitatea de transport persoane sa am facturile cu TVA taxare inversa si pentru alte activitati gen activitate de curierat sa pot incasa TVA si sa-l deduc.
Sau in cazul in care aleg taxarea inversa devin ca si neplatitor de TVA in tara.Sunt cam nedumerit in aceasta situatie.

Prenume
Dan Cosmin
Ursache Miruna
Administrator
3 Luni In trecut
Reply to  Ocneanu

Buna ziua,

Multumim ca ne urmariti!

Sumele incasate de compania din Olanda reprezinta contravaloarea serviciilor de transport inclusiv TVA 19% aplicabila serviciilor de transport persoane pe teritoriul Romaniei.

Presupunem ca firma din Olanda factureaza clientilor in numele dumneavoastra si atunci aplica TVA 19%. Serviciile de transport au locul prestarii in Romania, prin urmare dumneavoastra, in calitate de prestator, datorati TVA la aceste tranzactii. Practic, cei 7.500 lei primiti sunt doar decontarea sumelor incasate in numele dumneavoastra si prin urmare cuprind si suma de TVA facturata clientilor. Este corect in acest fel. Dumneavoastra sunteti cel care prestati servicii de transport catre clientii din Romania, firma din Olanda doar intermediaza incasarea si facturarea. La factura de comision pe care o primiti in schimb, puteti inregistra taxare inversa (reflectati TVA atat ca suma deductibila, cat si colectata), deci nu veti avea nimic de plata. Aceasta ar trebui sa fie facturata fara TVA si dumneavoastra sa faceti taxare inversa.

Speram ca aceste informatii sa va fie utile.

Multa sanatate!